BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 11, 11.06.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.79915

Öz

Aim: The aim of the present study was to determine a bout views and opinions of faculty of health sciences students’ about child abuse and neglect. Methods: This descriptive study population consisted of students (n=397). Data were collected using the “Questionnaire Form” and analyzed using number, percentage, mean, standard deviation and chi-square test. Results: In the study, 11.6% of the students stated that exposed to violence, 14.4% of the students stated that neglected in their childhood. It is found that only 40.8% of the students received information about child abuse and neglect, of the students departments, class and gender affected the receive information status. It is found that of nursing students, 4th grade students and female students received more information about child abuse and neglect (p<0.05). Departments of Physiotherapy and Rehabilitation students and male students approved more likely than nursing students and female students expression of the “Spare the rod spoil the child". (p<0.05). Conclusion: Of the nursing and physiotherapy and rehabilitation students which play an important role prevention and early assessment to child abuse and neglect information are insufficient about child abuse and neglect. It is important that of the students to increase their awareness of abuse to arrange training programs, to give more space to the subject in the curriculum

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • Polat O. Çocuk istismarı ve Türkiye’deki durumu. Klinik Çocuk Forumu 2004;1: 1-11.
  • Çağlarırmak A. Yerleşik olan ve olmayan ailelerde çocuk istismarı yaygınlığının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2006.
  • Kırımsoy, E. Şuç İşlemiş ve Suç İşlememiş Ergenlerin Algıladıkları Duygusal İstismarın ve Benlik Saygılarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2003.
  • Türkiye’de Çocuk İstismarı ve Aile İçi Şiddet Araştırması Özet Raporu 2010.
  • Aksel Ş. Duygusal istismar ve ihmal. Gelişimsel yaklaşım. Klinik Çocuk Forumu 2004; 1: 1-11.
  • Dereobalı N, Karadağ SÇ, Sönmez S. Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin çocuk İstismari, ihmali, şiddet ve eğitimcilerin rolü konusundaki görüşleri. Ege Eğitim Dergisi 2013; 14(1): 50–66
  • Altıparmak S. Çocuk istismar ve ihmalinin çocuk bedeni üzerine etkisi. Çocuk Dergisi 2008; 8(1):9-13.
  • Çatık A, Çam O. Hemşire ve ebelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanıma düzeylerinin saptanması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006; 22(2):103-119.
  • Gölge ZB, Hamzaoglu N, Türk B. Sağlık alışanlarının çocuk istismari ve ihmali konusundaki farkındalık düzeylerinin ölçülmesi. Acil Tıp Dergisi 2012; 26(2):86-96.
  • Uncu F, Oğuzöncül AF. Health care workers who work in the province of elazig levels of awareness about child abuse and neglect, and the factors affecting this situation. Int J Med Invest. 2013; 2(3):129-142.
  • Tunçel EK, Dündar C, Peşken Y. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin aile içi şiddet konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Genel Tıp Derg 2007;17(2): 105-110.
  • Koç F, Akşit S, Tomba A, Aydın C, Koturoğlu G, Cetin SK, Aslan A, Halıcıoğlu O, Erşahin Y, Turhan T, Celik A, Şenol E, Kara S, Solak U. Çocuk istismarı ve ihmali olgularımızın demografik ve klinik özellikleri: Ege Üniversitesi Çocuk Koruma Birimi’nin bir yıllık deneyimi. Türk Ped Arş 2012; 47: 119-24.
  • Bozkurt ÖD, Daşıkan Z, Kavlak O, Şirin A. Ebelik öğrencilerinin gebelikte şiddet konusundaki bilgi, görüş ve mesleki tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bil Derg 2013; 2(2): 99-107.
  • Ersanlı K, Yılmaz M, Özcan K. Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği (ADİÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 32(1): 147-164.
  • Elmalı F, Erten ZK, Zincir H., Özen B., Balcı E. Hemşire ve ebelerin aile içi fiziksel şiddete bakış açıları maruziyetleri. Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 20(1) 39-47.
  • Çetinkaya SK. Üniversite Öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne 2012;1(2):21-43.
  • Güler N, Uzun S, Boztaş Z, Aydoğan S. Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 2002; 24 (3):128-134.
  • Kostak MA, Kocaaslan EN. Faculty of Health Science Students’ Perseption Levels of Emotional Abuse and Affecting Factors. p.958- 967. In : A Current Perspective on Health Sciences.Ed. Kaptanoğlu AY. Rotipo 2014.
  • Kocaer Ü. Hekim ve Hemşirelerin Çocuk İstismarı ve İhmaline Yönelik Farkındalık Düzeyleri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2006.
  • Yağmur F, Balcı E. Kayseri ili merkez ve ilçeleri birinci basamak sağlık çalışanlarının, çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeyleri: Anket çalışması. Adli Bilimler Dergisi 2009; 2 : 14-23.
  • Duman ZÇ, Özdağ Ş, Özcan A. Aile içi şiddetin çocuk üzerindeki etkisi konusunda hemşire öğrencilerin görüşleri. Atatürk Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2003; 2: 50-56.
  • Kara Ö, Çalışkan D, Suskan E. Ankara ilinde görev yapan çocuk asistanları, uzmanları ve pratisyen doktorların çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeyleri ve yaklaşımlarının karşılaştırılması. Türk Ped Arş 2014; 49: 57-65.
  • Yolcuoğlu İ.G. Çocukların ihmal-istismara uğramasında aile ve çocuklara yönelik risk faktörleri ve sosyal hizmet müdahalesi. Toplum ve Sosyal Hizmet 2010; 21(1): 73-83.
  • Şahin NH, Dişsiz M, Sömek A, Dinç H. Sağlık çalışanlarının aile içi şiddet deneyimleri ve bu konudaki yaklaşımlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2008; 2: 17-31.
  • Özgür G, Yörükoğlu G, Baysan LA. Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011; 2(2):53-60.

Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar ve İhmali İle İlgili Görüş ve Düşünceleri

Yıl 2015, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 11, 11.06.2015
https://doi.org/10.17681/hsp.79915

Öz

Amaç: Bu çalışma Sağlık Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili
düşüncelerini ve görüşlerini belirlemek amacıyla planlandı. Yöntemler: Tanımlayıcı tipteki araştırmanın
örneklemini 397 öğrenci oluşturdu. Veriler anket formu ile toplandı. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama
ve standart sapma ve ki-kare testi kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin %11.6’sı çocukluklarında şiddet
gördüğünü, %14.4’ü ihmal edildiğini ifade etti. Öğrencilerin %40.8’inin çocuk istismar ve ihmali konusunda
bilgi aldığı, öğrencilerin bölüm, sınıf ve cinsiyetlerinin bilgi alma durumlarını etkilediği bulundu. Hemşirelik
bölümü öğrencilerinin, 4. sınıf öğrencilerinin ve kız öğrencilerin çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili daha fazla
bilgi aldıkları belirlendi (p < 0.05). “Kızını dövmeyen dizini döver” ifadesine fizyoterapi ve rehabilitasyon
bölümü öğrencilerinin ve erkek öğrencilerin daha fazla katıldıkları bulundu (p < 0.05). Sonuç: Çocuk istismarı ve
ihmalinin önlenmesi ve erken tanınmasında önemli rolü olan hemşirelik, fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü
öğrencilerinin çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgilerinin yetersiz olduğu belirlendi. Öğrencilerin istismar
konusundaki farkındalıklarının arttırılması için eğitim programlarının düzenlenmesi, müfredat programlarında
istismar konusuna daha fazla yer verilmesi çok önemlidir.

Kaynakça

  • Kaynaklar
  • Polat O. Çocuk istismarı ve Türkiye’deki durumu. Klinik Çocuk Forumu 2004;1: 1-11.
  • Çağlarırmak A. Yerleşik olan ve olmayan ailelerde çocuk istismarı yaygınlığının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2006.
  • Kırımsoy, E. Şuç İşlemiş ve Suç İşlememiş Ergenlerin Algıladıkları Duygusal İstismarın ve Benlik Saygılarının Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2003.
  • Türkiye’de Çocuk İstismarı ve Aile İçi Şiddet Araştırması Özet Raporu 2010.
  • Aksel Ş. Duygusal istismar ve ihmal. Gelişimsel yaklaşım. Klinik Çocuk Forumu 2004; 1: 1-11.
  • Dereobalı N, Karadağ SÇ, Sönmez S. Okulöncesi eğitim öğretmenlerinin çocuk İstismari, ihmali, şiddet ve eğitimcilerin rolü konusundaki görüşleri. Ege Eğitim Dergisi 2013; 14(1): 50–66
  • Altıparmak S. Çocuk istismar ve ihmalinin çocuk bedeni üzerine etkisi. Çocuk Dergisi 2008; 8(1):9-13.
  • Çatık A, Çam O. Hemşire ve ebelerin çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanıma düzeylerinin saptanması. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2006; 22(2):103-119.
  • Gölge ZB, Hamzaoglu N, Türk B. Sağlık alışanlarının çocuk istismari ve ihmali konusundaki farkındalık düzeylerinin ölçülmesi. Acil Tıp Dergisi 2012; 26(2):86-96.
  • Uncu F, Oğuzöncül AF. Health care workers who work in the province of elazig levels of awareness about child abuse and neglect, and the factors affecting this situation. Int J Med Invest. 2013; 2(3):129-142.
  • Tunçel EK, Dündar C, Peşken Y. Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin aile içi şiddet konusunda bilgi ve tutumlarının değerlendirilmesi. Genel Tıp Derg 2007;17(2): 105-110.
  • Koç F, Akşit S, Tomba A, Aydın C, Koturoğlu G, Cetin SK, Aslan A, Halıcıoğlu O, Erşahin Y, Turhan T, Celik A, Şenol E, Kara S, Solak U. Çocuk istismarı ve ihmali olgularımızın demografik ve klinik özellikleri: Ege Üniversitesi Çocuk Koruma Birimi’nin bir yıllık deneyimi. Türk Ped Arş 2012; 47: 119-24.
  • Bozkurt ÖD, Daşıkan Z, Kavlak O, Şirin A. Ebelik öğrencilerinin gebelikte şiddet konusundaki bilgi, görüş ve mesleki tutumlarının belirlenmesi. Balıkesir Sağlık Bil Derg 2013; 2(2): 99-107.
  • Ersanlı K, Yılmaz M, Özcan K. Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği (ADİÖ): Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013; 32(1): 147-164.
  • Elmalı F, Erten ZK, Zincir H., Özen B., Balcı E. Hemşire ve ebelerin aile içi fiziksel şiddete bakış açıları maruziyetleri. Sağlık Bilimleri Dergisi 2011; 20(1) 39-47.
  • Çetinkaya SK. Üniversite Öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne 2012;1(2):21-43.
  • Güler N, Uzun S, Boztaş Z, Aydoğan S. Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. C. Ü. Tıp Fakültesi Dergisi 2002; 24 (3):128-134.
  • Kostak MA, Kocaaslan EN. Faculty of Health Science Students’ Perseption Levels of Emotional Abuse and Affecting Factors. p.958- 967. In : A Current Perspective on Health Sciences.Ed. Kaptanoğlu AY. Rotipo 2014.
  • Kocaer Ü. Hekim ve Hemşirelerin Çocuk İstismarı ve İhmaline Yönelik Farkındalık Düzeyleri. Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2006.
  • Yağmur F, Balcı E. Kayseri ili merkez ve ilçeleri birinci basamak sağlık çalışanlarının, çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeyleri: Anket çalışması. Adli Bilimler Dergisi 2009; 2 : 14-23.
  • Duman ZÇ, Özdağ Ş, Özcan A. Aile içi şiddetin çocuk üzerindeki etkisi konusunda hemşire öğrencilerin görüşleri. Atatürk Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2003; 2: 50-56.
  • Kara Ö, Çalışkan D, Suskan E. Ankara ilinde görev yapan çocuk asistanları, uzmanları ve pratisyen doktorların çocuk istismarı ve ihmali konusunda bilgi düzeyleri ve yaklaşımlarının karşılaştırılması. Türk Ped Arş 2014; 49: 57-65.
  • Yolcuoğlu İ.G. Çocukların ihmal-istismara uğramasında aile ve çocuklara yönelik risk faktörleri ve sosyal hizmet müdahalesi. Toplum ve Sosyal Hizmet 2010; 21(1): 73-83.
  • Şahin NH, Dişsiz M, Sömek A, Dinç H. Sağlık çalışanlarının aile içi şiddet deneyimleri ve bu konudaki yaklaşımlarının belirlenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi 2008; 2: 17-31.
  • Özgür G, Yörükoğlu G, Baysan LA. Lise öğrencilerinin şiddet algıları, şiddet eğilim düzeyleri ve etkileyen faktörler. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi 2011; 2(2):53-60.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Melahat Akgün Kostak

Cemine Vatansever Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Akgün Kostak, M., & Vatansever, C. (2015). Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar ve İhmali İle İlgili Görüş ve Düşünceleri. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.17681/hsp.79915
AMA Akgün Kostak M, Vatansever C. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar ve İhmali İle İlgili Görüş ve Düşünceleri. HSP. Haziran 2015;2(1):1-11. doi:10.17681/hsp.79915
Chicago Akgün Kostak, Melahat, ve Cemine Vatansever. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar Ve İhmali İle İlgili Görüş Ve Düşünceleri”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2015): 1-11. https://doi.org/10.17681/hsp.79915.
EndNote Akgün Kostak M, Vatansever C (01 Haziran 2015) Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar ve İhmali İle İlgili Görüş ve Düşünceleri. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2 1 1–11.
IEEE M. Akgün Kostak ve C. Vatansever, “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar ve İhmali İle İlgili Görüş ve Düşünceleri”, HSP, c. 2, sy. 1, ss. 1–11, 2015, doi: 10.17681/hsp.79915.
ISNAD Akgün Kostak, Melahat - Vatansever, Cemine. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar Ve İhmali İle İlgili Görüş Ve Düşünceleri”. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi 2/1 (Haziran 2015), 1-11. https://doi.org/10.17681/hsp.79915.
JAMA Akgün Kostak M, Vatansever C. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar ve İhmali İle İlgili Görüş ve Düşünceleri. HSP. 2015;2:1–11.
MLA Akgün Kostak, Melahat ve Cemine Vatansever. “Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar Ve İhmali İle İlgili Görüş Ve Düşünceleri”. Sağlık Bilimleri Ve Meslekleri Dergisi, c. 2, sy. 1, 2015, ss. 1-11, doi:10.17681/hsp.79915.
Vancouver Akgün Kostak M, Vatansever C. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Çocuk İstismar ve İhmali İle İlgili Görüş ve Düşünceleri. HSP. 2015;2(1):1-11.