Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân ve Vatan

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 131 - 142, 30.06.2024

Öz

Türkiye’de son yıllarda ‘hızlı yaşlanma’ veya ‘toplumsal yaşlanma’ olarak nitelenebilecek bir problemin varlığından söz etmemize neden olan istatistik veriler bulunmaktadır. Problem ‘insan kaynaklarının erimesi’ olarak da adlandırılabilir. Türkiye uzun vadede genç bir nüfusa sahip olan bir ülke olmaktan çıkacak görünmektedir. İnsan kaynaklarının erimesi ve üre-timden kopması, telafisi kolay olmayacak büyük bir kayıptır. Son yüzyılda İslâm coğrafyala-rını işgal etmiş güçler, hukuk, eğitim ve istihdam düzenini kabul ettirdikleri ülkelere bağım-sızlık vermede cimri davranmamışlardır. Onlar için önemli olan, kendi standartlarında insan yetişmesidir. Onlar için önemli olan, işgal ettikleri ülkelerdeki genç nüfusun kendilerine ben-zemesidir. Herhangi bir ülkede nüfus artış hızı tehlikeli biçimde düşüşe geçmişse öncelikle eğitim düzenini sorgulamak gerekir. Eğitim sisteminde dinin tüm değerlerin de üstünde bir değer olarak yer alması gerekir. Dinin en üste değer olarak verilmeyişi doğruluk, adâlet, di-ğerkâmlık, yardımseverlik gibi değerleri de birbirinden bağımsız ve sahipsiz kılmaktadır. Tüm değerler din ile anlam kazanmaktadır. Din nüfusa değer verir, doğan her çocuğu Allah Teâlâ’nın isim ve sıfatlarının bir tecellisi olarak görür. Dinden bağımsızlaşma, nihilizme götü-rür. Dinden uzaklaşma hâli gençleri, dinden bağımsız ulusalcı akımlara yöneltmiştir. İçi nite-likli eğitimle doldurulmamış zorunlu eğitim faydadan çok zarar getirmektedir. Manevî vatan, toplumun insan kaynaklarını değerleriyle birlikte sürdürebilirliğidir. Kur’an’da nüfusun sürdürülebilirliğine önem verilmiştir. Değerler sonraki kuşaklara intikal edebiliyorsa nüfus sürdürülebilir ve manevî vatan devam eder. İnsanın ve neslinin korunması ile ilgili titizlik, hadislerde de görülür. Hz. Peygamber’in evlenmeye teşvik eden hadislerinde nüfusun çoklu-ğuna vurgu vardır. Nüfusun kemiyet ve keyfiyet olarak sürdürülmesi gereken bir değer ol-duğunun hadislerden de anlaşılmaktadır.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel. el-Müsned. 50 Cilt. Beyrut: Muessesetu’r- risâle, 2. Basım, 1999.
  • Ali, Cevâd. el-Mufassal fî târîhi’l-arabi kable’l-İslâm. 20 Cilt. Dâru’s-sâkî, 4. Basım, 2001.
  • Bayat, Duygu. Gelişmekte Olan Ülkelerde Nüfus Sorunu ve Türkiye Örneği. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî - thk. Mustafa Dîb el-Büğâ. el-Câmiu’s-sahîh. 6 Cilt. Beyrut: Dâru İbn Kesîr, 1987.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş‘as b. İshâk es-Sicistânî el-Ezdî - thk. Muhammed Muhyiddîn Abdülhamîd. es-Sünen. 4 Cilt. Beyrut, El-Mektebetu’l-Asriyye., t.s.
  • Fayda, Mustafa. “Ensâb”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: TDV Yayınları, 1995.
  • Haccâvî, Ebü’n-Necâ Şerefüddîn Mûsâ b. Ahmed b. Mûsâ el-Makdisî - thk. Abdüllatîf Muhammed Mûsâ es-Sübkî. el-İknâ fî fıkhi’l-İmâm Ahmed b. Hanbel. 4 Cilt. Beyrut: Dâru’l-ma’rife, ts.
  • İbn Asâkir, Ebü’l-Kāsım Alî b. el-Hasen b. Hibetillâh b. Abdillâh b. Hüseyn ed-Dımaşkī eş-Şâfiî - thk. Amr b. Garâme el-Umerî. Târîhu Medîneti Dımaşk. 80 Cilt. Beyrut: Dâru’l-fikr li’t-tıbâati ve’n-neşri ve’t-tevzî’, 1995.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd Mâce el-Kazvînî. es-Sünen. 5 Cilt. Beyrut: Dâru’r-risâleti’l-âlemiyye, 2009.
  • İbn Manzûr, Ebü’l-Fazl Cemâlüddîn Muhammed b. Mükerrem b. Alî b. Ahmed el-Ensârî er-Rüveyfiî. Lisânu’l-arab. 15 Cilt. Beyrut: Dâru sâdir, 3. Basım, 1993.
  • İbnü’l-Kayserânî, Ebü’l-Fazl Muhammed b. Tâhir b. Alî el-Makdisî eş-Şeybânî. Safvetü’t-tasavvuf. Mısır: Şeriketü Üfuk li’l-bermeciyyât, ts.
  • Kırış, Şemseddin. Sünnet ve Dindarlık. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2023.
  • Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr b. Ferh el-. el-Câmi’ li ahkâmi’l-kur’ân. 20 Cilt. Kâhire: Dâru’l-kütübi’l-Mısriyye, 1964.
  • Müslim b. Haccâc, Ebü’l-Hüseyn Müslim b. el-Haccâc b. Müslim el-Kuşeyrî. el-Câmiu’s-sahîh. 5 Cilt. Beyrut: Dâru ihyâi türâsi’l-arabbiy, t.s.
  • Nesâî, Ebû Abdirrahmân Ahmed b. Şuayb b. Alî. Sünenü’n-Nesâî bi şerhi’s-Suyûtî ve hâşiyeti’s-Sindî. 8 Cilt. Beyrut: Dâru’l-ma’rife, 1999.
  • Okiç, M. Tayyib. “İslâmiyette İlk Nüfus Sayımı”. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/7 (1959), 11-20.
  • Soysal, Gözde. Türkiye’de Toplumsal Yaşlanma ve Çalışma Hayatı: Özellikler, Sorunlar ve Bir Uygulama. Bursa: Bursa Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, 2023.
  • Strauss, Claude Levi. “‘Dünya, hayatına insansız başladı, hayatını insansız sona erdirecek’ Sözü”, 30 Mayıs 2024.
  • Şa‘râvî, Muhammed Mütevellî eş-. Tefsîru’ş-Şa’râvî (el-Havâtır). 20 Cilt. Kâhire: Metâbiu ahbâri’l-yevm, 1997.
  • Taberânî, Ebü’l-Kāsım Müsnidü’d-dünyâ Süleymân b. Ahmed b. Eyyûb et-Taberânî. Mu‘cemü’l-evsat. Kâhire: Dâru’l-harameyn, ts.
  • Taberî, İbn Cerîr et-. Câmiu’l-beyân fî te’vîli’l-Kur’ân. 24 Cilt. Beyrut: Muessesetu’r- risâle, 2000.
  • Zebîdî, Ebü’l-Feyz Muhammed el-Murtazâ b. Muhammed b. Muhammed b. Abdirrezzâk el-Bilgrâmî el-Hüseynî ez-. Tâcu’l- arûs min cevâhiri’l- kâmûs. 40 Cilt. Beyrut: Dâru’l-hidâye, ts.
  • “Tüik, Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi Sonuçları, 2023”. Erişim 12 Şubat 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayali-Nufus-Kayit-Sistemi-Sonuclari-2023-49684
  • “Tüik, Evlenme ve Boşanma İstatistikleri, 2022”. Erişim 12 Şubat 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Evlenme-ve-Bo%C5%9Fanma-%C4%B0statistikleri-2022-49437&dil=1
  • “Tüik Hayat Tabloları 2020-2022”, 2022. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hayat-Tablolari-2020-2022-49726
  • “Tüik, İstatistiklerle Aile, 2022”. Erişim 10 Şubat 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Aile-2022-4968
  • 03.2 +Bilal Ferhat AHLATÇIOĞLU, “Hadis Öğretimi Açısından Dârulhadîslerin Teşekkül Süreci Üzerine”, Hadis Tetkikleri Dergisi HTD, XXII/1, 2024, pp. //-//.
  • Abdurrezzak b. Hemmâm es-San'anî, Musannef, Ocak Yayınları, İstanbul, 2019.
  • Atan, Abdullah Hikmet, Geleneğimizde Darulhadis Müessesesi, Din ve Hayat Dergisi, İstanbul, 2018
  • Ayaz, Kadir, “Hadis İlimlerinin Tedrisatı Açısından Osmanlı Darulhadisleri”, Osmanlı Araştırmaları, 2016.
  • Baktır, Mustafa, Suffe, maddesi, DİA, Ankara.
  • Baltacı, Cahit, “Darulhadisler”, İslam Medeniyeti Dergisi, Dergipark, 1980.
  • Bilge, Mustafa, İlk Osmanlı Medreseleri, İstanbul Fen-Edebiyat Fakültesi Basımevi, 1984.
  • Bozkurt, Nebi, “Darulhadis”, DİA, İstanbul 1993.
  • Çakan, İsmail Lütfi, Hadis Edebiyatı, Maüif Yayınları, İstanbul, 2015.
  • Çelebi, Ahmed, İslam’da Eğitim-Öğretim Tarihi, Çeviren: Ali Yardım, Damla Yayınevi, İstanbul, 1976.
  • Çiftçi, Mehdin, “Süleymaniye Darulhadisinde Okutulan Eserler”, Anadolu’nun İslamlaşma Sürecinde Darulhadisler Sempozyumu, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 2013.
  • el-Buhârî, Ebu Abdullah Muhammed b. İsmail, el-Camiu’s-sahih, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Ebu Davud Süleyman b. El-Eş’as b. İshak es-Sicistani el-Ezdi, Sünen, Çağrı Yay. İst. 1992.
  • et-Tirmizi, Ebu İsa Muhammed b. İsa b. Serve, Sünen, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Ergin, Osman Nuri, Türkiye Maarif Tarihi, Eser Neşriyat, İstanbul, 1977.
  • Gül, Ahmet, Osmanlı Medreselerinde Eğitim ve Öğretim ve Bunlar Arasında Darulhadislerin Yeri, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1997.
  • İbn Kesir, el-Bidaye ve’n-nihaye, Çağrı Yayınları, İstanbul, 2017.
  • İbnu’s-Salah, Osman eş-Şehrezuri, Ulumu’l-Hadis, Daru’l-Kutubi’l-İlmiyye, Beyrut.
  • İbni Mace, Ebu Abdullah b. Yezid el-Kazvini, Sünen, Çağrı Yayınları, İstanbul, 1992.
  • Kahraman, Seyit Ali- Dağlı, Yücel, “Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2003.
  • Karacabey, Salih, “Hadis Öğretiminde Medrese ve Darulhadislerin Yeri”, Anadolu’da Hadis Geleneği ve Darulhadisler Sempozyumu, Çankırı, 2011 Kazıcı, Ziya, İslam Müesseseler Tarihi, Maüif Yayınları, İstanbul, 2020.
  • Ebu’l-Huseyn Müslim b. Haccac el-Kuşeyri, Sahihu Müslim, Çağrı Yay., İst. 1992.
  • Ocak, Ahmet Yaşar, “Klasik Dönem Düşünce Hayatı”, Hasan Celal Güzel ve diğerleri (ed.) Türkler, 2002. Okiç, M. Tayyib, Bazı Hadis Meseleleri Üzerinde Tetkikler, Atlas Kitap, Ankara, 2017.
  • Özafşar, Mehmet Emin, Osmanlı Eğitim, Kültür ve Sanat Hayatında Hadis, Hasan Celal Güzel ve diğerleri, Türkler, 2002.
  • Sezgin, Fuat, “Dar al-Hadith” maddesi, Encyclopedia of İslam. Nuaymî, ed-Daris fi tarihi’l-Medaris, tahkik: İbrahim Şemseddin, Daru’l-Kütübi’l-ilmiyye, Beyrut, 1990.
  • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Büyük Osmanlı Tarihi, Türk Tarih Kurumu Yayınevi Unan, Fahri, Kuruluşundan Günümüze Fatih Külliyesi (Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınevi, 2003;
  • Saadettin Ünal, “Kâbe” maddesi, DİA, Ankara. Yardım, Ali, “Darulhadis” maddesi, DİA, Ankara Yardım, Ali, Temel Kültür Müesseselerimizden Darulhadisler, Ayverdi Hatıra Kitabı, İstanbul Fetih Cemiyeti yayınları 1995.
  • Yıldırım, Selahattin, Osmanlı İlim Geleneğinde Edirne Darulhadisi ve Müderrisleri, İst, 2001. Yıldırım, Selahattin, Osmanlı Dönemi Anadolu Muhaddisleri, Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 1994.
Toplam 54 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hadis
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şemseddin Kırış

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 2 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kırış, Ş. (2024). Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân ve Vatan. Hadis Tetkikleri Dergisi, 22(1), 131-142.
AMA Kırış Ş. Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân ve Vatan. HTD. Haziran 2024;22(1):131-142.
Chicago Kırış, Şemseddin. “Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân Ve Vatan”. Hadis Tetkikleri Dergisi 22, sy. 1 (Haziran 2024): 131-42.
EndNote Kırış Ş (01 Haziran 2024) Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân ve Vatan. Hadis Tetkikleri Dergisi 22 1 131–142.
IEEE Ş. Kırış, “Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân ve Vatan”, HTD, c. 22, sy. 1, ss. 131–142, 2024.
ISNAD Kırış, Şemseddin. “Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân Ve Vatan”. Hadis Tetkikleri Dergisi 22/1 (Haziran 2024), 131-142.
JAMA Kırış Ş. Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân ve Vatan. HTD. 2024;22:131–142.
MLA Kırış, Şemseddin. “Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân Ve Vatan”. Hadis Tetkikleri Dergisi, c. 22, sy. 1, 2024, ss. 131-42.
Vancouver Kırış Ş. Değerler Eğitimi Bağlamında Nüfus, İskân ve Vatan. HTD. 2024;22(1):131-42.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU