Teşhir toplumu düşüncesinden hareketle bu makalede sosyal medyada gerçekleştirilen teşhir eyleminin arkasında yer alan temel motivasyonların ve yönlendirici etkenlerin neler olduğu anlaşılmaya çalışılmıştır. Çalışmanın kapsamına yalnızca Türkiye sınırları içerisindeki üniversitelerde eğitim alan ve aktif bir şekilde sosyal medyada paylaşım yapan lisans öğrencileri alınmıştır. Araştırma yalnızca üniversiteli lisans öğrencileri ile yapıldığı için ele alınan konu da bu grupla sınırlandırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır. Bunun için çalışmada sosyal medyayı en fazla kullanan gruplardan üniversite çağındaki gençler katılımcı grubu olarak seçilmiştir. İçerik analizi ve betimsel analiz tekniklerinin kullanıldığı çalışmada yarı-yapılandırılmış görüşme formları aracılığı ile derinlikli mülakatlar yapılmıştır. Yapılan analizlerde teşhir eyleminin arkasında psiko-sosyal ve tekno-sosyal olmak üzere bir dizi nedenin olduğu bulgusu elde edilmiştir. Psiko-sosyal nedenler beğenilme isteği, gösterme isteği, dikkat çekme isteği, kendini aşma isteği ve zorunluluk hissi şeklinde ifade edilebilir. Tekno-sosyal nedenler ise çevrimiçi etkileşimler, çevrimdışı etkileşimler, ünlü olma isteği, sosyal gözetim, kişisel mahremiyet algısıdır. Elde edilen bulgular literatürle karşılaştırılmış ve bulguların oldukça özgün olduğu görülmüştür.
In this article, based on the idea of the society of exhibition, the main motivations and guiding factors behind the exhibition in social media have been studied. Only undergraduate students studying at universities within the borders of Turkey and actively sharing on social media were included in the scope of the study. Since the research was conducted only with undergraduate undergraduate students, the subject discussed was limited to this group. Qualitative research methods and techniques were used in the study. In the study, in which content analysis and descriptive analysis techniques were used, in-depth interviews were conducted with 20 university students through semi-structured interview forms. In the analyzes made, it was found that there are a number of reasons behind the display, including psycho-social and techno-social. Psycho-social reasons can be expressed as the desire to be liked, the desire to show, the desire to attract attention, the desire to transcend oneself and the feeling of obligation. Techno-social reasons are online interactions, offline interactions, desire to be famous, social surveillance, personal privacy perception. The findings were compared with the literature and it was seen that the findings were quite original.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 39 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.