In
‘Waiting for the Barbarians’, the Alexandrian poet Constantine Cavafy explains
how the ruling class maintains its power within the context of meanings
attributed to the Other, and tells how
deeply the extinction of the Other shakes the current socio-political system. As
an archetype for a great number of literary studies, this poem also inspires
the Northern Irish poet Derek Mahon’s ‘Poem Beginning with a Line by Cavafy’. In
this poem, Mahon examines the dilemma of the civilised-self by questioning the
reigning Protestant obsession with Catholic presence. Grounded chiefly on the
traces of ‘Waiting for the Barbarians’ in ‘Poem Beginning with a Line by
Cavafy’, this paper tells how the Protestants in Northern Ireland used Catholic
presence politically to secure their sovereignty until the Good Friday
Agreement of 1998, and how they transformed this perception of historical
threat into a paranoia. The barbarians in both poems are practical scapegoats
for the reigning order. Yet, unlike those Cavafy describes, Mahon’s barbarians
live not beyond the borders, but together with the civilised-self, aping its
lifestyle. The civilised-self perceives even this desire for levelling as a
threat and gradually transforms into what it is frightened of, by positioning
itself negatively against the Other. If Cavafy’s barbarians are a remedy for
the decaying civilisation, Mahon’s barbarians are agents of the Protestant
paranoia as well as an outcome of the culturally decayed society.
Derek Mahon Constantine Cavafy Barbarian The Other Ideology of Fear
İskenderiyeli şair Konstantinos Kavafis,
‘Barbarları Beklerken’ adlı şiirinde, ötekine yüklenen anlamlar çerçevesinde
yönetici erkin iktidarını nasıl sürdürdüğünü gözler önüne sermekte ve ötekinin
yokluğunun var olan sosyo-politik düzeni nasıl derinden sarstığını
anlatmaktadır. Bir çok yazınsal çalışmanın ilk örnekliğini oluşturan bu şiir,
Kuzey İrlandalı şair Derek Mahon’ın ‘Poem Beginning with a Line by Cavafy’ adlı
şiirine de esin kaynağı olmuştur. Mahon, bu şiirinde, Katolik varlığını
saplantıya dönüştüren egemen Protestan anlayışı sorgulayarak uygar bireyin
açmazını irdelemektedir. Daha çok ‘Barbarları Beklerken’in ‘Poem Beginning with
a Line by Cavafy’deki izlerini temel alan bu çalışma, 1998 yılında imzalanan
Hayırlı Cuma Antlaşması’na kadar geçen zaman içinde Kuzey İrlanda’daki
Protestanların egemenliklerini sağlamlaştırmak için Katolik varlığını politik
araç olarak nasıl kullandıklarını ve bu tarihsel tehdit algısını bir paranoyaya
nasıl dönüştürdüklerini anlatmaktadır. Barbarlar her iki şiirde de egemen düzen
için kullanışlı günah keçileridir. Ancak, Kavafis’inkilerin aksine, Mahon’ın
barbarları sınırların ötesinde değil, uygar kişi ile birlikte yaşamakta ve onun
yaşam tarzına öykünmektedirler. Uygar kişi ise bu benzeşme arzusunu bile tehdit
olarak algılamakta ve ötekine karşı olumsuz pozisyon alışı ile giderek korktuğu
şeye dönüşmektedir. Kavafis’in barbarları çöken uygarlığın çareleri ise,
Mahon’ın barbarları hem Protestan paranoyanın araçları hem de kültürel yönden
çöken toplumun ürünleridir.
Derek Mahon Konstantinos Kavafis Barbar Öteki Korku İdeolojisi
Bölüm | Tüm Sayı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10 |