Aynı zamanda eğitimci
olan sanatçılar; 21. yüzyılın ilk yıllarından itibaren, görsel oluşturma
yöntemi olarak sürecin merkeze alındığı bir araştırma yöntemi geliştirmeye
başladılar. Başta Rita L. Irwin, Anita Sinner, Stephany Springgay ve Barbara
Bickel olmak üzere Kanada British Colombia Üniversitesi kökenli bir grup araştırmacı, sanatçı, sanat eğitimcisi a/r/tografi
olarak adlandırdıkları bu metodoloji ile sosyolojik, sanatsal, etnografik
soruşturmalar gerçekleştirmeye başladılar. Bu araştırmalarını, soruşturmalarını görsellerle ve makalelerle
somutlaştırdılar.
A/r/tografik
metodolojinin nasıl bir metodoloji olduğunu, ne şekilde biçimlendiğini ve
a/r/tografik bir araştırmanın hangi araştırma süreçlerine dayandığını anlamayı
amaçlayan bu çalışmada da, önde gelen a/r/tografırların 2004 yılında; Kanada,
Vencouver’daki Richmond şehrinde gerçekleştirdikleri projeyi anlattıkları beş
makale incelenmiştir: 1)The Rhizomatic
Relatios of A/r/tography, 2)Richgate: Transforming Public Spaces through
Community-Engaged Art, 3)The City of Richgate:A/r/tographic
Cartography as Public Pedagogy, 4) A/r/tographic
Collaboration as Radical Relatedness ve 5) Research and creation: Socially-engaged art in The City of Richgate
Project. Bu makaleler; tüm
a/r/t/ografik çalışmaların temel kaynakları olarak kullanıldığı için
seçilmiştir. Söz konusu makaleler incelendiğinde; bu yeni metodolojinin
sanatsal performans ve yazmaya dayalı olarak planlanmasının yanı sıra mevcut bilimsel
metodolojileri de kullanmaya çalıştıkları için sanat temelli melez bir araştırma
yöntemi olarak biçimlendirildiği anlaşılmıştır. Ancak, a/r/tografik soruşturmaların
nihai amacının bir probleme çözüm ya da sorulara cevap vermek değil araştırma problemine
ilişkin görseller, sanat eserleri biçimlendirmek olduğu anlaşılmıştır.
Sanat Metodolojisi Sanat Uygulaması Sanat Eğitimi A/r/tografi
Bölüm | Tüm Sayı |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 10 |