Bu araştırmanın temel amacı, üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin; öz-yeterlilik ve stresle başa çıkma stratejileri tarafından anlamlı düzeyde yordanıp yordanmadığının incelenmesidir. Bilişsel esneklik düzeyinin, cinsiyete göre farklılık gösterip göstermediğinin incelenmesi ise araştırmanın diğer alt amacıdır. Araştırma, 549 üniversite öğrencisinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veriler, Bilişsel Esneklik Envanteri, Genel Öz-yeterlilik Ölçeği ve Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği ile elde edilmiştir. Araştırma sonucunda; üniversite öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı bir fark göstermediği bulunmuştur. Bilişsel esnekliğin yordanan değişken olarak ele alındığı çoklu regresyon analizi sonucunda; genel öz-yeterlilik ile stresle başa çıkma tarzlarının alt boyutu olan kendine güvenli yaklaşım, sosyal destek arama, boyun eğici yaklaşım ve çaresiz yaklaşımın birlikte bilişsel esnekliği anlamlı düzeyde yordadıkları bulunmuştur. Öz-yeterlilik ve stresle başa çıkma tarzlarının alt boyutu olan kendine güvenli yaklaşım, çaresiz yaklaşım, sosyal destek arama ve boyun eğici yaklaşımın bilişsel esneklikteki varyansın %52'sini açıkladıkları görülmüştür.
Bilişsel esneklik yönetici işlevler öz-yeterlilik stresle başa çıkma
The main purpose of
this study was to investigate the predictive role of self-efficacy and coping
strategies on university students' cognitive flexibility levels. In addition to
this, another aim was to examine whether there were significant differences in
the level of the university students' cognitive flexibility in terms of gender.
The study was carried out with 549 university students. The data used in this
study was collected from Cognitive Flexibility Inventory, General Self-
Efficacy Scale, and Coping Styles Scale. T-Test was used to examine whether
there were differences on Cognitive Flexibility Inventory total scores in terms
of gender. The Multiple Regression Analysis was utilized to analyze whether
self-efficacy and coping strategies significantly predict the level of
cognitive flexibility. Multiple Regression Analysis results revealed that the
participants` self-efficacy level and coping strategies` sub-dimensions of
self-confidence, submissive, helpless style and seeking of social support
significantly predict participants' cognitive flexibility. The participants`
self-efficacy level and coping strategies` sub-dimensions of self- confidence,
submissive, helpless style and seeking of social support explains %52 of the
total variance. Gender does not affect the level of
cognitive flexibility.
Cognitive flexibility executive function self-efficacy coping
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 2 |