Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güvenli Okul Taşımacılığında Annelerin Görüşleri ve Beklentileri Var: Niteliksel Bir Çalışma

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 13 - 23, 31.01.2018

Öz

Amaç: Annelerin güvenli okul taşımacılığına ilişkin görüşlerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Nitel tipte gerçekleştirilen çalışma, çocuğu en az bir yıldır okul taşıtı kullanan anneler ile yürütülmüştür. Çalışmada, kartopu örnekleme yöntemiyle dahil edilen 13 anne ile görüşmeler yapılmış ve yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler ses kayıt cihazına kaydedilmiştir. Verilerin ham dökümü yapıldıktan sonra içerik analizi gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, etik ilkelere bağlı kalınmıştır. Bulgular: Anneler, okul taşıtı şoförünün bazı özelliklere sahip olması gerektiğini belirtmişlerdir. Taşıtın son model ve beş yaşından küçük olması, okul taşıtı özelliklerini taşıması ve yaş gruplarına özel dizayn edilmesi gerektiğini bildirmişlerdir. Anneler, taşıta binerken, kontrollü kalkış-duruş yapılmasını ve dakik olunmasını istemişlerdir. Yolculukta, trafik kurallarına uyulması ve hostes görevlendirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Anneler, okul taşıtından inerken, çocuk ile ebeveynin buluşturulması, taşıtın evin tam önünde durması, duruş ve kalkışların kontrollü olması gerektiğini ifade etmişlerdir. Sonuç: Okul taşıtı şoförünün ve taşıtın bazı özelliklere sahip olması, taşıta binme, yolculuk ve taşıttan inmede trafik kurallarına uyulması ve güvenlik önlemlerinin alınması gerekmektedir. Okul taşıtı şirketlerinin ve okul idarelerinin işbirliği ile yapılan eğitim programları, güvenli okul taşımacılığına katkı sağlayabilir.

Kaynakça

  • 1. Dubowitz H, Lane WG, Semiatin JN, Magder LS, Venepally M, Jans M. The safe environment for every kid model: Impact on pediatric primary care professionals. Pediatrics. 2011; 127(4): 962-970.
  • 2. Mohr WK, LeBel J, O’Halloran R, Preustch C. Tied up and isolated at the school house. Journal of School Nursing. 2010; 26(2): 91–101.
  • 3. Dubowitz H. The safe environment for every kid (seek) model: Helping promote children’s health, development, and safety. Child Abuse & Neglect. 2014; 11(38): 1725-1733.
  • 4. Alver Y, Demirel M, Mutlu M. Interaction between socio-demographic characteristics: Traffic rule violations and traffic crash history for young drivers. Accident Analysis & Prevention. 2014; 72: 95-104.
  • 5. Serinken M, Ozen M. Characteristics of injuries due to traffic accidents in the pediatric age group. Turkish Journal of Trauma & Emergency Surgery. 2011; 17(3): 243-247.
  • 6. Demetriades D, Murray J, Brown C, Velmahos G, Salim A, Alo K, et al. High-level falls: Type and severity of injuries and survival outcome according to age. Journal of Trauma and Acute Care Surgery. 2005; 58(2): 342-345.
  • 7. Wang MY, Kim KA, Griffith PM, Summers S, McComb JG, Levy ML, et al. Injuries from falls in the pediatric population: an analysis of 729 cases. Journal of Pediatric Surgery. 2001; 36(10): 1528-1534.
  • 8. World Health Organization. World report on child injury prevention WHO, 2008. URL: http://www. who.int/violence_injury_prevention/child/injury/world_report/en/. 18-07-2015.
  • 9. Kuğuoğlu S, Ergün A, Aslan EF. Güvenli okul taşımacılığına ilişkin pilot bir çalışma: Öğrenci, veli görüşleri. Toplum Hekimliği Bülteni. 2006; 1(25): 12-18.
  • 10. Demir Z. Çocuk yaş grubu travma olgularının değerlendirilmesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum 2015.
  • 11. Demir ÖF, Aydın K, Turan F, et al. Acil servise başvuran çocuk adli olguların analizi. Türk Pediatri Arşivi. 2013; 48(3): 235-240.
  • 12. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Okulda güvenlik sorununa yol açan etkenlerin belirlenmesi MEB, 2009. URL: http://www.meb.gov.tr/earged/earged/Okul_guvenligi.pdf. 15-05-2015.
  • 13. Polit DF, Beck CT. Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice, 8th Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2013. p. 40-75.
  • 14. Özdemir M. Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010; 11(1): 323-343.
  • 15. Karataş Z. Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 2015; 1(1): 62-80.
  • 16. Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2008. s. 41-56.
  • 17. Neuman WL. Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar. İstanbul: Yayın Odası; 2012. s. 35-72.
  • 18. Erdoğan S (ed). Nitel araştırmalar. In: Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. 1. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri; 2014. s.133-164.
  • 19. Patton MQ. Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Bütün M, Demir SB. (Çev. Ed.) 1th Edition. Ankara: Pegem Akademi Yayınları; 2014. s.6-93.
  • 20. World Health Organization. World report on road traffic injury prevention WHO, 2004. URL: http:// apps.who.int/iris/bitstream/10665/42871/1/9241562609.pdf. 18-07-2015.
  • 21. Cestac J, Paran F, Delhomme P. Young drivers’ sensation seeking, subjective norms, and perceived behavioral control and their roles in predicting speeding intention: How risk-taking motivations evolve with gender and driving experience. Safety Science. 2011; 49(3): 424-432.
  • 22. Clarke DD, Ward P, Truman W. Voluntary risk taking and skill deficits in young driver accidents in the UK. Accident Analysis & Prevention. 2005; 37(3): 523-529.
  • 23. Bay Y, Akduman GG. İlköğretim öğrencilerinin trafik konusunda bilinçlenmesi ve duyarlılıklarının artırılmasına yönelik amaç ve kazanımlar. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi. 2009; 3(1): 19-26.
  • 24. Carman KB, Palancı Y. Çocuk koltuğu kullanımı: Üniversite çalışanlarının bilgi düzeyleri ile ilgili bir anket çalışması. Journal of Clinical and Experimental Investigations. 2011; 2(2): 157-160.
  • 25. Kürtüncü M, Demirbağ BC. Çocuk oto güvenlik koltuğu kullanımı konusunda ebeveynlerin bilgi, tutum ve davranışları: Zonguldak örneği. International Journal of Human Sciences. 2013; 10(2): 182- 193.
  • 26. Bay N, Akduman GG, Alisinanaoğlu F. Trafik kazalarının çocuklar üzerindeki etkisi. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi. 2009; 3(1): 10-15.
  • 27. Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük TDK, 2015. URL: www.tdk.gov.tr. 15-05-2015.

There are Opinions and Expectations of the Mothers in Safe School Transportation: A Qualitative Study

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 3, 13 - 23, 31.01.2018

Öz

Aim: To identify the opinions of mothers on safe school transportation. Material and Methods: The study that was conducted with qualitative methodology, was conducted with mothers whose children were using school transport for at least one year. Innterviews were done with 13 mothers that was included in the study by snowball sampling technique and a semi-structured interview form was used. The interviews have been recorded on audio tape recorder. The content analysis was carried out after transcription of raw data. Ethical principles were followed in the study. Results: The mothers stated that the school vehicle driver needs to have some features. The mothers have reported that the vehicle needs to be brand new and newer than five years, to have school transportation vehicle features, and to be designed special to age groups. The mothers wanted that controlled stop-start should be done and should be punctual. They stated that traffic rules must be obeyed and an hostess must be assigned. The mothers reported that children and parents should be brought together, the vehicle should exactly stop in front of the house and the stop-starts should be done in a controlled way while children was getting out of the vehicle. Conclusion: It is required that the school vehicle driver and the vehicle should have certain features, the driver should comply with the traffic rules and take safety precautions during boarding to, traveling in and getting out of the school vehicle. Training programs conducted with the cooperation of the school transportation firms and school administration could contribute to safe school transportation.

Kaynakça

  • 1. Dubowitz H, Lane WG, Semiatin JN, Magder LS, Venepally M, Jans M. The safe environment for every kid model: Impact on pediatric primary care professionals. Pediatrics. 2011; 127(4): 962-970.
  • 2. Mohr WK, LeBel J, O’Halloran R, Preustch C. Tied up and isolated at the school house. Journal of School Nursing. 2010; 26(2): 91–101.
  • 3. Dubowitz H. The safe environment for every kid (seek) model: Helping promote children’s health, development, and safety. Child Abuse & Neglect. 2014; 11(38): 1725-1733.
  • 4. Alver Y, Demirel M, Mutlu M. Interaction between socio-demographic characteristics: Traffic rule violations and traffic crash history for young drivers. Accident Analysis & Prevention. 2014; 72: 95-104.
  • 5. Serinken M, Ozen M. Characteristics of injuries due to traffic accidents in the pediatric age group. Turkish Journal of Trauma & Emergency Surgery. 2011; 17(3): 243-247.
  • 6. Demetriades D, Murray J, Brown C, Velmahos G, Salim A, Alo K, et al. High-level falls: Type and severity of injuries and survival outcome according to age. Journal of Trauma and Acute Care Surgery. 2005; 58(2): 342-345.
  • 7. Wang MY, Kim KA, Griffith PM, Summers S, McComb JG, Levy ML, et al. Injuries from falls in the pediatric population: an analysis of 729 cases. Journal of Pediatric Surgery. 2001; 36(10): 1528-1534.
  • 8. World Health Organization. World report on child injury prevention WHO, 2008. URL: http://www. who.int/violence_injury_prevention/child/injury/world_report/en/. 18-07-2015.
  • 9. Kuğuoğlu S, Ergün A, Aslan EF. Güvenli okul taşımacılığına ilişkin pilot bir çalışma: Öğrenci, veli görüşleri. Toplum Hekimliği Bülteni. 2006; 1(25): 12-18.
  • 10. Demir Z. Çocuk yaş grubu travma olgularının değerlendirilmesi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Erzurum 2015.
  • 11. Demir ÖF, Aydın K, Turan F, et al. Acil servise başvuran çocuk adli olguların analizi. Türk Pediatri Arşivi. 2013; 48(3): 235-240.
  • 12. TC Milli Eğitim Bakanlığı. Okulda güvenlik sorununa yol açan etkenlerin belirlenmesi MEB, 2009. URL: http://www.meb.gov.tr/earged/earged/Okul_guvenligi.pdf. 15-05-2015.
  • 13. Polit DF, Beck CT. Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice, 8th Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2013. p. 40-75.
  • 14. Özdemir M. Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010; 11(1): 323-343.
  • 15. Karataş Z. Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 2015; 1(1): 62-80.
  • 16. Yıldırım A, Şimşek H. Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2008. s. 41-56.
  • 17. Neuman WL. Toplumsal araştırma yöntemleri: Nicel ve nitel yaklaşımlar. İstanbul: Yayın Odası; 2012. s. 35-72.
  • 18. Erdoğan S (ed). Nitel araştırmalar. In: Hemşirelikte araştırma: Süreç, uygulama ve kritik. 1. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitapevleri; 2014. s.133-164.
  • 19. Patton MQ. Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Bütün M, Demir SB. (Çev. Ed.) 1th Edition. Ankara: Pegem Akademi Yayınları; 2014. s.6-93.
  • 20. World Health Organization. World report on road traffic injury prevention WHO, 2004. URL: http:// apps.who.int/iris/bitstream/10665/42871/1/9241562609.pdf. 18-07-2015.
  • 21. Cestac J, Paran F, Delhomme P. Young drivers’ sensation seeking, subjective norms, and perceived behavioral control and their roles in predicting speeding intention: How risk-taking motivations evolve with gender and driving experience. Safety Science. 2011; 49(3): 424-432.
  • 22. Clarke DD, Ward P, Truman W. Voluntary risk taking and skill deficits in young driver accidents in the UK. Accident Analysis & Prevention. 2005; 37(3): 523-529.
  • 23. Bay Y, Akduman GG. İlköğretim öğrencilerinin trafik konusunda bilinçlenmesi ve duyarlılıklarının artırılmasına yönelik amaç ve kazanımlar. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi. 2009; 3(1): 19-26.
  • 24. Carman KB, Palancı Y. Çocuk koltuğu kullanımı: Üniversite çalışanlarının bilgi düzeyleri ile ilgili bir anket çalışması. Journal of Clinical and Experimental Investigations. 2011; 2(2): 157-160.
  • 25. Kürtüncü M, Demirbağ BC. Çocuk oto güvenlik koltuğu kullanımı konusunda ebeveynlerin bilgi, tutum ve davranışları: Zonguldak örneği. International Journal of Human Sciences. 2013; 10(2): 182- 193.
  • 26. Bay N, Akduman GG, Alisinanaoğlu F. Trafik kazalarının çocuklar üzerindeki etkisi. Ulaşım ve Trafik Güvenliği Dergisi. 2009; 3(1): 10-15.
  • 27. Türk Dil Kurumu Büyük Türkçe Sözlük TDK, 2015. URL: www.tdk.gov.tr. 15-05-2015.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkan Kadiroğlu 0000-0002-3703-7478

Fatma Güdücü Tüfekci 0000-0002-5773-5716

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Kadiroğlu T, Güdücü Tüfekci F. Güvenli Okul Taşımacılığında Annelerin Görüşleri ve Beklentileri Var: Niteliksel Bir Çalışma. HUHEMFAD. 2018;4(3):13-2.