Araştırmanın amacı, Etik Konum Ölçeği’nin
Türkçe formunun faktör analitik yapısının incelenmesi ve ölçeğin yurtiçindeki
çalışmalarda kullanılabilir bir ölçüm aracı olup olmadığının belirlenmesidir.
Bu amaçla Adana’daki 574 banka çalışanından anket yöntemi ile veri elde
edilmiştir. Ankette, Etik Konum Ölçeği ile birlikte katılımcıların demografik
özelliklerine yönelik sorular yer almaktadır. Çalışma kapsamında ölçeğin
geçerliliği ve güvenilirliği incelenmiş, verilere açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Analiz
sonuçları, alanyazındaki genel bulguların aksine, ölçeğin iki değil, üç boyutlu
bir yapı gösterdiğini ortaya koymuştur. Üçüncü boyut, yalan söylemeye
gösterilen toleransın gücünü ifade eden doğruluk olarak adlandırılmıştır. Söz
konusu bulgu, alanyazındaki sınırlı sayıdaki çalışma ile paralellik
göstermektedir. Bu çalışmaların ortak yönü; örneklemlerinin, düşük düzeyde
seküler toplumlara ait olmasıdır. Dolayısıyla ölçeğin algılanmasındaki
farklılığın, toplumların sekülerleşme düzeyinden kaynaklandığı söylenebilir. Bu
yorumdan hareketle yalan konusunun, çalışanların etik yaklaşımları içerisinde
ayrı bir yere sahip olduğu, dolayısıyla gerek teorisyenlerin gerekse
uygulayıcıların etik odaklı değerlendirmelerinde, yalan konusunu bağımsız olarak
ele almaları gerektiği ortaya konulmuştur.
Etik konum ölçeği etik konum kuramı kişisel ahlak felsefeleri etik durum sekülerleşme
The purpose of this study is
to examine the factor analytic structure of Ethics Position Questionnaire
Turkish Form and to determine whether the questionnaire is an applicable
measurement tool in Turkey. In accordance with this purpose, a survey form that
includes the questionnaire and demographic variables was administered to 574
bank employees in Adana. Next, reliability and validity of the questionnaire were
examined, exploratory and confirmatory factor analyses were performed. Contrary
to the general findings, the results indicated a three-factor structure rather
than two. The third factor, which is directly related with the level of
tolerance about lying, was veracity. This finding is similar with the results
of a limited number of studies, which have samples of low secularized
societies. Accordingly, it can be stated that secularization level of societies
may conduce to differences in the perception of the questionnaire. From this
viewpoint, it is put forth that lying is an independent sub-dimension in the
ethics position questionnaire. The study points out that in evaluating ethics,
lying should be considered separately by both theoreticians and practitioners.
Ethics position questionnaire ethics position theory personal moral philosophies ethical ideology secularism
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ekim 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 35 Sayı: 4 |
Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.
Gizlilik Beyanı
Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.