Özet
Bu araştırmada, okul öncesi eğitim kurumlarında çalışan öğretmenlerin ilkyardım ve temel yaşam desteği konularındaki bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Tanımlayıcı nitelikte olan bu araştırma, Aralık 2021- Nisan 2022 tarihleri arasında yapılmıştır. Evreni İstanbul İl Milli Eğitim müdürlüğüne bağlı 17 ana okulu, örneklemi ise 60 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Veriler 11 sorudan oluşan sosyo-demografik özellikler ile 20 sorudan oluşan, temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin literatür doğrultusunda ve daha önceki çalışmalarda kullanılmış olan bir anket formu ile toplanmıştır. Araştırma verilerinin değerlendirilmesinde ortalama, standart sapma, yüzde, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis varyans analizi kullanılmıştır. Okul öncesi öğretmenlerinin ilk yardım bilgi puanlarının ortalaması 14,95±2,89 olarak saptandı. Öğretmenlerin en az bildikleri, köpek ısırmalarında yaralı bölgenin en az 5 dakika süreyle sabun ve soğuk suyla yıkanması (%28,3), bilinci kapalı olan bir çocukta ilk olarak sırayla hava yolu-solunum-nabız değerlendirilmesi (%31,7), yüksekten düşen çocuk sırt üstü yatırılarak başı yana çevrilmelidir (%40,0) ve zehirlenme durumunda bilgi/danışma amaçlı aranabilecek telefon numarasıdır (%45,0). İlkyardım bilgi düzeyinin, ilkyardım eğitimi alanlarda (p=0,024) ve temel ilkyardım konusunda kendini yeterli bulan (p=0,009) öğretmenlerde daha yüksek olduğu saptanmıştır. Yaş, çocuk sahibi olma durumu, çalışma süresi, kaç yıl önce ilkyardım eğitimi aldığı ve daha önce ilk yardım gerektiren durumla karşılaşma açısından ilk yardım puanlarında istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı saptanmıştır (p>0,05). Okul öncesi öğretmenlerinin ilk yardım bilgilerinin istenilen yeterlilik düzeyinde olmadığı saptanmıştır. Fakat daha önce ilk yardım eğitimi aldığını belirtenlerin bilgi puanlarının istatistiksel olarak anlamlı derecede yükseklik göstermesi nedeniyle, eğitim alınmasının ne kadar önemli olduğu düşünülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Bilgi düzeyi, ilk yardım, okul öncesi öğretmen
Abstract
In this study, it was aimed to evaluate the knowledge levels of teachers working in pre-school education institutions on first aid and basic life support. This descriptive study was conducted between December 2021 and April 2022. The population consisted of 17 kindergartens affiliated to the Istanbul Provincial Directorate of National Education, and the sample consisted of 60 pre-school teachers. The data were collected with a questionnaire form consisting of 11 questions on socio-demographic characteristics and 20 questions in line with the literature on basic first aid practices and used in previous studies. Mean, standard deviation, percentage, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis analysis of variance were used to evaluate the research data. The mean score of first aid knowledge of preschool teachers was found to be 14.95±2.89. What the teachers know least about is washing the injured area with soap and cold water for at least 5 minutes (28.3%) in dog bites, firstly evaluating the airway-respiration-pulse in an unconscious child (31.7%), falling from a height (31.7%). the child should be laid on his back and his head should be turned to the side (40.0%). It was determined that the level of first aid knowledge was higher among those who received first aid training (p=0.024) and teachers who found themselves competent in basic first aid (p=0.009). It was determined that there was no statistically significant difference in first aid scores in terms of age, having a child, working time, how many years ago he received first aid training and encountering a situation that required first aid before (p>0.05). It has been determined that the first aid knowledge of preschool teachers is not at the desired level of competence. However, since the knowledge scores of those who stated that they had received first aid training before were statistically significantly higher, it was thought how important it was to receive training.
Keywords: Knowledge level, first aid, preschool teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Eylül 2022 |
Kabul Tarihi | 29 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |