Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN DOĞUMHANE DENEYİMLERİNİN DUYGU VE DÜŞÜNCELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 56, 30.09.2018

Öz

Amaç: Bu çalışma ebelik öğrencilerinin doğumhane
deneyimlerinin duygu ve düşünceleri üzerindeki etkisini değerlendirmek amacıyla
yapıldı.

Yöntem ve
Gereçler:
Bu çalışma tanımlayıcı olup 15-25 Nisan 2018 tarihleri arasında Haliç
Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Ebelik bölümü üçüncü(n:40) ve
dördüncü sınıftaki(n:30) 70 öğrenciyle yapılmıştır. Verilerin toplanmasında;
Kişisel Bilgi Formu, Ebe Öğrencilerin Doğumhane Uygulamalarını ve
Uygulamalarından Etkilenme Durumunu Değerlendirme Formu(DUED), Sağlık
Çalışanlarının Doğumhane uygulamalarını ve Gebeyle İletişimlerinin Öğrencileri
Etkileme Durumunu Değerlendirme Formu(GİÖED), Doğumhane Uygulamalarında Sağlık
Çalışanlarının Öğrencilerle İletişimlerini Değerlendirme Formu(SÇÖİD) ve
Doğumhanenin Fiziki Koşulları ve Öğrencileri Etkileme Durumunu Değerlendirme
Formu(DFKÖED) kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler
kullanıldı. 
Bulgular:
Öğrencilerin ebelik eğitimi alma
nedeninin, idealinde ve ilgi duyduğu meslek olduğu(%55.7), ebelik mesleğini
sabır(%95.7), merhamet/şefkat(%92.9), yardımseverlik olarak(%84.3) tanımladığı,
kendisini sabırlı(%55.7), konuşkan(%42.9), girişimci ve anlayışlı olarak(%38.6)
tanıttığı saptandı. Doğumhanede yaptıkları uygulamalar ve bu uygulamalardan
etkilenme durumları incelendiğinde; 37 uygulamanın 24’ünü ondan fazla
yaptıkları(%32.9-%75.7), 11’ini de hiç yapmadıkları(%44.3-%92.9) saptandı.E n
çok yapılan uygulamanın gebeye destek olma ve danışmanlık verme, en az yapılan
uygulamanın da vakum/kiwi uygulama olduğu belirlendi. Öğrencilerin yaptıkları
uygulamalarla ilgili duygu ve düşüncelerinin olumlu(%66,18) olduğu belirlendi. Sağlık
Çalışanlarının doğumhane uygulamaları ve gebeyle iletişimlerinin öğrencileri
etkileme durumu incelendiğinde;öğrencilerin 37 uygulamanın tamamının sağlık
çalışanları tarafından uygulanmasını çok sık gördükleri(%44.3-%81.4)
belirlendi.37 uygulamanın 29’nun çoğunlukla ebeler(%23-%93) tarafından 8’nin de
hekimler(%56-%81) tarafından yapıldığı belirtildi .Ebelerin anneyi yatağına
alma(%93) ve bebeğiyle temasını sağlama en çok, anamnez alma ve gerekli
kayıtları doldurmayı(%23) en az yaptıkları saptandı. Sağlık çalışanlarının
uygulamalar esnasında gebelerle olan ilişkilerinin öğrencilerin duygu ve
düşüncelerinde olumlu etkisi(%74.9) olduğu saptandı. Doğumhane uygulamalarında
sağlık çalışanlarının öğrencilerle iletişimleri değerlendirildiğinde;
doğumhanedeki uygulamaların tamamında(%62.9-%85.7) sağlık çalışanlarının
öğrencilerle iletişimlerinin öğrencinin duygu ve düşünceleri üzerinde olumlu
etki yarattığı(%70.15) gebenin doğumhaneye kabulünde, plasenta çıkartmada daha
yüksek(%85.7), epizyotomi öncesi lokal anestezi uygulamada daha az
olumlu(%62.9) olduğu saptandı. Öğrenciler doğumhanedeki fiziki koşulların
yeterli olduğunu(%58) ve duygu ve düşüncelerini olumlu etkilediğini(%51)
belirtti.





Sonuç: Öğrencilerin kendi yaptığı uygulamalardan,
sağlık çalışanlarının gebeye yapılan uygulamalar sırasında gebeye ve
kendilerine karşı davranış ve iletişim tarzlarından,  doğumhanenin fiziki koşullarından olumlu
etkilendiği saptandı.

Kaynakça

  • Kaynaklar1. Şahin, N., Dinç, H., Dişsiz, M. Gebelerin doğuma ilişkin korkuları ve etkileyen faktörler. Zeynep Kamil Bülteni, 2009; 40(2);57-62.
  • 2. Sharif, F., Masoumi, S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nursing 2005; 4:6 doi:10.1186/1472-6955-4-6.
  • 3. Bodur, S., Filiz E., Çimen E., Kapçı, C. Ebelik ve hemşirelik son sınıf öğrencilerinin hasta güvenliği ve tıbbi hatalar konusundaki tutumu. Genel Tıp Derg 2012;22(2);37-42.
  • 4. Bayık, A. Ülkemizde hemşirelik eğitiminin gelişimi ve öğretime ilişkin sorunlar. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1991; 7(3): 29-40.
  • 5. Özcan, H. Doğum stajına çıkan öğrencilerin gözüyle; okul hastane işbirliği. Med J SDU / S.D.Ü. Tıp Fak. Derg. 2014;21(3):78-83.
  • 6. Mezuniyet Öncesi Ebelik Ulusal Eğitim Çekirdek programı 2016.www.yok.gov.tr/documents/10279/30571835/ebelik.pdf (Erişim Tarihi: 26/01/2018).
  • 7. Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik. 2 Şubat 2008 http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2008/02/20080202-9.htm (Erişim Tarihi: 26/01/2018)
  • 8. Şirin A., Kavak O., Ertem G. Doğumhane stajına çıkan öğrencilerin durumluk-sürekli kaygı düzeylerinin belirlenmesi, C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi 2003, 7 (1);27-32.
  • 9. Kapısız Ö., Karaca A., Süzer Özkan F., Gülen Savaş H. Hemşirelik öğrencilerinin doğum algıları. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2017; 7(3): 156-160
  • 10. Utkualp N., Ogur, P. Öğrencilerin doğum kadın hastalıkları ve hemşireliği dersi alan uygulamasına ilişkin duygu ve düşünceleri. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 2010:3(1);54-54.
  • 11. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 2017: 1-360.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Leman Kutlu

Ayşenur Turan Bu kişi benim

Fatma Şule Tanrıverdi Bu kişi benim

Hülya Urfa

Gülbahar Keskin

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2018
Kabul Tarihi 6 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

Vancouver Kutlu L, Turan A, Tanrıverdi FŞ, Urfa H, Keskin G. EBELİK ÖĞRENCİLERİNİN DOĞUMHANE DENEYİMLERİNİN DUYGU VE DÜŞÜNCELERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Haliç Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;1(1):31-56.