Bu çalışmanın amacı kuram temelli yapılan araştırmaların emzirme üzerine sonuçlarını sistematik olarak gözden geçirmek ve mevcut kanıtların meta analizini yapmaktır. Bu sistematik derleme için literatür taraması Eylül-Ekim 2022 tarihleri arasında, beş elektronik veri tabanı PubMed, Cochrane Kütüphanesi, Web of Science, ULAKBİM kullanılarak gerçekleştirildi. Yayınlanmış makaleler MeSH tabanlı anahtar kelimeler kullanılarak tarandı. Yalnızca son beş yılda yapılan Randomize Kontrollü Çalışmalar (RKÇ) dahil edildi. Veriler, Review Manager bilgisayar programı (Sürüm 5.3) kullanılarak analiz edildi. İki randomize kontrollü çalışma meta-analize dahil edildi. Çalışmaların tamamı emzirme bilgisi, emzirmeye başlama zamanı, beşlenme şekli (sadece anne sütü, anne sütü ve mama) için birleştirildi. Meta-analiz, kurama dayalı eğitimin gebe kadınların postpartum dönemdeki emzirme bilgisi oranını (OR: 0.73 95% CI: 0.51 to 1.05, Z = 1.69, p: 0.09), sadece anne sütü alma oranını (OR: 1.80 95% CI: 1.26 to 2.57, Z = 3.23, p:0.001) arttırdığı, mama alma oranını (OR: 0.49 95% CI: 0.33 to 0.74, Z = 3.41, p: 0.0007) azalttığını ortaya koydu. Çalışma bulguları eğitimin erken dönemde emzirmeye başlama oranını gruplar arasında ((OR: 1.31 95% CI: 0.91 to 1.90, Z = 1.45, p: 0.15) etkilemediği ve anlamlı olmadığı bulundu. Bu çalışma, kuram temelli eğitimlerin emzirme tutum ve davranışları üzerine olumlu etkilerinin olduğuna dair yeterli kanıt sunmaktadır.
Yok
Yok
YOK
The aim of this study is to systematically review the results of theory-based research on breastfeeding and to perform a meta-analysis of the available evidence. The literature review for this systematic review was conducted between September and October 2022 by using five electronic databases PubMed, Cochrane Library, Web of Science, ULAKBIM. Published articles were scanned using MeSH-based keywords. Only Randomized Controlled Trials (RCTs) conducted in the last five years were included. The data were analyzed using the Review Manager computer program (Version 5.3).Two randomized controlled trials were included in the meta-analysis. All of the studies were combined for breastfeeding information, time to start breastfeeding, and five-course (breast milk only, breast milk, and formula). The meta-analysis revealed that theory-based education increased the rate of breastfeeding information of pregnant women in the postpartum period (OR: 0.73 95% CI: 0.51 to 1.05, Z = 1.69, p: 0.09), the rate of exclusive breastfeeding (OR: 1.80 95% CI: 1.26 to 2.57, Z = 3.23, p: 0.001) and decreased the rate of feeding intake (OR: 0.49 95% CI: 0.33 to 0.74, Z = 3.41, p: 0.0007). The study findings found that education did not affect the rate of early initiation of breastfeeding between groups ((OR: 1.31 95% CI: 0.91 to 1.90, Z = 1.45, p: 0.15) and was not significant. This study provides sufficient evidence that theory-based training has positive effects on breastfeeding attitudes and behaviors.
Yok
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | Yok |
Yayımlanma Tarihi | 2 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2 |