Multicultural education; ethnicity, religion, race, language, gender, where cultural properties due to differences
such as the living area, to reduce identity conflicts and power sooner quinidine, society, philosophy of education
that appeal to different cultural characteristics and be reflected in the formal education of the application and
based on democratic values, to promote cultural diversity equality training which is defined as a mixed school
climate.This study was conducted to determine the pre-school teachers in multiculturalism and cognitive levels
of knowledge and attitudes of multicultural education. The study population consisted of teachers in pre-school
located in Düzce. The sample of the study in Düzce province in formal kindergarten and kindergarten assistants,
including 5 men and 86 women constitute 91 pre-school teachers. Joseph research within the framework of
quantitative research methods Ponterotto G. (1998) led a group of researchers developed by the Multicultural
Education Teacher Attitudes (OCTO) is used. Research has established formal working group of kindergarten
and pre-school teachers working in kindergarten. The study was carried out with the teacher. The scale used in
this study, Cronbach alpha reliability coefficient of .74 bulunarak as is provided for translation and language
validity. Factor analysis showed that the scale of the one-dimensionality of supported theoretically predicted.
Age according to the result, graduated region where the school is located, where the school their seniority and
job place and according to the cultural structure of the occurrence of settlement of prior training for the various
variables was examined whether there is a difference. As a result, the location of the school they graduated
teachers, seniority, school, depending on whether they work in the province or district was found that differences
in the approach to multicultural education.
Çokkültürlü eğitim; etnik, din, ırk, dil, cinsiyet, yaşam bölgesi gibi kültürel özelliklere bağlı farklılıkların olduğu durumlarda, kimlik çatışması ve güç erkini azaltmak için, toplumun farklı kültürel özelliklerine hitap eden eğitim felsefesi ve uygulamalarının örgün eğitime yansıtılması ve kültürel çeşitliliği teşvik etmek için demokratik değerlere dayalı eğitim eşitliğini sağlayan karma okul iklimi olarak tanımlanmaktadır. Çok kültürlü eğitim anlayışının örgün eğitimin erken dönemlerinde ele alınmasının öneminden yola çıkılarak ele alınan bu çalışma okul öncesi öğretmenlerinin çok kültürlü eğitime yönelik algısal olarak bilgi seviyelerini ve tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır.
Çalışmanın evrenini Düzce ilinde yer alan okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Düzce ilinde resmi anaokulu ve anasınıflarında görevli 5 erkek ve 86 bayan olmak üzere 91 okul öncesi öğretmenleri oluşturmaktadır. Nicel desende oluşturulan araştırmada Jojeph G. Ponterotto (1998) ve arkadaşları tarafından geliştirilen Öğretmenlerin Çokkültürlü Eğitim Tutum Ölçeği (ÖÇTÖ) kullanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen verilere göre öğretmenlerin lisans eğitimlerini aldıkları üniversitenin bulunduğu bölge, mesleki kıdem, boş zamanlarında yaptıkları etkinlikler, görevli oldukları okulun köy ya da merkezde olması durumlarına göre çok kültürlü eğitime yönelik bakış açıları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür. Bu doğrultuda farklı değişkenler ele alınarak öğretmenlerin eğitim sürecinde çokkültürlü eğitim uygulamalarına yönelik çeşitli çalışmalar yapmaları konusunda yönlendirilmelerinin farklı bakış açılarına yönelik eğitim iklimi oluşturmada faydalı olabileceği düşünülmektedir.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Kasım 2016 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 3 Sayı: 2 |