In the current study, it was aimed to determine the information of the parents of with regard to the sexual
development and education of their children. The working group of the study comprised of parents having a
child of three – five year old attending to a preschool education institution acting under the Ministry of
Education in the city of Karabük in the educational year of 2014-2015. The data of the study were collected
through “„Sexual Development and Education Parents Query Form” developed by the researchers. Experimental
methods were used in the research. Some of the results obtained in the study are as follows: all of the parents
included in the study defined sexual education from a one-way perspective, but stated that sexual education is
necessary. Most of the parents thought that it is necessary to start sexual education at the age of 3-6 and that this
education should be given to girls by their mothers and to boys by their fathers. While 65.6% parents expressed
that they did not have any education with regard to the child‟s sexual education, 75% of them pointed out that
they were able to talk to their child over sexual education very easily and they talked about the difference
between genital organs of girls and boys and the hygiene and cleaning rules of special places. They concluded
that they used such methods of recommendation as keeping the child under control, keeping them away from
insecure people and surroundings, not to allow anybody to touch to their sexual organs except for their parents
and shouting in such cases.
Bu çalışmada, anne ve babaların çocuklarının cinsel gelişimi ve eğitimi ile bilgili bilgilerini tespit etmek
amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılında Karabük ili merkezinde Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden, üç-altı yaş çocukları olan anne – babalar
oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen "Cinsel Gelişim ve Eğitim Ebeveyn
soru formu aracılığı ile toplanmıştır. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen
sonuçların bazıları şunlardır: Çalışmaya katılan ebeveynlerin tümü cinsel eğitimin tanımını tek yönlü bir bakış
açısıyla vermişler ancak cinsel eğitimin gerekli olduğunu bildirmişlerdir. Ebeveynlerin çoğunluğu cinsel
eğitimine 3-6 yaşında başlamak gerektiğini ve bu eğitimin kız çocuğa annesi, erkek çocuğa babası tarafından
verilmesi gerektiğini düşünmektedir. Ebeveynlerin % 65,6‟sı çocuğun cinsel eğitimi ile ilgili eğitim
almadıklarını ifade ederken, % 75‟i bu konuda çocuklarıyla rahatlıkla konuşabildiklerini ve çoğunlukla kız-erkek
genital organları arasındaki farklılıkları ve özel bölgelerin hijyen ve temizlik kurallarını konuştuklarını
belirtmiştir. Çocuklarını cinsel istismardan korumak için çocuğu gözetim altında tutma, güvensiz kişi ve
ortamlardan uzak tutma, cinsel organlarına ebeveynleri dışında kimsenin dokunmaması ve böyle durumlarda
bağırması gerektiğini öğütleme yöntemlerini kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2 Sayı: 3 |