Giriş: Günümüzde, dünya genelinde olduğu gibi Türkiye’de de televizyon, internet, gazete, dergi
ve radyo gibi farklı kitle iletişim araçları, bireylerin beslenme ve sağlık gibi birçok konuda bilgi
sahibi olmalarında önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle bu çalışma üniversite öğrencilerinde
medyanın besin seçimi ve beslenme alışkanlıkları üzerine etkisini saptamak amacıyla yapılmıştır.
Metot: Çalışmaya Ankara ili devlet üniversitelerinde eğitim gören 656 kadın öğrenci alınmıştır.
Araştırmaya gönüllü olarak katılan bireylere ilişkin veriler yüz yüze görüşülerek doldurulan anket
formu ile elde edilmiştir. Bu anket formu ile bireylere ait genel bilgiler ve beslenme açısından
etkilendiği medya kaynaklarını içeren sorulardan oluşmaktadır. İstatistiksel analiz SPSS 15.0
(Statistical Programme Social Sciences) paket programı ile yapılmıştır. Verilerin
değerlendirilmesinde kalitatif (nitel) veriler için sayıları ve yüzdeleri verilmiştir.
Bulgular: Kadın öğrencilerin besin reklamlarından en çok etkilendiği medya kaynakları sırasıyla
%54.9 oranında televizyon ve %34.0 oranında internettir. Bireylerin besin reklamlarından en az
etkilendiği kaynak ise radyo (%0.3)dur. Bireylerin medya kaynaklarını takip etme sıklıklarına
bakıldığında; her gün yararlanılan kaynağın en yüksek oranla internet (%31.6) olduğu
görülmüştür. Bireylerin %40.1’i medyayı güncel bulduğu için takip ettiğini belirtirken, %27.3’ü
sağlıklı beslenmeyi öğrenmek ve %26.3’ü sağlığını korumak amacıyla takip ettiğini belirtmiştir.
Sonuç: Medyada yer alan beslenme ile ilgili haber, makale ve besin reklamlarının bireylerin besin
tüketimlerini ve beslenme alışkanlıklarını etkilediği gösterilmiştir. Bu nedenle bireylere sağlıklı
beslenme konularında verilen mesajlara dikkat edilmesi ve bireylere doğru mesajlar verilerek
bilgilendirilmeleri önemlidir.
Bölüm | Sözel Bildiri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2017 |
Gönderilme Tarihi | 30 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 II. Ulusal Sağlık Bilimleri Kongre Kitabı |