Objectives: The aim of this study is to examine the effect of occupational therapy approaches that would be planned within the framework of the Visual Functioning Model on a child with Peters Plus Syndrome. Materials and Methods: A 3-year-old boy living in Trabzon and diagnosed with Peters Plus Syndrome was included in the study. Occupational therapy approaches was applied to the boy for 12 weeks, 2 sessions per week. Evaluations were decided on the basis of the Visual Functionality Model. Sensory Profile was used for assessment of sensory processing skills; Child and Adolescent Participation Questionnaire was used to evaluate the effect of functional vision on participation. Results: In the Child and Adolescent Participation Questionnaire, the transition from "very limited" to "low-limited" was achieved in 4 items of the home participation parameter, and from "can't" to "very limited" in 1 item of the neighborhood and community participation parameter. In the Sensory Profile, a transition from "probable difference" to "typical performance" was achieved in inattention/distraction and oral sensory processing parameters. In addition, there was an increase in many parameters, especially the touch process and the vestibular process. Conclusion: In a case with PSS, it was concluded that occupational therapy intervention had a positive effect on sensory processing skills and functional visual function, but to prove the importance and effectiveness of occupational therapy in this area, a study should be conducted with long-term follow-up.
Occupational therapy peters plus syndrome sensory function functional vision participation
Amaç: Bu çalışma kapsamında Peters Plus Sendromu olan bir çocukta Görsel İşlevsellik Modeli çerçevesinde planlanacak olan ergoterapi yaklaşımlarının etkisini incelemektir. Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Trabzon’da yaşayan Peters Plus Sendromu tanısı almış 3 yaşında bir erkek çocuğu dahil edildi. Çocuğa 12 hafta, haftada 2 seans olacak şekilde ergoterapi yaklaşımları uygulanmıştır. Görsel İşlevsellik Modeli esas alınarak değerlendirmelere karar verildi. Duyusal işlemleme becerilerinin değerlendirilmesi için Duyu Profili; işlevsel görmenin katılıma etkisini değerlendirmek için Çocuk ve Adölesan Katılım Anketi kullanıldı. Bulgular: Çocuk ve Adölesan Katılım Anketi’ nin ev katılımı parametresinin 4 maddesinde “çok limitli”den “az limitli”ye geçiş, mahalle ve toplum katılımı parametresinin 1 maddesinde “yapamaz”dan “çok limitli”ye geçiş sağlanmıştır. Duyu Profili’ nde dikkatsizlik/dikkat dağınıklığı ve oral duyusal işlem parametrelerinde “muhtemel fark”tan “tipik performans”a geçiş sağlanmıştır. Ayrıca dokunma işlemi ve vestibüler işlem başta olmak üzere birçok parametrede artış görülmüştür. Sonuç: PSS’ li bir vakada ergoterapi müdahalesinin duyusal işlemleme becerilerinde ve işlevsel görme fonksiyonu üzerindeki olumlu etkisi bulunduğu, ancak ergoterapinin bu alandaki önemini ve etkinliğini kanıtlamak açısından, uzun süreli takip eşliğinde bir çalışma yapılması sonucuna varılmıştır.
Ergoterapi peters plus sendromu duyusal işlev işlevsel görme katılım
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 4 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 1 |