AMAÇ
Çocuk istismarı, 18 yaşın altındaki çocukların bir erişkin tarafından fiziksel, duygusal, cinsel
olarak uygulanan çocuğun sağlığını, gelişimini ve tüm hayatını etkileyen kalıcı izler bırakan eylemler olarak tanımlanmaktadır. Çocuk istismarı eski yıllardan itibaren görülen ancak çok az kısmı ortaya çıkan toplumsal bir sorundur. Çocuk istismarının azaltılması için; gerekli tedbirlerin alınması, çocuklara doğduğu andan beri en yakın olan, onların korunmasını, bakımını üstlenen kişilerin yani ebeveynlerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Buradan hareketle ebeveynlerin çocuk istismarına yönelik bilgi düzeyini belirlemeyi ve eksik bilgileri doğrultusunda eğitim vererek bilinçlendirme amacıyla yapılan bu çalışma nitel bir çalışmadır.
GEREÇ VE YÖNTEM Araştırmada verilerin toplanması için 10 ebeveyne (biri erkek, dokuzu kadın) birer hafta arayla dörder kez araştırmacılar tarafından hazırlanmış görüşme ve ebeveynlerin bilinçlenmesi amacıyla eğitim uygulanmıştır. Her bir görüşmenin ve eğitimin içeriği ebeveynlerin bilgi eksiği noktaların farklı olması sebebiyle farklı olarak hazırlanmıştır.
BULGULAR
Araştırmada elde edilen bazı bulgular şöyledir: Ebeveynlerin istismar türlerinden en çok cinsel istismardan tedirgin oldukları, bu istismar türüne yönelik çocuklarıyla nasıl konuşacaklarını bilmedikleri saptanmış ve ebeveynler bu konuda bilgilendirilmiştir. Ebeveynlerle yapılan görüşmelerde ebeveynlerin kabul etmekten kaçındığı bu nedenle en çok üzerinde durulan konu çocuklarına istismar eyleminin sadece yabancılar tarafından gerçekleşebileceği konusudur. Bu konuda çocukları istismara maruz bırakanların sadece yabancıların değil en yakınları dâhil herkesin olabileceği bilinci ebeveynlerin birçoğuna üçüncü görüşmede kazandırılmıştır.
SONUÇ
Araştırmanın sonucunda ebeveynlerin ilk etapta çocuk istismara yönelik bazı konularda (örneğin çevrelerindeki insanların çocuğa olan yaklaşımını önemsemedikleri, istismara çocuklarını kimlerin maruz bırakabileceği, özellikle cinsel istismarın önlenmesine yönelik çocuklarıyla nasıl konuşma yapmaları gerektiğini bilmedikleri) eksiklerinin olduğu saptanmış ve bu eksiklikler üzerine hazırlanan eğitim programı ile ebeveynlerin bilgi düzeyleri arttırılmış konu ile ilgili bilinçlenmişlerdir.
Anahtar Kelimler: Çocuk İstismarı, Ebeveyn, Eğitim
AMAÇ Çocuk istismarı, 18 yaşın altındaki çocukların bir erişkin tarafından fiziksel, duygusal, cinsel olarak uygulanan çocuğun sağlığını, gelişimini ve tüm hayatını etkileyen kalıcı izler bırakan eylemler olarak tanımlanmaktadır. Çocuk istismarı eski yıllardan itibaren görülen ancak çok az kısmı ortaya çıkan toplumsal bir sorundur. Çocuk istismarının azaltılması için; gerekli tedbirlerin alınması, çocuklara doğduğu andan beri en yakın olan, onların korunmasını, bakımını üstlenen kişilerin yani ebeveynlerin bilinçlendirilmesi gerekmektedir. Buradan hareketle ebeveynlerin çocuk istismarına yönelik bilgi düzeyini belirlemeyi ve eksik bilgileri doğrultusunda eğitim vererek bilinçlendirme amacıyla yapılan bu çalışma nitel bir çalışmadır.GEREÇ VE YÖNTEM dokuzu kadın) birer hafta arayla dörder kez araştırmacılar tarafından hazırlanmış görüşme ve ebeveynlerin bilinçlenmesi amacıyla eğitim uygulanmıştır. Her bir görüşmenin ve eğitimin içeriği ebeveynlerin bilgi eksiği noktaların farklı olması sebebiyle farklı olarak hazırlanmıştır. BULGULAR Araştırmada elde edilen bazı bulgular şöyledir: Ebeveynlerin istismar türlerinden en çok cinsel istismardan tedirgin oldukları, bu istismar türüne yönelik çocuklarıyla nasıl konuşacaklarını bilmedikleri saptanmış ve ebeveynler bu konuda bilgilendirilmiştir. Ebeveynlerle yapılan görüşmelerde ebeveynlerin kabul etmekten kaçındığı bu nedenle en çok üzerinde durulan konu çocuklarına istismar eyleminin sadece yabancılar tarafından gerçekleşebileceği konusudur. Bu konuda çocukları istismara maruz bırakanların sadece yabancıların değil en yakınları dâhil herkesin olabileceği bilinci ebeveynlerin birçoğuna üçüncü görüşmede kazandırılmıştır. SONUÇ Araştırmanın sonucunda ebeveynlerin ilk etapta çocuk istismara yönelik bazı konularda (örneğin çevrelerindeki insanların çocuğa olan yaklaşımını önemsemedikleri, istismara çocuklarını kimlerin maruz bırakabileceği, özellikle cinsel istismarın önlenmesine yönelik çocuklarıyla nasıl konuşma yapmaları gerektiğini bilmedikleri) eksiklerinin olduğu saptanmış ve bu eksiklikler üzerine hazırlanan eğitim programı ile ebeveynlerin bilgi düzeyleri arttırılmış konu ile ilgili bilinçlenmişlerdir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Sözel Bildiri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2015 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı |