Objectives: The aim of the research is to examine the screen time of 12-36 month old children in the context of parental behaviors. This study was carried out to determine the screen time of 12–36-month-old children in terms of parental behaviors.
Materials and Methods: The study is a correlational research design from quantitative research methods. A total of 129 mothers and fathers with children aged 12-36 months who volunteered to participate in the study by filling out the "Consent Form" constituted the participants of this study. As a data collection tool, the "General Information Form" was used to obtain information about the demographic information of the participants and the "Questionnaire for Determining the Screen Time of 12-36-Month-old Children" developed by the researchers based on the literature review and expert opinion to determine the attitudes/behaviors of children and parents’ regarding the use of screen-based applications. The data were analyzed with Pearson correlation analysis and one-way variance analysis.
Results: In the study, it was found that the screen time of 25-36-month-old children was higher than the screen time of 12-24-month-old children and screen time increased as the age of children increased. On the other hand, the findings revealed that children's screen time decreased as the educational level of their parents increased and children's screen time increased as the mother's TV viewing time increased. Not surprisingly, the study also showed that children's screen time increased when the TV was constantly on during the day. Finally, the research revealed that parents allowed their children to watch TV, use smartphones and tablets mostly when they were busy and when they were feeding their children.
Conclusion: According to the results of the study, it was determined that the screen time of children aged 12-36 months did not meet the standards for screen time set by the American Academy of Pediatrics. Accordingly, the study concluded that the age of young children's use of screen-based applications starts before 36 months of age. In addition, it was concluded that screen time increased as the age of children increased, and that the increase in mothers' TV viewing time also increased children's screen time.
Amaç: Araştırmanın amacı 12-36 aylık çocukların ekran sürelerinin ebeveyn davranışları bağlamında incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden korelasyonel araştırma deseninde bir çalışmadır. Gönüllü Katılım Formu”nu doldurarak araştırmaya katılım konusunda gönüllülük gösteren ve 12-36 aylık çocuğu olan toplam 129 anne ve baba bu çalışmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik bilgilerine ilişkin bilgi elde edebilmek amacıyla “Genel Bilgi Formu” ve literatür taraması ve uzman görüşüne dayalı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve çocuklar ile anne-babaların ekran temelli uygulamaları kullanımlarına ilişkin tutumlarını/davranışlarını belirlemeye yönelik “12-36 Aylık Çocukların Ekran Süresini Belirleme Anketi” kullanılmıştır. Veriler Pearson korelasyon analizi ve Tek Yönlü Varyans analizi ile çözümlenmiştir.
Bulgular: Araştırmada, 25-36 aylık çocukların ekran süresinin 12-24 aylık çocukların ekran süresinden daha yüksek olduğu ve çocukların yaşı arttıkça ekran süresinin de arttığı tespit edilmiştir. Öte yandan araştırmanın bulguları, ebeveynlerin eğitim düzeyi arttıkça çocukların ekran süresinin azaldığını ve annenin TV izleme süresi arttıkça çocukların ekran süresinin arttığını ortaya koymuştur. Ayrıca araştırmada şaşırtıcı olmayan bir şekilde televizyonun gün içinde sürekli açık olduğu durumda çocukların ekran süresinin arttığı belirlenmiştir. Son olarak, ebeveynlerin çocuklarının TV, akıllı telefon ve tablet kullanımına en çok meşgul oldukları zamanlarda ve çocuklarına yemek yedirdikleri zamanlarda izin verdikleri tespit edilmiştir.
Sonuç: Çalışma sonuçlarına göre, 12-36 aylık çocukların ekran sürelerinin Amerikan Pediatri Akademi’sinin yaşlara göre belirlediği ekran sürelerine ilişkin standartlara uymadığı belirlenmiştir. Buna göre araştırmada küçük çocukların ekran temelli uygulamaları kullanım yaşının 36 aylıktan önce başladığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca çocukların yaşı arttıkça ekran süresinin arttığı, annelerin TV izleme süresinin artmasının çocukların ekran süresini de arttırdığı sonuçları elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 11 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 3 |