Günümüzde
milletler arası sosyal, kültürel, ekonomik, siyasî ve ticarî ilişkilerin
artması, ulaşım imkânlarının zenginleşmesiyle, anadilin yanı sıra ikinci hatta
üçüncü dilin öğrenimi gerekli hale gelmiştir. Alan yazında yapılan birçok
çalışma, dil öğrenim ve öğretim sürecin etkili bir şekilde gerçekleşebilmesinin
bireylerin kendi öğrenmelerinin sorumluluklarını almasına bağlı olduğunu ortaya
koymuştur. Buradan hareketle, öğreniciler pedagojik uygulamaların merkezinde
yer almaya başlamış ve onların ihtiyaçlarının tespit edilmesi, öğretimin buna
göre planlanması ve ölçme-değerlendirme çalışmalarının yürütülmesi önem
kazanmıştır.
Bu
araştırmada, öğrenici merkezli yaklaşımlarda ihtiyaç analizi kapsamında, Cibuti
Üniversitesi 2016-2017 bahar eğitim-öğretim döneminde yabancı dil olarak Türkçe
öğrenen öğrenicilerin Türkçe öğrenme amaçları, karşılaştıkları sorunlar
belirlenmiş ve bunlara sundukları çözüm önerileri tespit edilmiştir. Araştırma,
tarama modeline uygun olarak yapılandırılmıştır ve Cibuti Üniversitesi’nde
yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrenicilerden yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılarak veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler gruplandırılmış,
temalar ortaya çıkarılarak betimsel içerik analizleri yapılmıştır.
Araştırmada
elde edilen verilerden, katılımcıların Türkçeyi öğrenme amaçları arasında
yabancı dil becerisi geliştirme ve kültürel etkileşim sağlamanın öncelik
kazandığı belirlenmiştir. Ayrıca, katılımcıların ders öğretim materyalinden
kaynaklı yaşadıkları sorunlara ek olarak Türkçenin yapısal özelliklerden
kaynaklanan bazı zorluklarla da karşılaştıkları tespit edilmiştir. Son olarak
katılımcıların bu zorluklara yönelik çözüm önerisi bağlamında ders öğretim
materyalinde ve ders içi uygulamalarda değişiklikler bekledikleri ortaya
konulmuştur.
Today, with the increase of
social, cultural, economic, political and commercial relations between the
nations and with the geographical mobility, in addition to mother tongue,
second and even third language learning has become essential. Studies conducted
on language learning have revealed that effectiveness of language learning and
teaching process depends on individuals’ taking responsibility for their own
learning. Starting from this, learners have begun to take place at the center
of pedagogical practices, and analysis of their needs, planning of teaching,
and implementing assessment and evaluation accordingly have gained importance.
In this research, within
the context of needs analysis in learner-centered approaches, the needs of
learners learning Turkish as a foreign language at Djibouti University in
2016-2017 spring semester were identified, the problems they encountered were
determined, and the suggestions they offered were discussed. The research was
structured in accordance with the survey model, and data were collected using a
semi-structured interview form. The obtained data were grouped, themes were
analyzed, and descriptive content analyzes were carried out.
The data obtained from the
study revealed that not only developing foreign language skills but also
strengthening cultural interaction were ascertained as the primary aims of the
learners. Besides, it was determined
that learners had some difficulties about the instructional material as well as
some challenges related to the structural features of Turkish language.
Finally, the suggestions put forward by the learners revealed that the
participants expected several changes in the teaching materials and in-class
practices.
Learning Turkish as a foreign language Needs analysis Djibouti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dilbilim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 5 |
Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71
H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)
Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr