Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENME NEDENLERİNE YÖNELİK BİR İHTİYAÇ ANALİZİ: CİBUTİ ÖRNEĞİ

Yıl 2019, Sayı: 5, 95 - 108, 22.07.2019

Öz

Günümüzde
milletler arası sosyal, kültürel, ekonomik, siyasî ve ticarî ilişkilerin
artması, ulaşım imkânlarının zenginleşmesiyle, anadilin yanı sıra ikinci hatta
üçüncü dilin öğrenimi gerekli hale gelmiştir. Alan yazında yapılan birçok
çalışma, dil öğrenim ve öğretim sürecin etkili bir şekilde gerçekleşebilmesinin
bireylerin kendi öğrenmelerinin sorumluluklarını almasına bağlı olduğunu ortaya
koymuştur. Buradan hareketle, öğreniciler pedagojik uygulamaların merkezinde
yer almaya başlamış ve onların ihtiyaçlarının tespit edilmesi, öğretimin buna
göre planlanması ve ölçme-değerlendirme çalışmalarının yürütülmesi önem
kazanmıştır.



Bu
araştırmada, öğrenici merkezli yaklaşımlarda ihtiyaç analizi kapsamında, Cibuti
Üniversitesi 2016-2017 bahar eğitim-öğretim döneminde yabancı dil olarak Türkçe
öğrenen öğrenicilerin Türkçe öğrenme amaçları, karşılaştıkları sorunlar
belirlenmiş ve bunlara sundukları çözüm önerileri tespit edilmiştir. Araştırma,
tarama modeline uygun olarak yapılandırılmıştır ve Cibuti Üniversitesi’nde
yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrenicilerden yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılarak veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler gruplandırılmış,
temalar ortaya çıkarılarak betimsel içerik analizleri yapılmıştır.



Araştırmada
elde edilen verilerden, katılımcıların Türkçeyi öğrenme amaçları arasında
yabancı dil becerisi geliştirme ve kültürel etkileşim sağlamanın öncelik
kazandığı belirlenmiştir. Ayrıca, katılımcıların ders öğretim materyalinden
kaynaklı yaşadıkları sorunlara ek olarak Türkçenin yapısal özelliklerden
kaynaklanan bazı zorluklarla da karşılaştıkları tespit edilmiştir. Son olarak
katılımcıların bu zorluklara yönelik çözüm önerisi bağlamında ders öğretim
materyalinde ve ders içi uygulamalarda değişiklikler bekledikleri ortaya
konulmuştur.

Kaynakça

  • Abdelmalak, M. ve Trespalacios, J. (2013). Using a Learner-centered Approach to Develop an Educational Technology Course. International Journal of Teaching & Learning in Higher Education, 25(3), 324-332.
  • Açık, F. (2008). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, 2008. http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf.
  • Adıyaman, H., Çangal, Ö. ve Yazıcı, M. H. (2015). Kazakistan'da Türkçe Öğrenen Öğrencilerin İhtiyaç Analizi: Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi Örneği, İsmail Güleç ve Bekir İnce (eds.). I. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Sempozyumu, 24-26 Nisan 2015, Gent/Belçika, ISBN: 978-3-631-66705-7, ss. 79- 90.
  • Baeten, M., Dochy, F. ve Struyven, K. (2012). Using Students’ Motivational and Learning Profiles in Investigating their Perceptions and Achievement in Case-Based and Lecture-Based Learning Environments. Educational Studies, 38, 491–506.
  • Balçıkanlı, C. (2010). A Study on Needs Analysis of Learners of Turkish Language. Sino-US English Teaching, 7(1).
  • Başar, U. ve Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020.
  • Berwick, R. (1989). Needs Assessment in Language Programming: From Theory to Practice. In R. K. Johnson (ed.), The Second Language Curriculum (pp. 48-62). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Blumberg, P. (2009). Developing Learner-centered Teaching: A Practical Guide for Faculty. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy, 2(4), 127-151.
  • Bölükbaş, F. (2011), Arap Öğrencilerin Türkçe Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6 (3), 1357-1367.
  • Brindley, G. (1989). The Role of Needs Analysis in Adult ESL Program Design. In R. K. Johnson (Ed.), The Second Language Curriculum (pp. 63-78). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Buckingham, T. (1981). Needs Assessment in ESL. Language in Education: Theory and Practice, 41. Center for Applied Linguistics.
  • Coşkun, A, ve Daloğlu, A. (2010). Evaluating an English Language Teacher Education Program through Peacock’s Model. Australian Journal of Teacher Education, 35(6)
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Graves, K. (2000). Designing Language Course: A Guide for Teachers. Boston, MA: Heinle&Heinle.
  • Henson, K. T. (2003). Foundations for Learner-centered Education: A Knowledge Base Education 124(1): 5–16.
  • Hutchinson, T. ve Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learning-centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Iwai, T., Kondo, K., Limm, S. J. D., Ray, E. G., Shimizu, H., ve Brown, J. D. (1999). Japanese Language Needs Analysis. Web: http://www.nflrc.hawaii.edu/Networks/NW13/NW13.pdf adresinden 15 Ocak 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Lüleci, M. (2011). “Gerçek’leşsek de mi, Öğretsek?” Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Otantik Malzeme, III. Uluslar arası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu Bildiler Kitabı 2629 Mayıs 2010, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü ve Türk Dil Kurumu Yay., 541-553.
  • Massouleh, N. ve Jooneghani, R. (2012). Learner-centered Instruction: A Critical Perspective. Journal of Education and Practice, 3(6), 50-59.
  • McAuliffe, G. ve Eriksen, K. (2002). Teaching Strategies for Constructivist and Developmental Counselor Education. London, England: Bergin & Garvey.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Şahin, H. (2006). Eğitim Programı Geliştirme Sürecinde Önemli Bir Aşama: İhtiyaç Belirleme. Tıp Eğitim Dünyası, 22, 1-9.
  • Şengül, K. (2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 3(1), 325-339.
  • Watanabe, Y. ve Mochizuki, N. (2005). Identifying English Language Needs of Japanese High School Students. Unpublished Manuscript. University of Hawai’i Mānoa, Honolulu, HI.
  • Weimer, M. (2002). Learner-centered Teaching: Five Key Changes to Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Wright, G. B. (2011). Student-centered Learning in Higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23, 92–97.
  • Yılmaz, F. (2014). An Investigation into Students' Turkish Language Needs at Jagiellonian University in Poland. Educational Research and Reviews, 9(16), 555-561.

A Needs Analysis on the Reasons of Learning Turkish as a Foreign Language: The Case of Djibouti

Yıl 2019, Sayı: 5, 95 - 108, 22.07.2019

Öz

Today, with the increase of
social, cultural, economic, political and commercial relations between the
nations and with the geographical mobility, in addition to mother tongue,
second and even third language learning has become essential. Studies conducted
on language learning have revealed that effectiveness of language learning and
teaching process depends on individuals’ taking responsibility for their own
learning. Starting from this, learners have begun to take place at the center
of pedagogical practices, and analysis of their needs, planning of teaching,
and implementing assessment and evaluation accordingly have gained importance.



In this research, within
the context of needs analysis in learner-centered approaches, the needs of
learners learning Turkish as a foreign language at Djibouti University in
2016-2017 spring semester were identified, the problems they encountered were
determined, and the suggestions they offered were discussed. The research was
structured in accordance with the survey model, and data were collected using a
semi-structured interview form. The obtained data were grouped, themes were
analyzed, and descriptive content analyzes were carried out.



The data obtained from the
study revealed that not only developing foreign language skills but also
strengthening cultural interaction were ascertained as the primary aims of the
learners.  Besides, it was determined
that learners had some difficulties about the instructional material as well as
some challenges related to the structural features of Turkish language.
Finally, the suggestions put forward by the learners revealed that the
participants expected several changes in the teaching materials and in-class
practices.

Kaynakça

  • Abdelmalak, M. ve Trespalacios, J. (2013). Using a Learner-centered Approach to Develop an Educational Technology Course. International Journal of Teaching & Learning in Higher Education, 25(3), 324-332.
  • Açık, F. (2008). Türkiye’de Yabancılara Türkçe Öğretilirken Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Doğu Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu, 2008. http://turkoloji.cu.edu.tr/pdf/fatma_acik_yabancilara_turkce_ogretimi.pdf.
  • Adıyaman, H., Çangal, Ö. ve Yazıcı, M. H. (2015). Kazakistan'da Türkçe Öğrenen Öğrencilerin İhtiyaç Analizi: Hoca Ahmet Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi Örneği, İsmail Güleç ve Bekir İnce (eds.). I. Uluslararası Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi Sempozyumu, 24-26 Nisan 2015, Gent/Belçika, ISBN: 978-3-631-66705-7, ss. 79- 90.
  • Baeten, M., Dochy, F. ve Struyven, K. (2012). Using Students’ Motivational and Learning Profiles in Investigating their Perceptions and Achievement in Case-Based and Lecture-Based Learning Environments. Educational Studies, 38, 491–506.
  • Balçıkanlı, C. (2010). A Study on Needs Analysis of Learners of Turkish Language. Sino-US English Teaching, 7(1).
  • Başar, U. ve Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020.
  • Berwick, R. (1989). Needs Assessment in Language Programming: From Theory to Practice. In R. K. Johnson (ed.), The Second Language Curriculum (pp. 48-62). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Blumberg, P. (2009). Developing Learner-centered Teaching: A Practical Guide for Faculty. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Boylu, E. ve Çangal, Ö. (2014). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: İran Örneği. International Journal of Language Academy, 2(4), 127-151.
  • Bölükbaş, F. (2011), Arap Öğrencilerin Türkçe Yazılı Anlatım Becerilerinin Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6 (3), 1357-1367.
  • Brindley, G. (1989). The Role of Needs Analysis in Adult ESL Program Design. In R. K. Johnson (Ed.), The Second Language Curriculum (pp. 63-78). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Buckingham, T. (1981). Needs Assessment in ESL. Language in Education: Theory and Practice, 41. Center for Applied Linguistics.
  • Coşkun, A, ve Daloğlu, A. (2010). Evaluating an English Language Teacher Education Program through Peacock’s Model. Australian Journal of Teacher Education, 35(6)
  • Çangal, Ö. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dil İhtiyaç Analizi: Bosna-Hersek Örneği. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Er, O., Biçer, N. ve Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunların İlgili Alan Yazını Işığında Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 51-69.
  • Graves, K. (2000). Designing Language Course: A Guide for Teachers. Boston, MA: Heinle&Heinle.
  • Henson, K. T. (2003). Foundations for Learner-centered Education: A Knowledge Base Education 124(1): 5–16.
  • Hutchinson, T. ve Waters, A. (1987). English for Specific Purposes: A Learning-centered Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Iwai, T., Kondo, K., Limm, S. J. D., Ray, E. G., Shimizu, H., ve Brown, J. D. (1999). Japanese Language Needs Analysis. Web: http://www.nflrc.hawaii.edu/Networks/NW13/NW13.pdf adresinden 15 Ocak 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Lüleci, M. (2011). “Gerçek’leşsek de mi, Öğretsek?” Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Otantik Malzeme, III. Uluslar arası Türkiyat Araştırmaları Sempozyumu Bildiler Kitabı 2629 Mayıs 2010, Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü ve Türk Dil Kurumu Yay., 541-553.
  • Massouleh, N. ve Jooneghani, R. (2012). Learner-centered Instruction: A Critical Perspective. Journal of Education and Practice, 3(6), 50-59.
  • McAuliffe, G. ve Eriksen, K. (2002). Teaching Strategies for Constructivist and Developmental Counselor Education. London, England: Bergin & Garvey.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev. Editörü: Selahattin Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Şahin, H. (2006). Eğitim Programı Geliştirme Sürecinde Önemli Bir Aşama: İhtiyaç Belirleme. Tıp Eğitim Dünyası, 22, 1-9.
  • Şengül, K. (2014). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Alfabe Sorunu. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi. 3(1), 325-339.
  • Watanabe, Y. ve Mochizuki, N. (2005). Identifying English Language Needs of Japanese High School Students. Unpublished Manuscript. University of Hawai’i Mānoa, Honolulu, HI.
  • Weimer, M. (2002). Learner-centered Teaching: Five Key Changes to Practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Wright, G. B. (2011). Student-centered Learning in Higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23, 92–97.
  • Yılmaz, F. (2014). An Investigation into Students' Turkish Language Needs at Jagiellonian University in Poland. Educational Research and Reviews, 9(16), 555-561.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dilbilim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Sayar 0000-0002-4088-8193

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Sayar, E. (2019). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENME NEDENLERİNE YÖNELİK BİR İHTİYAÇ ANALİZİ: CİBUTİ ÖRNEĞİ. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi(5), 95-108.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)

Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr