DİSGRAFİ(YAZMA GÜÇLÜĞÜ) İLE İLGİLİ MÜDAHALE YÖNTEM VE STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 2, 145 - 163, 31.10.2023
Arif Uçar
,
Fatih Koca
Öz
Öğrencilerin yazma güçlüğü yaşamaları okullarda akademik başarılarını olumsuz biçimde etkilemekte ve çeşitli
sorunlara sebep olmaktadır. Bu sorunların önüne geçebilmek için bilimsel bazı yöntem ve müdahale stratejileri
geliştirilmiştir. Bu çalışmada disgrafisi bulunan bireylere yönelik uygulanan yöntem ve müdahale stratejilerini
incelemek amaçlanmaktadır. Uygulanan yöntem ve müdahale stratejilerinin birbirinden farklı niteliklerde
olduğu gözlemlenmektedir. Bu çalışma kapsamında incelenen müdahale yöntemlerinin yazma güçlüğü yaşayan
öğrencilerin eğitimlerinde kullanılması onların daha başarılı olmalarına katkı sağlaması beklenmektedir.
Kaynakça
- Ağca-İlker, Ö. (2015). Öğrenme güçlüğü ve yazılı anlatım. M.A. Melekoğlu
ve O. Çakıroğlu (Ed.), Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar
içinde (s. 201-241). Ankara: Vize Yayıncılık.
- Akyol, H. (2011). Disgrafi. Eğitimci Öğretmen Dergisi, 1, 8-11.
- Artut, K. (2005). İlköğretim (I. kademe-birinci sınıf) yazı öğretiminde temel
ilkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Dergisi, 14(1), 69-74.
- Bahap Kudret, Z. (2021). Yazma Güçlüğünde Yazılı Anlatım Boyutuna
Yönelik Araştırma Temelli Müdahale Yöntemleri ve
Stratejileri. M.A. Melekoğlu & K. Öğülmüş (Ed.) Disgrafi-
Yazma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale içinde (s.153-180).
Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
- Bender, William N. (2022). Learning Disabilities-Öğrenme Güçlüğü Olan
Çocuklar ve Eğitimleri. (Çev: H. Sarı). Ankara: Nobel Yayınları.
- Çakıroğlu, O.(2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Özellikleri.
M.A. Melekoğlu & O. Çakıroğlu (Ed.) Özel Öğrenme Güçlüğü
Olan Çocuklar içinde (s. 35-59). Ankara: Vize Akademik Yayınları.
- Doğanay-Bilgi, A. (2017). Okuma yazmada öğretimsel stratejiler. R. Özmen
(Ed.) Öğrenme Güçlüğü Sınıf İçi Destek Seti içinde. Ankara:
Eğiten Kitap.
- İlker, Ö. & Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme
güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların
incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel
Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi.
318602
- İlker, Ö. (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü ve Yazılı Anlatım. M.A. Melekoğlu
& O. Çakıroğlu (Ed.) Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar
içinde (s. 197-237). Ankara: Vize Akademik Yayınları.
- Kearney, C. A., & Drabman, R. S. (1993). The write-say method for improving
spelling accuracy in children with learning disabilities.
Journal of learning disabilities, 26, 52-56.
- Lupuleac, V. (2014). Physical education for the correction of dysgraphia
in primary school pupils. Civilization and Sport, 15(2), 122-
126.
- McNaughton, D.B., Hughes, C.E., & Ofiesh, N. (1997). Proofreading for
student with learning disabilities: Integrating computer and strategy
use. Learning Disabilities Research and Practice, 12(1), 16-28.
- Nulman, J.A.H., & Gerber, M.M. (1984). Improving spelling performance
by imitating a child’s eros. Journal of Learning Disabilities, 7,
328-333.
- Öğülmüş, K. (2021). Kendini Düzenleme Stratejileri ve Yazma Öğretimi.
M.A. Melekoğlu, & K. Öğülmüş, (Ed.) Disgrafi-Yazma Güçlüğü:
Tanılama ve Müdahale içinde (s. 181-208). Ankara: Eğiten
Kitap Yayınları.
- Rosenblum, S., Weiss, P. L., & Parush, S. (2003). Product and process
evaluation of handwriting difficulties: a review. Educational Psychology
Review, 15(1), 41-81.
- Taylor, J. (2006). Developing handwriting skills. In M. Snowling ve J.
Stackhouse (Eds.), Dyslexia, speech and language: A practitioner’s
handbook (2nd Edition) (pp. 229 – 252). London: Whurr
Publishers.
- Unutkan, Ö. P. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul:
Morpa Yayıncılık.
- Yenioğlu, S. (2021). Yazma Güçlüğünde Kullanılan Teknoloji Temelli
Uygulamalar. M.A. Melekoğlu, & K. Öğülmüş, (Ed.)
- Disgrafi-Yazma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale içinde (s.
211-229). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
- Yıldız, M. (2013). Yazma güçlüğü (disgrafi) olan bir ilkokul 2. sınıf öğrencisinin
el yazısı okunaklılığının geliştirilmesi: eylem araştırması.
Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 281-
310.
- Yılmaz Yenioğlu, B. (2021). Yazma Güçlüğünde Yazmanın Mekanik Boyutuna
Yönelik Araştırma Temelli Müdahale Yöntemleri ve
Stratejileri. M. A. Melekoğlu, & K. Öğülmüş, (Ed.) Disgrafi-
Yazma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale içinde (s. 129-150).
Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.