Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DİSGRAFİ(YAZMA GÜÇLÜĞÜ) İLE İLGİLİ MÜDAHALE YÖNTEM VE STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 2, 145 - 163, 31.10.2023

Öz

Öğrencilerin yazma güçlüğü yaşamaları okullarda akademik başarılarını olumsuz biçimde etkilemekte ve çeşitli
sorunlara sebep olmaktadır. Bu sorunların önüne geçebilmek için bilimsel bazı yöntem ve müdahale stratejileri
geliştirilmiştir. Bu çalışmada disgrafisi bulunan bireylere yönelik uygulanan yöntem ve müdahale stratejilerini
incelemek amaçlanmaktadır. Uygulanan yöntem ve müdahale stratejilerinin birbirinden farklı niteliklerde
olduğu gözlemlenmektedir. Bu çalışma kapsamında incelenen müdahale yöntemlerinin yazma güçlüğü yaşayan
öğrencilerin eğitimlerinde kullanılması onların daha başarılı olmalarına katkı sağlaması beklenmektedir.

Kaynakça

  • Ağca-İlker, Ö. (2015). Öğrenme güçlüğü ve yazılı anlatım. M.A. Melekoğlu ve O. Çakıroğlu (Ed.), Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar içinde (s. 201-241). Ankara: Vize Yayıncılık.
  • Akyol, H. (2011). Disgrafi. Eğitimci Öğretmen Dergisi, 1, 8-11.
  • Artut, K. (2005). İlköğretim (I. kademe-birinci sınıf) yazı öğretiminde temel ilkeler. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 69-74.
  • Bahap Kudret, Z. (2021). Yazma Güçlüğünde Yazılı Anlatım Boyutuna Yönelik Araştırma Temelli Müdahale Yöntemleri ve Stratejileri. M.A. Melekoğlu & K. Öğülmüş (Ed.) Disgrafi- Yazma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale içinde (s.153-180). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Bender, William N. (2022). Learning Disabilities-Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar ve Eğitimleri. (Çev: H. Sarı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Çakıroğlu, O.(2020). Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Özellikleri. M.A. Melekoğlu & O. Çakıroğlu (Ed.) Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar içinde (s. 35-59). Ankara: Vize Akademik Yayınları.
  • Doğanay-Bilgi, A. (2017). Okuma yazmada öğretimsel stratejiler. R. Özmen (Ed.) Öğrenme Güçlüğü Sınıf İçi Destek Seti içinde. Ankara: Eğiten Kitap.
  • İlker, Ö. & Melekoğlu, M. A. (2017). İlköğretim döneminde özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin yazma becerilerine ilişkin çalışmaların incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 18(3), 443-469. doi: 10.21565/ozelegitimdergisi. 318602
  • İlker, Ö. (2020). Özel Öğrenme Güçlüğü ve Yazılı Anlatım. M.A. Melekoğlu & O. Çakıroğlu (Ed.) Özel Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar içinde (s. 197-237). Ankara: Vize Akademik Yayınları.
  • Kearney, C. A., & Drabman, R. S. (1993). The write-say method for improving spelling accuracy in children with learning disabilities. Journal of learning disabilities, 26, 52-56.
  • Lupuleac, V. (2014). Physical education for the correction of dysgraphia in primary school pupils. Civilization and Sport, 15(2), 122- 126.
  • McNaughton, D.B., Hughes, C.E., & Ofiesh, N. (1997). Proofreading for student with learning disabilities: Integrating computer and strategy use. Learning Disabilities Research and Practice, 12(1), 16-28.
  • Nulman, J.A.H., & Gerber, M.M. (1984). Improving spelling performance by imitating a child’s eros. Journal of Learning Disabilities, 7, 328-333.
  • Öğülmüş, K. (2021). Kendini Düzenleme Stratejileri ve Yazma Öğretimi. M.A. Melekoğlu, & K. Öğülmüş, (Ed.) Disgrafi-Yazma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale içinde (s. 181-208). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Rosenblum, S., Weiss, P. L., & Parush, S. (2003). Product and process evaluation of handwriting difficulties: a review. Educational Psychology Review, 15(1), 41-81.
  • Taylor, J. (2006). Developing handwriting skills. In M. Snowling ve J. Stackhouse (Eds.), Dyslexia, speech and language: A practitioner’s handbook (2nd Edition) (pp. 229 – 252). London: Whurr Publishers.
  • Unutkan, Ö. P. (2006). Okul öncesinde ilköğretime hazırlık. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Yenioğlu, S. (2021). Yazma Güçlüğünde Kullanılan Teknoloji Temelli Uygulamalar. M.A. Melekoğlu, & K. Öğülmüş, (Ed.)
  • Disgrafi-Yazma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale içinde (s. 211-229). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Yıldız, M. (2013). Yazma güçlüğü (disgrafi) olan bir ilkokul 2. sınıf öğrencisinin el yazısı okunaklılığının geliştirilmesi: eylem araştırması. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 281- 310.
  • Yılmaz Yenioğlu, B. (2021). Yazma Güçlüğünde Yazmanın Mekanik Boyutuna Yönelik Araştırma Temelli Müdahale Yöntemleri ve Stratejileri. M. A. Melekoğlu, & K. Öğülmüş, (Ed.) Disgrafi- Yazma Güçlüğü: Tanılama ve Müdahale içinde (s. 129-150). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arif Uçar 0009-0006-3568-3835

Fatih Koca 0000-0002-3754-7283

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uçar, A., & Koca, F. (2023). DİSGRAFİ(YAZMA GÜÇLÜĞÜ) İLE İLGİLİ MÜDAHALE YÖNTEM VE STRATEJİLERİNİN İNCELENMESİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 145-163.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png