Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOÇ SPOR FEST FİNAL ETKİNLİĞİNE KATILAN SPORCULARIN KÜLTÜR TURİZMİNE OLAN İLGİLERİNİN TESPİTİ

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 3, 697 - 721, 01.07.2021

Öz

Bireylerin sosyalleşmesinde önemli bir araç olan spor, sosyal olduğu kadar kültürel de bir olgudur. Spor aracılığıyla bireyler çok sayıda insanla tanışırken aynı zamanda farklı kültürlerle etkileşime geçme, farklı kültürleri tanıma fırsatına da sahip olur. Spor organizasyonları için farklı ülke ya da şehirlere seyahat eden sporcular bir yandan spor turizmine katılırken diğer yandan da o ülke ya da şehrin kültürünü öğrenip kültürel miraslarını ziyaret ederek dolaylı olarak kültür turizmine de katılmaktadırlar ancak spor amacıyla farklı ülke ya da şehirlere seyahat eden bireyler spor turisti olarak bu fırsatlara fazlaca sahip olmasına karşın bu durum mücadele duygusunun gerisinde kalarak spor turizmine katılan sporcular tarafından çok tercih edilmemektedir. Çalışmanın amacı, Türkiye Üniversite Sporları Federasyonu tarafından düzenlenen 2019 Koç Spor Fest Üniversiteler Büyük Final’ine katılmak amacıyla spor turizmine katılan sporcuların kültürel miraslara olan ilgilerini tespit etmektir. Çalışmada 2019 Koç Spor Fest Üniversiteler Büyük Final’ine katılan sporculara 17 soruluk bir anket uygulanmıştır. Uygulanan ankete farklı üniversite ve farklı spor branşlarından 224 sporcu katılmıştır. Ankette yer alan sorulara verilen yanıtların frekans değerleri IBM SPSS Statistics 20 programına aktarılarak analiz edilmiştir. Araştırmada sporcuların kültürel miraslar hakkında bilgi edindikleri ve onları ziyaret etme eğiliminde oldukları görülmektedir. Sporun kültürel miras tanıtımı konusundaki katkısını arttırmak için spor turizmine katılan bireylerin aynı zamanda kültür turizmine katılmasının da sağlanması gerekmektedir. Bu bağlamda sporcuları kültür turizmine dahil edecek, kültürel miras konusundaki bilinçlerini arttıracak çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.

Kaynakça

  • Akın, M. (2020). Bir turistik destinasyon olarak Kapadokya bölgesinin destinasyon rekabetçiliği analizi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Albayrak A. (2013). Alternatif Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atalay, A. (1998). Spor Gazeteciliği. İstanbul: Filiz Kitapevi.
  • Bulut, İ., Fural, İ. & Özoğul, B. (2019). A new example for the ıncreasing effect of tourism Akbaş (Serik - Antalya) buggy cross tourism point and buggy cross machines production. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23(Aralık Özel Sayı), 1889-1903.
  • Cengiz, R. & Taşmektepligil, M. Y. (2016). Spor üzerine sosyolojik bir çözümleme: Spor merkezleri (Samsun örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (56), 220-240.
  • Erkal M. E. (1992). Sosyolojik Açıdan Spor. İstanbul: Kutsun Matbaa ve Reklamcılık Merkezi.
  • Gibson, H. J. (1998). Active sport tourism: who participates?. Leisure Studies, 17(2), 155-170.
  • Gökçe, H. & Bozyiğit, E. (2020). Satisfaction levels of sports event participants. Journal of Education and Learning. 9(1), 136-143.
  • Göksu, O. Türkiye’nin ülke markasının inşası sürecinde kamu diplomasisi ekseninde sporun rolü. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 5(2), 403-433.
  • Hacıoglu, N. & Avcıkurt C. (2011). Touristic Product Diversification. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Halaç, H. H. & Bademci, F. (2019). U17 CEV Avrupa erkekler voleybol şampiyonası için Konya’ya gelen takım kafilelerinin kültürel mirasa temasının değerlendirilmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 234-248.
  • Halaç, H. H., Bademcİ, F. & Çeliksoy, M. A. (2017). TBF uluslararası U16 yıldız erkekler turnuvası için Konya'ya gelen takım kafilelerinin, kültürel mirasa temasının değerlendirilmesi. Journal of Academic Social Science Studies, (60), 267-279.
  • Hausmann, A. (2007). Cultural tourism: Marketing challenges and opportunities for German cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 13(2), 170-184.
  • İmamoğlu, A. F. (1992). İkibinli yıllara doğru Türk sporu üzerine bazı gözlemler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 9-19.
  • Malchrowicz-Mosko, E. & Munsters, W. (2018). Sport tourism: a growth market considered from a cultural perspective. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 18(4), 25-38.
  • Malchrowicz-Mośko, E. & Poczta, J. (2018). A small-scale event and a big impact—is this relationship possible in the world of sport? The meaning of heritage sporting events for sustainable development of tourism—experiences from Poland. Sustainability, 10(11), 4289.
  • Ören, T. (2018) Spor turizmi aracılığı ile sürdürülebilir destinasyon geliştirme: hava sporları açısından Uşak ili potansiyeli. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Antalya.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Ramazanoğlu F, Karahüseyinoğlu M. F, Demirel E. T, Ramazanoğlu M. & Altungül O. (2005). Sporun toplumsal boyutlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(3),153-157.
  • Richards, G. (Ed.). (2001). Cultural Attractions and European Tourism. Cabi.
  • Saçılık, M. Y. & Toptaş, A. (2017). Kültür turizmi ve etkileri konusunda turizm öğrencilerinin algılarının belirlenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 107-119.
  • Salici, O. & Özdaşlı, K. (2016). Türkiye spor turizminde masa tenisinin yeri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 36-46.
  • Vehmas, H. Rationale of active leisure–understanding sport, tourism and leisure choices in the Finnish society/Przesłanki aktywnego wypoczynku–rozumienie sportu, turystyki i wyboru sposobu spędzania wolnego czasu w społeczeństwie fińskim. 10(1), 121-127.
  • Watson, S. & Waterton, E. (2011). Heritage and community engagement: finding a new agenda. Heritage and community engagement: Collaboration or contestation, 16(1-2), 1-11.
  • URL-1 www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---stat/documents/publication/wcms_243294.pdf (Erişim Tarihi: 10.02.2021)
  • URL-2 www.emittistanbul.com/ite/media/itegroup/catalogues/emitt-t-statistics2000-2015.pdf (Erişim Tarihi: 10.02.2021)
  • URL-3 www.provincia.pisa.it/uploads/2013_11_7_09_48_11.pdf (Erişim Tarihi: 10.02.2021)

DETERMINATION OF INTEREST IN CULTURAL TOURISM OF ATHLETES PARTICIPATING IN KOÇ SPORTS FEST FINAL EVENT

Yıl 2021, Cilt: 13 Sayı: 3, 697 - 721, 01.07.2021

Öz

Sports, which is an important tool for the socialization of individuals, is a social as well as a cultural phenomenon. Through sports, individuals have the opportunity to interact with different cultures and get to know different cultures while meeting many people. Athletes traveling to different countries or cities for sports organizations, on the one hand, participate in sports tourism, on the other hand, they also participate in cultural tourism indirectly by learning the culture of that country or city and visiting its cultural heritage, but Although individuals traveling to different countries or cities for sports purposes have a lot of opportunities as sports tourists, this situation is not preferred by the athletes who participate in sports tourism, lagging behind the feeling of struggle. The aim is to determine interest in cultural heritage of athletes who participate in sports tourism in order to participate in the 2019 Koç Sport Fest Universities Grand Final which is organized by the Federation of University Sports. In the study, a questionnaire which includes 17 question was applied to the athletes participating in the 2019 Koç Sports Fest Universities Grand Final. 224 athletes from different universities and different sports branches participated in the survey. The frequency values of the answers given to the questions in the questionnaire were analyzed by transferring them to IBM SPSS Statistics 20 program. In the research, it is seen that the athletes get information about cultural heritages and tend to visit them. In order to increase the contribution of sports to the promotion of cultural heritage, it is necessary to ensure that individuals participating in sports tourism also participate in cultural tourism. In this context, studies that will include athletes in cultural tourism and increase their awareness of cultural heritage are needed.

Kaynakça

  • Akın, M. (2020). Bir turistik destinasyon olarak Kapadokya bölgesinin destinasyon rekabetçiliği analizi. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Albayrak A. (2013). Alternatif Turizm. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Atalay, A. (1998). Spor Gazeteciliği. İstanbul: Filiz Kitapevi.
  • Bulut, İ., Fural, İ. & Özoğul, B. (2019). A new example for the ıncreasing effect of tourism Akbaş (Serik - Antalya) buggy cross tourism point and buggy cross machines production. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 23(Aralık Özel Sayı), 1889-1903.
  • Cengiz, R. & Taşmektepligil, M. Y. (2016). Spor üzerine sosyolojik bir çözümleme: Spor merkezleri (Samsun örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (56), 220-240.
  • Erkal M. E. (1992). Sosyolojik Açıdan Spor. İstanbul: Kutsun Matbaa ve Reklamcılık Merkezi.
  • Gibson, H. J. (1998). Active sport tourism: who participates?. Leisure Studies, 17(2), 155-170.
  • Gökçe, H. & Bozyiğit, E. (2020). Satisfaction levels of sports event participants. Journal of Education and Learning. 9(1), 136-143.
  • Göksu, O. Türkiye’nin ülke markasının inşası sürecinde kamu diplomasisi ekseninde sporun rolü. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 5(2), 403-433.
  • Hacıoglu, N. & Avcıkurt C. (2011). Touristic Product Diversification. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Halaç, H. H. & Bademci, F. (2019). U17 CEV Avrupa erkekler voleybol şampiyonası için Konya’ya gelen takım kafilelerinin kültürel mirasa temasının değerlendirilmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 234-248.
  • Halaç, H. H., Bademcİ, F. & Çeliksoy, M. A. (2017). TBF uluslararası U16 yıldız erkekler turnuvası için Konya'ya gelen takım kafilelerinin, kültürel mirasa temasının değerlendirilmesi. Journal of Academic Social Science Studies, (60), 267-279.
  • Hausmann, A. (2007). Cultural tourism: Marketing challenges and opportunities for German cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 13(2), 170-184.
  • İmamoğlu, A. F. (1992). İkibinli yıllara doğru Türk sporu üzerine bazı gözlemler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 9-19.
  • Malchrowicz-Mosko, E. & Munsters, W. (2018). Sport tourism: a growth market considered from a cultural perspective. Ido Movement for Culture. Journal of Martial Arts Anthropology, 18(4), 25-38.
  • Malchrowicz-Mośko, E. & Poczta, J. (2018). A small-scale event and a big impact—is this relationship possible in the world of sport? The meaning of heritage sporting events for sustainable development of tourism—experiences from Poland. Sustainability, 10(11), 4289.
  • Ören, T. (2018) Spor turizmi aracılığı ile sürdürülebilir destinasyon geliştirme: hava sporları açısından Uşak ili potansiyeli. Akdeniz Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalı Yayınlanmamış Doktora Tezi, Antalya.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal Boyutlarıyla Spor. Ankara: Bağırgan Yayınevi.
  • Ramazanoğlu F, Karahüseyinoğlu M. F, Demirel E. T, Ramazanoğlu M. & Altungül O. (2005). Sporun toplumsal boyutlarının değerlendirilmesi. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 3(3),153-157.
  • Richards, G. (Ed.). (2001). Cultural Attractions and European Tourism. Cabi.
  • Saçılık, M. Y. & Toptaş, A. (2017). Kültür turizmi ve etkileri konusunda turizm öğrencilerinin algılarının belirlenmesi. Turizm Akademik Dergisi, 4(2), 107-119.
  • Salici, O. & Özdaşlı, K. (2016). Türkiye spor turizminde masa tenisinin yeri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(2), 36-46.
  • Vehmas, H. Rationale of active leisure–understanding sport, tourism and leisure choices in the Finnish society/Przesłanki aktywnego wypoczynku–rozumienie sportu, turystyki i wyboru sposobu spędzania wolnego czasu w społeczeństwie fińskim. 10(1), 121-127.
  • Watson, S. & Waterton, E. (2011). Heritage and community engagement: finding a new agenda. Heritage and community engagement: Collaboration or contestation, 16(1-2), 1-11.
  • URL-1 www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---stat/documents/publication/wcms_243294.pdf (Erişim Tarihi: 10.02.2021)
  • URL-2 www.emittistanbul.com/ite/media/itegroup/catalogues/emitt-t-statistics2000-2015.pdf (Erişim Tarihi: 10.02.2021)
  • URL-3 www.provincia.pisa.it/uploads/2013_11_7_09_48_11.pdf (Erişim Tarihi: 10.02.2021)
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hicran Hanım Halaç 0000-0001-8046-9914

Hayri Ertan

Fikret Bademci

Ebru Ulaş

Harun Tunay Bu kişi benim

Saadet Turan

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Halaç, H. H., Ertan, H., Bademci, F., Ulaş, E., vd. (2021). KOÇ SPOR FEST FİNAL ETKİNLİĞİNE KATILAN SPORCULARIN KÜLTÜR TURİZMİNE OLAN İLGİLERİNİN TESPİTİ. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 697-721.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)