For the first time,
Aristotle has dealt with the subject, principle and investigation for the
sciences of demonstration. For
the first time this issue was made systematic by Avicenna in Islamic philosophy
and in this context, he put forward the subjects, principles and investigations
of metaphysic as an independent science. In this context, the issue of what is
the role of this methodology in the emergence of new sciences in Islamic
thought of the Middle Ages has been an issue to be emphasized. Likewise, the place of this
systematic in today's understanding of science is a matter of curiosity. In this study, we discussed some applications of
the distinction of subject, principle and investigation which are regarded as
scientific criteria for the sciences in the context of metaphysic, kelam,
sufism and umran in the Islamic thought in the Middle ages. Within the
framework of this methodology, we have come to the conclusion that independent
sciences emerge and this understanding is still the basic criterion for
sciences. In doing so, we have
followed a method based on understanding, interpretation, comparison and
evaluation, which is one of the basic methods of social sciences and
philosophy.
Burhân, Aristoteles
mantığında kesin çıkarıma dayalı bir yöntemdir. Aristoteles, ilk kez burhânî
bilimler için konu, ilke ve mesele hususunu ele almıştır. İslam felsefesinde el-Fârâbî tarafından da kabul gören bu husus, İbn Sînâ tarafından sistematik hale getirilerek metafiziğe
uygulanmıştır. İbn Sînâ sonrasında el-Gazzâlî bu
çerçevede kelam ilminin konu ve meselelerini ortaya koyar. Daha sonra el-Urmevî bu
bağlamda kelam ve metafiziğin konu ve meselelerini irdeleyerek bu ilimleri
birbirinden ayırır. Sadreddîn el-Konevî ve sonrasında Dâvûd-i Kayserî bu metodoloji ile tasavvufu
temellendirirken; el-Cürcânî de el-Urmevî’den farklı bir yaklaşımla kelamın konu ve meselelerini ele alır. İbn
Haldûn da konu, ilke ve mesele ayrımını yeni bir bilim olarak ortaya koyduğu umran
ilmine tatbik eder. Bu çalışmamızda, ilimler için
bilimsellik ölçütü olarak görülen konu, ilke ve mesele ayrımının Ortaçağ İslam
düşüncesindeki metafizik, kelam, tasavvuf ve umran ilmi bağlamında bazı
uygulamalarını ele aldık. Bunu yaparken sosyal bilimlerin ve felsefenin temel
yöntemlerinden olan anlama, yorumlama, mukayese etme ve değerlendirmeye dayalı
bir metot izledik.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Güz |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences