The aim of this study is
to examine the proficiency in the basic mathematical operations of physics
teacher candidates. For this purpose, a test consisting of 20 open-ended items
was developed by the researcher. Scale items; Basic Operation Information,
Basic Operations in Rooted Numbers, Basic Operations in Exponential Numbers,
Basic Operations in Logarithmic Numbers and Basic Trigonometric Operations.
Items consist of the numbers which are easily computable. Teacher candidates
were asked to respond to the test without using a calculator. The study is
applied to 98 teacher candidates. In addition, interviews
are applied with three of teacher candidates. The results of the research
showed that the pre-service teachers were sufficient in the Basic Operation
Information section but were insufficient in other sections. In addition to the
operation errors, the determination of the process priority, the inadequacy of
some the basic process information and the problems in basic operations
especially in exponential numbers and trigonometric operations were determined.
In addition, it was seen that mathematical process proficiencies of physics
teacher candidates were independent from gender but were significantly positive
related to academic year, university entrance point and current grade point
average.
Bu çalışma, fizik
öğretmeni adaylarının temel matematiksel işlem yapabilme yeterliklerini
incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, araştırmacı tarafından açık uçlu 20
maddeden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek maddeleri; Temel İşlem
Bilgisi, Köklü Sayılarda Temel İşlemler, Üslü Sayılarda Temel İşlemler,
Logaritmik Sayılarda Temel İşlemler ve Temel Trigonometrik İşlemler olmak üzere
temel matematiğin beş farklı konusunda dörder maddeden oluşturulmuştur.
Maddeler kolay hesaplanabilir işlemlerden oluşmaktadır. Öğretmen adaylarından hesap
makinesi kullanmadan ölçeğe yanıt vermeleri istenmiştir. Çalışma 98 öğretmen
adayının katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Ayrıca öğretmen
adaylarından üçü ile görüşme yapılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmen
adaylarının Temel İşlem Bilgisi bölümünde yeterli ancak diğer bölümlerde
yetersiz olduklarını göstermiştir. Yapılan işlem hatalarının yanı sıra, işlem
önceliğini belirleme, bazı temel işlem bilgilerinin yetersizliği ve özellikle
üslü sayılarda ve trigonometrik işlemlerde temel işlemlerde sorunlar belirlenmiştir.
Ayrıca fizik öğretmeni adaylarının matematiksel işlem yeterliklerinin
cinsiyetten bağımsız olduğu, ancak öğrenim yılı, üniversiteye giriş puanı ve
güncel not ortalaması ile kısmen anlamlı olarak pozitif yönde ilişkili olduğu
görülmüştür.
İşlem bilgisi matematiksel okuryazarlık fizik öğretmeni yetiştirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 16 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences