Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürlerarası Duyarlılık, Etnikmerkezcilik ve Sosyal Medya Kullanımı Etkileşimi

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 384 - 395, 18.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı, kültürlerarası duyarlılık, etnikmerkezcilik ve sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Bu amaçla, literatürde yer alan kültürlerarası duyarlılık, etnikmerkezcilik ve sosyal medya kullanımı ölçeklerinden yararlanılarak bir araştırma anketi oluşturulmuştur. Kolayda örnekleme yöntemi ile üç ayrı üniversitede okuyan ve ankete katılımı kabul eden 803 meslek yüksekokulu öğrencisine yüz yüze anket uygulanarak araştırma verisi toplanmıştır. Araştırma anketini oluşturan her bir ölçeğin, literatürdeki kullanımı araştırılmış ve ölçeklerle ilgili olarak güvenirlik analizleri ile doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ayrıca, araştırma hipotezlerini test etmek amacıyla, araştırma değişkenleri arasındaki etkileri ve ilişkileri gösteren regresyon analizi ile korelasyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, etnikmerkezcilik bağımlı değişkeninin sosyal medya kullanımı ve kültürlerarası farklılık alt boyutları ile % 46,3 oranında açıklanmıştır. Ayrıca, sosyal medya kullanımı için regresyon katsayısı (β= ,135; p<0,05) bulunduğundan etnikmerkezcilik ile sosyal medya kullanımı arasında istatistiksel olarak pozitif yönlü ilişki vardır. Diğer yandan, sosyal medya anksiyetesi için regresyon katsayısı (β= ,109; p<0,05) bulunduğundan, sosyal medya anksiyetesi ile etnikmerkezcilik arasında pozitif yönlü anlamlı olduğu görülmektedir. Benzer şekilde, kültürlerarası farkındalık boyutları ile etnikmerkezcilik arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. (2011). Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History. 19 (1), 25-31.
  • Chen, G., Starosta, W. (1996). Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Communication Yearbook. ed. Brant B. Burleson. (19), 353-383. California: Sage Publications.
  • Coffey,A.J., Kamhawi, R., Fishwick, P. and Julie Henderson, J. (2013). New Media Environments’ Comparative Effects Upon Intercultural Sensitivity: A Five-Dimensional Analysis, International Journal of Intercultural Relations, (37), 605-627.
  • Fornell, C. And Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Fritz, W., Graf, A., Hentze, J., Mollenberg, A., and Chen, G. M. (2005). An examination of Chen and Starosta’s model of intercultural sensitivity in Germany and the United States. Intercultural Communication Studies, 14 (1), 53-65.
  • Gerrit I. van Schalkwyk, Carla E. Marin, Mayra Ortiz, Max Rolison, Zheala Qayyum, James C. McPartland, Eli R. Lebowitz, Fred R. Volkmar, Wendy K. Silverman (2017). Social Media Use, Friendship Quality, and the Moderating Role of Anxiety in Adolescents with Autism Spectrum Disorder, J Autism Dev Disord, (47), 2805–2813.
  • Guo-Ming, C., J.William Starosta, J.W. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale, Annual Meeting of the National Communication Association, 86. Seattle, WA, November 8 (12), 4-5.
  • Hair, J., Anderson, R.E. and Tapham, R.L. (1998). Multivariate data analysis. New York: Prentice Hall.
  • Neuliep, J.W. and McCroskey, J. (1997). The Development of a U.S. and Generalized Ethnocentrism Scale. Communication Research Reports, 14 (4), 385-398.
  • Neuliep, J. W., McCroskey, J. C. and Chaudoir.M. (2001). A Cross Cultural Comparison of Ethnocentrism Among Japanese and United States College Students. Communication Research Reports. 2 (18), 137-146.
  • Olson, C. L. & Kroeger, K. R. (2001). Global Competency and Intercultural Sensitivity. Journal of Studies in International Education, (5), 116-137.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-off it measures, Methods of Psychological Research Online, (8), 23–74.
  • Subrahmanyam, K. & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships, Future Child, 18(1), 119–146.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Valkenburg, P. M. & Peter, J. (2007). Preadolescents’ and adolescents’ online communication and their closeness to friends, Developmental Psychology, 43 (2), 267–277.

Intercultural Sensitivity, Ethnicity and Social Media Use Interaction

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 384 - 395, 18.12.2020

Öz

The aim of this study is to examine the relationships between intercultural sensitivity, ethnocentrism and social media use. For this purpose, a research questionnaire was created by using the scales of intercultural sensitivity, ethnocentrism and social media use in the literature. Survey data were collected by applying face-to-face questionnaires to 803 vocational school students who were studying at three different universities with the easy sampling method and accepted to participate in the survey. The use of each scale that constitutes the research questionnaire in the literature has been investigated, and reliability analyzes and confirmatory factor analyzes have been performed for the scales. In addition, in order to test the research hypotheses, correlation analysis with regression analysis showing the effects and relationships between research variables was performed. According to the findings, the ethnic centrism dependent variable was explained with the sub-dimensions of social media use and intercultural difference at a rate of 46.3%. In addition, since there is a regression coefficient for social media use (β =, 135; p <0.05), there is a statistically positive relationship between ethnocentrism and social media use. On the other hand, since there is a regression coefficient (β =, 109; p <0.05) for social media anxiety, it is seen that there is a positive meaning between social media anxiety and ethnocentrism. Similarly, statistically significant positive relationships were found between the dimensions of intercultural awareness and ethnocentrism.

Kaynakça

  • Bulduk S, Tosun H, Ardıç E. (2011). Türkçe kültürler arası duyarlılık ölçeğinin hemşirelik öğrencilerinde ölçümsel özellikleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Ethics-Law and History. 19 (1), 25-31.
  • Chen, G., Starosta, W. (1996). Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Communication Yearbook. ed. Brant B. Burleson. (19), 353-383. California: Sage Publications.
  • Coffey,A.J., Kamhawi, R., Fishwick, P. and Julie Henderson, J. (2013). New Media Environments’ Comparative Effects Upon Intercultural Sensitivity: A Five-Dimensional Analysis, International Journal of Intercultural Relations, (37), 605-627.
  • Fornell, C. And Larcker, D. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39-50.
  • Fritz, W., Graf, A., Hentze, J., Mollenberg, A., and Chen, G. M. (2005). An examination of Chen and Starosta’s model of intercultural sensitivity in Germany and the United States. Intercultural Communication Studies, 14 (1), 53-65.
  • Gerrit I. van Schalkwyk, Carla E. Marin, Mayra Ortiz, Max Rolison, Zheala Qayyum, James C. McPartland, Eli R. Lebowitz, Fred R. Volkmar, Wendy K. Silverman (2017). Social Media Use, Friendship Quality, and the Moderating Role of Anxiety in Adolescents with Autism Spectrum Disorder, J Autism Dev Disord, (47), 2805–2813.
  • Guo-Ming, C., J.William Starosta, J.W. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale, Annual Meeting of the National Communication Association, 86. Seattle, WA, November 8 (12), 4-5.
  • Hair, J., Anderson, R.E. and Tapham, R.L. (1998). Multivariate data analysis. New York: Prentice Hall.
  • Neuliep, J.W. and McCroskey, J. (1997). The Development of a U.S. and Generalized Ethnocentrism Scale. Communication Research Reports, 14 (4), 385-398.
  • Neuliep, J. W., McCroskey, J. C. and Chaudoir.M. (2001). A Cross Cultural Comparison of Ethnocentrism Among Japanese and United States College Students. Communication Research Reports. 2 (18), 137-146.
  • Olson, C. L. & Kroeger, K. R. (2001). Global Competency and Intercultural Sensitivity. Journal of Studies in International Education, (5), 116-137.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H. and Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-off it measures, Methods of Psychological Research Online, (8), 23–74.
  • Subrahmanyam, K. & Greenfield, P. (2008). Online communication and adolescent relationships, Future Child, 18(1), 119–146.
  • Üstün, E. (2011). Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnikmerkezcilik Düzeylerini Etkileyen Etmenler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Valkenburg, P. M. & Peter, J. (2007). Preadolescents’ and adolescents’ online communication and their closeness to friends, Developmental Psychology, 43 (2), 267–277.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Laçin Akyıl 0000-0001-7816-3131

Osman Yıldırım 0000-0002-8900-3050

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 6 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Akyıl, L., & Yıldırım, O. (2020). Kültürlerarası Duyarlılık, Etnikmerkezcilik ve Sosyal Medya Kullanımı Etkileşimi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi384-395.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386