Bu çalışmanın amacı, kültürlerarası duyarlılık, etnikmerkezcilik ve sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Bu amaçla, literatürde yer alan kültürlerarası duyarlılık, etnikmerkezcilik ve sosyal medya kullanımı ölçeklerinden yararlanılarak bir araştırma anketi oluşturulmuştur. Kolayda örnekleme yöntemi ile üç ayrı üniversitede okuyan ve ankete katılımı kabul eden 803 meslek yüksekokulu öğrencisine yüz yüze anket uygulanarak araştırma verisi toplanmıştır. Araştırma anketini oluşturan her bir ölçeğin, literatürdeki kullanımı araştırılmış ve ölçeklerle ilgili olarak güvenirlik analizleri ile doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ayrıca, araştırma hipotezlerini test etmek amacıyla, araştırma değişkenleri arasındaki etkileri ve ilişkileri gösteren regresyon analizi ile korelasyon analizi yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, etnikmerkezcilik bağımlı değişkeninin sosyal medya kullanımı ve kültürlerarası farklılık alt boyutları ile % 46,3 oranında açıklanmıştır. Ayrıca, sosyal medya kullanımı için regresyon katsayısı (β= ,135; p<0,05) bulunduğundan etnikmerkezcilik ile sosyal medya kullanımı arasında istatistiksel olarak pozitif yönlü ilişki vardır. Diğer yandan, sosyal medya anksiyetesi için regresyon katsayısı (β= ,109; p<0,05) bulunduğundan, sosyal medya anksiyetesi ile etnikmerkezcilik arasında pozitif yönlü anlamlı olduğu görülmektedir. Benzer şekilde, kültürlerarası farkındalık boyutları ile etnikmerkezcilik arasında pozitif yönde istatistiksel olarak anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
Kültürlerarası Duyarlılık Etnikmerkezcilik Sosyal Medya Kullanımı
The aim of this study is to examine the relationships between intercultural sensitivity, ethnocentrism and social media use. For this purpose, a research questionnaire was created by using the scales of intercultural sensitivity, ethnocentrism and social media use in the literature. Survey data were collected by applying face-to-face questionnaires to 803 vocational school students who were studying at three different universities with the easy sampling method and accepted to participate in the survey. The use of each scale that constitutes the research questionnaire in the literature has been investigated, and reliability analyzes and confirmatory factor analyzes have been performed for the scales. In addition, in order to test the research hypotheses, correlation analysis with regression analysis showing the effects and relationships between research variables was performed. According to the findings, the ethnic centrism dependent variable was explained with the sub-dimensions of social media use and intercultural difference at a rate of 46.3%. In addition, since there is a regression coefficient for social media use (β =, 135; p <0.05), there is a statistically positive relationship between ethnocentrism and social media use. On the other hand, since there is a regression coefficient (β =, 109; p <0.05) for social media anxiety, it is seen that there is a positive meaning between social media anxiety and ethnocentrism. Similarly, statistically significant positive relationships were found between the dimensions of intercultural awareness and ethnocentrism.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 6 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences