Araştırmanın amacı, Türk Müziği Destekli Psikolojik Sağlamlık Programı’nın okul öncesi dönemdeki çocukların psikolojik sağlamlık düzeylerine etkisini incelemektir. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Tokat il merkezinde Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokulların anasınıflarına devam eden tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilmiş 48-72 aylık 21 çocuk oluşturmaktadır. Program öncesinde çocukların psikolojik sağlamlık düzeyleri ölçülmüş, yapılan analizler sonucunda aralarında anlamlı farklılık olmayan ve puanları birbirine yakın olan biri kontrol iki deney olmak üzere üç grup belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak çocukların psikolojik sağlamlık düzeylerini ölçmek amacıyla “’Okul Öncesi Çocuklar İçin Sosyal Duygusal İyi Oluş ve Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından uzman görüşleri alınarak son hali verilen bütünleştirilmiş 30 etkinlikten oluşan, ‘’Psikolojik Sağlamlık Programı’’ uygulanmıştır. Bununla birlikte Türk müziği ve okul öncesi eğitimi alanındaki uzmanların görüşleri doğrultusunda 32 Türk müziği eseri belirlenmiştir. Psikolojik sağlamlık programı iki deney grubuna da uygulanmıştır. 2. deney grubunda psikolojik sağlamlık programına Türk müziği eserleri de entegre edilmiştir. Kontrol grubunda ise sadece Milli Eğitim Bakanlığı Müfredatı uygulanmış başka bir uygulama yapılmamıştır. Türk Müziği Destekli Psikolojik Sağlamlık Programı haftada 5 gün ve 4 hafta süreyle uygulanmıştır. Uygulanan program sonrasında yapılan analizler sonucunda, kontrol grubuna göre ön test ve son test puanlarının her iki deney grubunun lehine anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bununla birlikte Müzikli Deney Grubu ile Müziksiz Deney Grubu’nun son test puanları arasındaki farkın Müzikli Deney Grubu lehine olduğu saptanmıştır. Başka bir ifadeyle çocuklara uygulanan Psikolojik Sağlamlık Programı’nın çocukların psikolojik sağlamlık düzeylerine anlamlı katkı sağladığı; Türk müziğinin kullanılmasının ise programın etkisini anlamlı düzeyde artırdığı ifade edilebilir.
The aim of the study is to examine the effect of the Psychological Resilience Program Assisted by Turkish Music on the psychological resilience levels of preschool children. The pre-test post-test control group experimental design was used in the study. The working group of the study consisted of 21 randomly selected preschool children in the ages between 48 to 72 months attending to nursery classes of schools in the centre of the Tokat province under the Ministry of National Education. Before the program, the psychological resilience levels of children were measured and three groups including one control group and two experiment groups were determined upon analysis wherein the groups had no significant differences between them and had similar scores. “The Emotional Well-being and Psychological Resilience Scale for Preschool Children” was used in order to measure the psychological resilience levels of children as the data collection tool in the study. The “Psychological Resilience Program” consisting of 30 integrated activities that were finalized by the researcher with expert views was applied in the study. The program consists of 6 sub themes including establishing communication/social performance, self-control, thoughtfulness, assertiveness, emotional stability/coping with stress, task orientation and enjoying exploration. On the other hand, 32 pieces of Turkish Music were determined in line with the views of the experts in the fields of Turkish Music and preschool education. The psychological resilience program was applied to both experiment groups. Pieces of Turkish Music were integrated into the psychological resilience program in the 2nd experiment group. In the control group, only the curriculum of the Ministry of National Education was applied without any further application. Psychological Resilience Program Assisted by Turkish Music was applied for 5 days throughout 4 weeks. Upon the analysis after the applied program, it was determined that the pretest and postest scores of the two experiment groups were significantly different than the control group. On the other hand, it was determined that the difference between the posttest scores of the Experiment Group with Music and the Experiment Group without Music was in favour of the Experiment Group with Music Assistance. In other words, it can be said that the psyshcological resilience program applied to children had a significant contribution on their psyshcological resilience levels and that the use of Turkish Music increased the effect of the program significantly.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 11 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences