The aim of this study is to examine the relationships between the proactive personality traits of education faculty students and their self-control and academic perfectionism levels. Within the scope of the study, data were collected from 357 students studying at Artvin Coruh University Faculty of Education. “Abridged Proactive Personality Scale”, “Short Self-Control Scale” and “Academic Perfectionism Scale” were used in the study. Pearson product-moment correlation coefficient, simple linear regression analysis and t-test were used in the analysis of the data obtained in the study. According to the results of the study, the proactive personality traits of the participants are significant predictors of self-control and academic perfectionism. When the differences in the perceptions of the participants according to their gender were examined, there were significant differences in favor of men in the self-control variable and in favor of women in the dimension of academic perfectionism.
Bu çalışmanın amacı, eğitim fakültesi öğrencilerinin proaktif kişilik özellikleri ile özkontrol ve akademik mükemmeliyetçilik düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesidir. Çalışma kapsamında Artvin Çoruh Üniversitesi Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 357 öğrenciden veri toplanmıştır. Çalışmada “Kısaltılmış Proaktif Kişilik Ölçeği”, “ Kısa Özkontrol Ölçeği” ve “Akademik Mükemmeliyetçilik Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı, basit doğrusal regresyon analizi ve t-testi kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre katılımcıların proaktif kişilik özellikleri öz kontrol ve akademik mükemmeliyetçiliğin anlamlı yordayıcısıdır. Katılımcıların cinsiyetlerine göre algılarındaki farklılıklar incelendiğinde özkontrol değişkeninde erkekler, akademik mükemmeliyetçilik boyutunda ise kadınlar lehine anlamlı farklılıklar elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Ağustos 2022 |
Kabul Tarihi | 24 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 12 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences