Today, it is observed that mothers with social media –with or without an active business life- have a presence in a new business area. In this study, Instagram accounts of 'influencer' mothers; Focusing on the bond they establish between home and work, it has been examined under 7 themes: child, family, business life, brand promotion, fashion-beauty, healthy eating and decoration, by means of netrographic and thematic analysis methods. The duration of the research was determined as 01.06-01.11.2022. The universe of the study consists of mothers who produce content on Instagram and You Tube. The sample consisted of 6 influencer mothers (3 on Instagram, 3 traditional celebrities) determined by purposive sampling method, with reference to the number of followers. At the end of the research, which aimed to present the lifestyles that mothers reflect on social media; Instagram mothers' shares; It has been obtained that the mothers, who are also known in the traditional media, have different levels of density in the themes of child, family, fashion, nutrition, beauty and cooperation, and that their work lives are shared on social media. 6 influencer mothers have common use in family, child, individual and cooperation issues; It has been concluded that they have different uses in decoration, nutrition, business life and fashion. Although it is thought that the job opportunities created by the examined influencer mothers through social media have led to a meaningful balance between their family and work lives, social media is considered as a facilitating new career channel for women in the work and home dilemma.
Günümüzde sosyal medyayla –aktif iş hayatı olan ya da olmayan- annelerin yeni bir iş alanında varlık gösterdikleri gözlemlenmektedir. Bu çalışmada ‘influencer’ annelerin Instagram hesapları; ev-iş arasında kurdukları bağa odaklanılarak, netrografik ve tematik analiz yöntemleriyle, çocuk, aile, iş yaşamı, marka tanıtımı, moda-güzellik, sağlıklı beslenme ve dekorasyon olmak üzere 7 tema başlığında incelenmiştir. Araştırmanın süresi 01.06-01.11.2022 olarak belirlenmiştir. Çalışmanın evrenini Instagram ve You Tube’da içerik üreten anneler oluşturmaktadır. Örneklemi ise takipçi sayısı referans alınarak, amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenen 6 influencer anne (3’ü instagram da, 3’ü geleneksel ünlü) oluşturmuştur. Annelerin sosyal medyada yansıttıkları yaşam biçimlerinin sunulmasının amaçlandığı araştırma sonunda; Instagram annelerinin paylaşımlarının; çocuk, aile, moda, beslenme, güzellik ve işbirliği temalarında farklı oranlarda yoğunluğa sahip olduğu, geleneksel medyada da tanınan annelerin sosyal medyada iş yaşamlarına dair de paylaşımlar yapıldığı verisi elde edilmiştir. 6 influencer annenin aile, çocuk, bireysel ve iş birliği konularında ortak kullanımı olduğu; dekorasyon, beslenme, iş yaşamı, moda konularında farklı kullanımlara gittikleri sonucuna ulaşılmıştır. İncelenmiş olan Influencer annelerin sosyal medya yoluyla oluşturdukları iş imkanlarının aile ve işe hayatları arasında anlamlı bir denge kurmalarına ön ayak olmuş olduğu düşünülmekle birlikte sosyal medyanın iş ve ev dilemmasında kadınlar için kolaylaştırıcı bir yeni meslek mecrası olarak değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 14 |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences