This article examines the past, present, and future of paper newspapers in Turkey and globally in the context of today's rapid digitalization and technological advances. The study focused on the 20 national newspapers with the highest circulation in Turkey, along with 20 local newspapers primarily based in Istanbul. Senior executives of these newspapers were selected as key participants and interviewed by telephone, while journalists completed multiple-response questionnaires sent via email. This article assesses the impact of digital media platforms on traditional media and aims to predict the future of printed newspapers. Newspapers in Turkey experienced a golden age from the Republican era through the 1980s but began to decline in the early 1990s with the rise of the internet. In recent years, many prominent newspapers have either closed or transitioned to digital formats. While some experts predict the complete disappearance of print newspapers, others argue that they will persist. The findings of this study reveal that the majority of newspaper executives in Turkey believe print newspapers will continue to exist in the future, primarily due to their political influence and role in propaganda.
Bu makalede, dijitalleşme ve teknolojik gelişmelerin hızla ilerlediği günümüzde, dünyadaki ve Türkiye’deki kâğıda basılı gazetelerin geçmişten bugüne önemine ve gelecekteki rolü araştırılmıştır. Bunun için Türkiye’de en yüksek tiraja sahip yirmi ulusal gazete ve çoğunluğu İstanbul il sınırlarında olan yirmi yerel gazete olmak üzere toplam kırk gazete belirlenmiştir. Bu gazetelerin üst düzey yöneticileri odak noktası olarak seçilmiş ve kendileriyle telefonla görüşülmüştür. Ayrıca gazeteciler için çoklu seçeneklerden oluşan, anket soruları hazırlanmış ve mail yoluyla gönderilmiştir. Makalede; dijital medya platformlarının artışının geleneksel medyaya etkileri değerlendirilmiş ve basılı gazetelerin gelecekteki durumlarının öngörülmesi amaçlanmıştır. Cumhuriyet döneminden bin dokuz yüz seksenlerin sonuna kadar Türkiye’de gazeteler altın çağını yaşamışken, bin dokuz yüz doksanların başında internetin etkisiyle yavaş yavaş düşüşe geçmiştir. Son yıllarda birçok köklü gazete kapanmış veya dijitalleşmiştir. Uzmanlardan bazıları basılı gazetelerin yok olacağını düşünürken, bazıları da her zaman var olacağını öngörmektedir. Bu araştırmanın sonucunda, Türkiye’deki gazete yöneticilerinin çoğunluğunun, kâğıda basılı gazetelerin gelecekte de varlığını sürdüreceğine inandığını ve bunun siyasi güç ile propagandadan kaynaklandığını düşündükleri ortaya çıkmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 17 |
This journal is a member of and subscribes to the principles of the Committee on Publication Ethics. |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi I (online) ISSN 2687-2811