Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 863 - 880, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.471598

Öz

Bu araştırmada sosyal bilgiler
öğretmenlerinin; etkileşimli tahta özelliklerinin sınıf içi etkinliklerde
kullanımı, etkileşimli tahta kullanımının öğretimde kalıcılığa etkisi ve akıllı
tahtanın öğrencilerin motivasyonuna etkisine ilişkin görüşleri çeşitli
değişkenlere (cinsiyet, yaş, çalışılan kurum türü, hizmet içi eğitim alma,
mezun olunan okul, etkileşimli tahta kullanmayı öğrenme, mesleki hizmet
süreleri, etkileşimli tahtayı kullanma süreleri, derslerde kullanma sıklıkları)
göre incelenmiştir. Araştırma 2017-2018 eğitim-öğretim yılında sınıflarında
etkileşimli tahta bulunan devlet ortaokullarında ve özel ortaokullarda görevli,
derslerinde akıllı tahta kullanan 100 sosyal bilgiler öğretmeni ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Altınçelik’in (2009) yüksek lisans tezinde
bulunan “İlköğretim Düzeyinde Etkileşimli Tahta Kullanımına Yönelik Öğretmen
Görüşlerini Belirleme Anketi” kullanılmıştır. “İlköğretim Düzeyinde Etkileşimli
Tahta Kullanımına Yönelik Öğretmen Görüşlerini Belirleme Anketi” Cronbach's
Alpha güvenirlik katsayısı Alpha (α)=82,4 olarak bulunmuştur. Verilerin
çözümlenmesinde t-testi, tek yönlü varyans analizi ve aritmetik ortalama gibi
istatistiki teknikler kullanılmıştır. Analizlerde p>0,05 anlamlılık değeri
dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda, ölçek ve alt boyutlarında sosyal
bilgiler öğretmenlerinin görüşleri; 
cinsiyet, çalışılan kurum, hizmet içi eğitim alma durumları, yaş,
mesleki hizmet süresi ve etkileşimli tahta kullanma süreleri değişkenlerine
göre incelendiğinde istatistiksel olarak anlamlı farklılığın oluşmadığı
görülmüştür. Ancak; öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımının öğrencilerin
motivasyonuna etkisine ilişkin görüşleri alt boyutunda; mezun olunan okul ve
etkileşimli tahtayı derslerde kullanma sıklıkları değişkenine göre, sınıf içi
etkinliklerde kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri alt boyutunda; etkileşimli
tahtayı derslerde kullanma sıklıkları değişkenine göre ve etkileşimli tahta
kullanımının öğretimde kalıcılığa etkisine ilişkin öğretmen görüşleri alt
boyutunda; etkileşimli tahtayı derslerde kullanma sıklıkları değişkenine göre
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığın oluştuğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 343-361.
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005), “Türetimci Çoklu Ortam Öğrenme Kuramı”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18.
  • Altınçelik, B. (2009). İlköğretim Düzeyinde Öğrenmede Kalıcılığı Ve Motivasyonu Sağlaması Yönünden Akıllı Tahtaya İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çiçekli, E. (2014). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin F.A.T.İ.H. Projesi Kapsamında Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demircan, Y. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Etkinlik Ve Akademik Başarı Düzeylerine Göre Öz-Düzenleme Stratejileri Ve Motivasyonel İnançlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirel, O. (2003). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dereli, E. ve Acat M. B.(2010).” Okul Öncesi Eğitim Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Motivasyon Kaynakları Ve Sorunları.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 24, 173-187.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen Ve Matematik Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması. 9th International Educational Technology Conference, S. 14-21.
  • Gökçe, E. (2002). “İlköğretim Öğrencilerinin Görüşlerine Göre Öğretmenlerin Etkililiği”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Sayı:1-2. S.111-112.Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26.Baskı) Ankara : Nobel.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin Öğretim Araç-Gereçlerini Kullanım Amaçları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 175-188.
  • Kılıç, E, (2004), Durumlu Öğrenme Kuramının Eğitimdeki Yeri Ve Önemi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, S. 307-320.
  • McENTYRE, Mandy (2006), “ The Effects Interactive Whiteboards Have on Student Motivation”, http://mandymc.myweb.uga.edu/iwb%20synthesis.pdf,
  • MEB (2011). Milli Eğitim Bakanlığı. Http://Www.Meb.Gov.Tr.
  • Önkaş, N. A. (2008). Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı ve kalıcı öğrenme. 8th. International Educational Technology Conference (ss.811-816), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Özel, E. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Teknolojilerine Yönelik Tutum Ve Davranışları. Doğu Coğrafya Dergisi,Cilt:19 Sayı:31 101-128.
  • Richardson, A. (2002). Effective Questioning in Teaching Mathematics using an Interactive Whiteboard. Micromaths 18(2), 8-12.
  • Seferoğlu, S. S.,(2007). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Solak, M. (2012). Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Karşı Tutumlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Şemseddin, G. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitimde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 3(1).
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi Ve Spss İle Veri Analizi. (1. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yaşar, O. (2004), “İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim Ve Öğretimi”, Milli Eğitim Dergisi, Yaz 2004, Sayı163.
  • Yıldırım, K . (2015). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Erişilerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 301-315.
  • Yıldızhan, Y. H., (2013). "Temel Eğitimde Akıllı Tahtanın Matematik Başarısına Etkisi." Middle Eastern & African Journal Of Educational Research 5 (2013): 110-121.

EXAMİNİNG THE VİEWPOİNTS OF SOCİAL SCİENCES TEACHERS ON USİNG INTERACTİVE BOARD

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 863 - 880, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.471598

Öz

In the present study, the viewpoints of
social sciences teachers about the effect of using interactive boards in
classroom activities on the permanency in learning and on the motivation of
students according to some variables (e.g., gender, age, type of institution
worked, having received in-service training, graduated school, learning how to
use interactive boards, vocational service durations, and the frequency of
using interactive boards in classes). The study was conducted in 2017-2018
Academic Year with 100 social sciences teachers who used interactive boards in
their classes in public and private secondary schools. In the study, “the
Questionnaire of Determining the Viewpoints of Teachers for Using Interactive
Boards at Elementary Education Level” in the master’s thesis of Altınçelik
(2009) was used. The Cronbach's Alpha reliability coefficient of “the
Questionnaire of Determining the Viewpoints of Teachers for Using Interactive
Boards at Elementary Education Level” was found to be (Alpha=82.4). The
statistical techniques like the t-test, One-Way Analysis of Variance and arithmetic
mean values were used in analyzing the study data. The p>0.05 significance
value was taken into consideration in the analyzes. As a result of the study,
it was determined that there were no statistically significant differences
between the opinions of social sciences teachers in the scale and its
sub-dimensions in terms of gender, institution worked, in-service training
status, age, duration of professional service, and duration of interactive
board use. However, a significant difference was determined in the
sub-dimension of the effect of using interactive board by teachers on the
motivation of students according to the school graduated and the frequency of
using the interactive board in classes variable. In the sub-dimension of using
interactive boards in class activities, there was a significant difference in
the frequency of using the interactive board in classes according to the
frequency of using the interactive board in classes variable. In the
sub-dimension that is related to the effect of interactive board use on
permanency in teaching, it is seen that there is a significant difference
according to the frequency of using interactive boards in lessons variable.

Kaynakça

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 13, 343-361.
  • Akkoyunlu, B. ve Yılmaz, M. (2005), “Türetimci Çoklu Ortam Öğrenme Kuramı”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 9-18.
  • Altınçelik, B. (2009). İlköğretim Düzeyinde Öğrenmede Kalıcılığı Ve Motivasyonu Sağlaması Yönünden Akıllı Tahtaya İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Çiçekli, E. (2014). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin F.A.T.İ.H. Projesi Kapsamında Akıllı Tahta Kullanımına Yönelik Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Demircan, Y. (2014). 5. Sınıf Öğrencilerinin Sınıf İçi Etkinlik Ve Akademik Başarı Düzeylerine Göre Öz-Düzenleme Stratejileri Ve Motivasyonel İnançlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Demirel, O. (2003). Planlamadan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. (5. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dereli, E. ve Acat M. B.(2010).” Okul Öncesi Eğitim Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Motivasyon Kaynakları Ve Sorunları.” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 24, 173-187.
  • Erduran, A. ve Tataroğlu, B. (2009). Eğitimde Akıllı Tahta Kullanımına İlişkin Fen Ve Matematik Öğretmen Görüşlerinin Karşılaştırılması. 9th International Educational Technology Conference, S. 14-21.
  • Gökçe, E. (2002). “İlköğretim Öğrencilerinin Görüşlerine Göre Öğretmenlerin Etkililiği”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. Sayı:1-2. S.111-112.Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (26.Baskı) Ankara : Nobel.
  • Kazu, H. ve Yeşilyurt, E. (2008). Öğretmenlerin Öğretim Araç-Gereçlerini Kullanım Amaçları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18 (2), 175-188.
  • Kılıç, E, (2004), Durumlu Öğrenme Kuramının Eğitimdeki Yeri Ve Önemi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, S. 307-320.
  • McENTYRE, Mandy (2006), “ The Effects Interactive Whiteboards Have on Student Motivation”, http://mandymc.myweb.uga.edu/iwb%20synthesis.pdf,
  • MEB (2011). Milli Eğitim Bakanlığı. Http://Www.Meb.Gov.Tr.
  • Önkaş, N. A. (2008). Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımı ve kalıcı öğrenme. 8th. International Educational Technology Conference (ss.811-816), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Özel, E. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Öğretim Teknolojilerine Yönelik Tutum Ve Davranışları. Doğu Coğrafya Dergisi,Cilt:19 Sayı:31 101-128.
  • Richardson, A. (2002). Effective Questioning in Teaching Mathematics using an Interactive Whiteboard. Micromaths 18(2), 8-12.
  • Seferoğlu, S. S.,(2007). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Solak, M. (2012). Öğretmenlerin Akıllı Tahta Kullanımına Karşı Tutumlarının Teknoloji Kabul Modeline Göre İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Şemseddin, G. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi Çağında Öğretmen Adaylarının Eğitimde Öğretim Teknolojileri Ve Materyal Geliştirme Dersinin Önemi. The Turkish Online Journal Of Educational Technology, 3(1).
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi Ve Spss İle Veri Analizi. (1. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yaşar, O. (2004), “İlköğretim Sosyal Bilgiler Derslerinde Görsel Materyal Kullanımı İle Coğrafya Konularının Eğitim Ve Öğretimi”, Milli Eğitim Dergisi, Yaz 2004, Sayı163.
  • Yıldırım, K . (2015). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Dersindeki Erişilerine Etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (2), 301-315.
  • Yıldızhan, Y. H., (2013). "Temel Eğitimde Akıllı Tahtanın Matematik Başarısına Etkisi." Middle Eastern & African Journal Of Educational Research 5 (2013): 110-121.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İhsan Ünlü 0000-0003-2769-8966

Muhammed Fatih Kızılkaya 0000-0001-7143-279X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ünlü, İ., & Kızılkaya, M. F. (2018). ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(2), 863-880. https://doi.org/10.21733/ibad.471598
AMA Ünlü İ, Kızılkaya MF. ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. IBAD. Aralık 2018;3(2):863-880. doi:10.21733/ibad.471598
Chicago Ünlü, İhsan, ve Muhammed Fatih Kızılkaya. “ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3, sy. 2 (Aralık 2018): 863-80. https://doi.org/10.21733/ibad.471598.
EndNote Ünlü İ, Kızılkaya MF (01 Aralık 2018) ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 2 863–880.
IEEE İ. Ünlü ve M. F. Kızılkaya, “ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”, IBAD, c. 3, sy. 2, ss. 863–880, 2018, doi: 10.21733/ibad.471598.
ISNAD Ünlü, İhsan - Kızılkaya, Muhammed Fatih. “ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3/2 (Aralık 2018), 863-880. https://doi.org/10.21733/ibad.471598.
JAMA Ünlü İ, Kızılkaya MF. ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. IBAD. 2018;3:863–880.
MLA Ünlü, İhsan ve Muhammed Fatih Kızılkaya. “ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), c. 3, sy. 2, 2018, ss. 863-80, doi:10.21733/ibad.471598.
Vancouver Ünlü İ, Kızılkaya MF. ETKİLEŞİMLİ TAHTA KULLANIMINA İLİŞKİN SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. IBAD. 2018;3(2):863-80.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.


           Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.              


Flag Counter