Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ ve TOPLUMSAL CİNSİYET

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 985 - 994, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.486908

Öz

Cinsiyet konusundaki
sosyoloji temelli tartışmalar toplumsal cinsiyet kavramı etrafında toplanmaktadır.
Doğuştan sahip olduğumuz fizyolojik özellikler biyolojik cinsiyetimizi belirlerken,
parçası olduğumuz toplumun bizi kadın ya da erkek olmamıza dayanarak
şekillendirmesi ise toplumsal cinsiyeti oluşturmaktadır. Eğitimden, iş
yaşamına, komşuluk ilişkilerinden sağlık hizmetlerine kadar uzayan pek çok
alanda toplumsal cinsiyet örüntülerinin yansımaları gözlemlenmektedir.  Çoğu örnekte ayrımcılığa varan uygulamalara
sebebiyet veren toplumsal cinsiyete dayalı sınıflandırmalar, gündelik yaşamın
beyaz perde uyarlamalarına da konu olmaktadır. Bu çalışma, toplumsal cinsiyet
rollerinin sebep olduğu keskin toplumsal ayrımları bir ailenin yaşamı üzerinden
anlatan ve gerçek bir hikâyeden uyarlanan DANGAL
isimli Hint filmini toplumsal cinsiyet tartışmaları bağlamında ele almaktadır.
İki kız kardeşin yoğun toplumsal baskıya rağmen, “erkek sporu” olarak bilinen
güreş sporunda elde ettikleri başarıya giden yolda yaşadıklarını, toplumsal
cinsiyet rolleri, kadın işi-erkek işi, mekân ve beden bağlamında analiz
etmektedir.

Kaynakça

  • ACAR-SAVRAN, Gülnur (2011), “Kadınların Emeğini Görünür Kılmak: Marx’dan Delphy’ye Bir Ufuk Taraması”, Praksis 10, ss. 159-210.
  • BASOW, Susan A. (2002), Androcentrism, Judith Worell (Editör), Encyclopedia of Women and Gender Vol 1, California: Academic Press, ss. 125-135.
  • BERKTAY, Fatmagül (2000), Tektanrılı Dinler Karşısında Kadın: Hristiyanlıkta ve İslamiyet’te Kadının Statüsü Üzerine Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım, Metis Yayınları, İstanbul.
  • BUTLER, Judith (1988), “Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory”, Theatre Journal. Vol. 40. pp. 519-531, http://www.jstor.org/stable/3207893, 21 Aralık 2017.
  • CONNELL, Robert William (1998), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, (Çev. Cem Soydemir), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Dangal, Yönetmen Nitesh Tiwari, Oyuncular: Amir Khan, Fatima Sana Shaikh and Sanya Malhotra, Aamir Khan Productions with UTV Motion Pictures and Walt Disney Pictures India, 2016.
  • DE BEAUVOİR, Simone (2010), The Second Sex, Vintage Books, New York.
  • GOFFMAN, Erving (2004), Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Metis Yayınları, İstanbul.
  • STEVI, Jackson ve SCOTT, Sue (2002), Gender: A Sociological Reader, Routledge, New York.
  • KANDİYOTİ, Deniz (2015), Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, (Çev. A. Bora, F. Sayılan, Ş. Tekeli, H. Tapınç ve F. Özbay), Metis Yayıncılık, İstanbul.
  • LIPS, Hilary M. (2008), Sex And Gender: An Introduction, Waveland Press, Illinois.
  • MARSHALL, Gordon (1999) Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. O. Akınhay ve D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • REID, Pamela Trotman ve ZALK, Sue Rozenberg (2002), Academic environments: gender and ethnicity in u.s. higher education, Encyclopedia of Women and Gender, Ed. Judith Worell, California: Academic Press. ss. 29-43.
Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 985 - 994, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.486908

Öz

Kaynakça

  • ACAR-SAVRAN, Gülnur (2011), “Kadınların Emeğini Görünür Kılmak: Marx’dan Delphy’ye Bir Ufuk Taraması”, Praksis 10, ss. 159-210.
  • BASOW, Susan A. (2002), Androcentrism, Judith Worell (Editör), Encyclopedia of Women and Gender Vol 1, California: Academic Press, ss. 125-135.
  • BERKTAY, Fatmagül (2000), Tektanrılı Dinler Karşısında Kadın: Hristiyanlıkta ve İslamiyet’te Kadının Statüsü Üzerine Karşılaştırmalı Bir Yaklaşım, Metis Yayınları, İstanbul.
  • BUTLER, Judith (1988), “Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory”, Theatre Journal. Vol. 40. pp. 519-531, http://www.jstor.org/stable/3207893, 21 Aralık 2017.
  • CONNELL, Robert William (1998), Toplumsal Cinsiyet ve İktidar, (Çev. Cem Soydemir), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Dangal, Yönetmen Nitesh Tiwari, Oyuncular: Amir Khan, Fatima Sana Shaikh and Sanya Malhotra, Aamir Khan Productions with UTV Motion Pictures and Walt Disney Pictures India, 2016.
  • DE BEAUVOİR, Simone (2010), The Second Sex, Vintage Books, New York.
  • GOFFMAN, Erving (2004), Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu, Metis Yayınları, İstanbul.
  • STEVI, Jackson ve SCOTT, Sue (2002), Gender: A Sociological Reader, Routledge, New York.
  • KANDİYOTİ, Deniz (2015), Cariyeler, Bacılar, Yurttaşlar: Kimlikler ve Toplumsal Dönüşümler, (Çev. A. Bora, F. Sayılan, Ş. Tekeli, H. Tapınç ve F. Özbay), Metis Yayıncılık, İstanbul.
  • LIPS, Hilary M. (2008), Sex And Gender: An Introduction, Waveland Press, Illinois.
  • MARSHALL, Gordon (1999) Sosyoloji Sözlüğü. (Çev. O. Akınhay ve D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • REID, Pamela Trotman ve ZALK, Sue Rozenberg (2002), Academic environments: gender and ethnicity in u.s. higher education, Encyclopedia of Women and Gender, Ed. Judith Worell, California: Academic Press. ss. 29-43.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Kıran 0000-0002-8039-3822

Mehmet Güven Avcı 0000-0003-4519-215X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kıran, E., & Avcı, M. G. (2018). SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ ve TOPLUMSAL CİNSİYET. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(2), 985-994. https://doi.org/10.21733/ibad.486908
AMA Kıran E, Avcı MG. SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ ve TOPLUMSAL CİNSİYET. IBAD. Aralık 2018;3(2):985-994. doi:10.21733/ibad.486908
Chicago Kıran, Elif, ve Mehmet Güven Avcı. “SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ Ve TOPLUMSAL CİNSİYET”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3, sy. 2 (Aralık 2018): 985-94. https://doi.org/10.21733/ibad.486908.
EndNote Kıran E, Avcı MG (01 Aralık 2018) SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ ve TOPLUMSAL CİNSİYET. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 2 985–994.
IEEE E. Kıran ve M. G. Avcı, “SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ ve TOPLUMSAL CİNSİYET”, IBAD, c. 3, sy. 2, ss. 985–994, 2018, doi: 10.21733/ibad.486908.
ISNAD Kıran, Elif - Avcı, Mehmet Güven. “SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ Ve TOPLUMSAL CİNSİYET”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3/2 (Aralık 2018), 985-994. https://doi.org/10.21733/ibad.486908.
JAMA Kıran E, Avcı MG. SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ ve TOPLUMSAL CİNSİYET. IBAD. 2018;3:985–994.
MLA Kıran, Elif ve Mehmet Güven Avcı. “SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ Ve TOPLUMSAL CİNSİYET”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), c. 3, sy. 2, 2018, ss. 985-94, doi:10.21733/ibad.486908.
Vancouver Kıran E, Avcı MG. SPORLA AŞILAN TOPLUMSAL SINIRLAR: DANGAL FİLMİ ve TOPLUMSAL CİNSİYET. IBAD. 2018;3(2):985-94.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.


           Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.              


Flag Counter