Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Terörizmle Mücadelede Sosyal Medya İstihbaratı: FETÖ/PDY Terör Örgütü Sosyal Ağ Analizi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 60 - 83, 30.06.2022

Öz

Sosyal medya; bireylerin çevrimiçi olarak birbirleriyle etkileşim içerisinde bulundukları, kendi ürettikleri metin, fotoğraf, ses, video veya bunların karışımından oluşan içerikleri ya da fikirlerini paylaştıkları, bir konu üzerinde tartıştıkları, tartışılan bir konuya katkıda bulundukları platformlardır. İnsanların internet üzerinde çevrimiçi sosyal ağlar oluşturabilmesini sağlayan sosyal medya araçları, sadece sıradan bireyler değil suça bulaşmış kişiler ve suç örgütleri tarafından da tercih edilir hale gelmiştir. Bu çerçevede, gelişen yeni teknolojilere uyum sağlayan terör örgütleri de sosyal medyayı etkin olarak kullananlar arasındaki yerini almışlardır. Günümüzde terör örgütleri; örgüte yeni elemanlar temin etmek, örgüte mali destek sağlamak; örgüt elemanlarına eğitim vermek, örgüt elemanları ve diğer örgütlerle iletişim kurmak; durumsal farkındalıklarını artırmak, terör eylemlerini planlamak üzere bilgi toplamak; gençlerin radikalleştirilmesini sağlamak, örgütün propagandasını yapmak amaçlarıyla sosyal medya araçlarını kullanmaktadırlar. Terör örgütlerinin sosyal medyada daha aktif hale gelmesiyle devletler de terörle mücadelede yeni yöntemler geliştirmiş, terör örgütlerinin ve sempatizanlarının sosyal medya hesaplarını izleyerek istihbarat toplamaya başlamışlardır. Bu çalışma kapsamında da FETÖ/PDY (Fetullahçı Terör Örgütü / Paralel Devlet Yapılanması) sempatizanı Twitter hesapları kartopu yöntemi ile tespit edilecek, tespit edilen Twitter hesaplarının takip ettiği hesaplar bulunacak, bu hesaplara ait son dönem paylaşımları toplanacak, toplanan veriler sosyal ağ analizi ve içerik analizi yöntemleriyle analiz edilerek sosyal medya istihbaratına dönüştürülecektir.

Kaynakça

  • Antonius, N. ve Rich, L. (2013). Discovering collection and analysis techniques for social media to improve public safety. The international technology management review, 3(1): 42-53. doi:10.2991/itmr.2013.3.1.4
  • Aytar, O. ve Soylu, Ş. (2017). Türk bankacılık sektörünün misyon ve vizyon ifadelerine yönelik bir içerik analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 117-131.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274
  • Bartlett, J. ve Reynolds, L. (2015). The state of the art 2015: A literature review of social media intelligence capabilities for counterterrorism. London: Demos.
  • Benter, J. ve Cawi, R.D. (2021). The role of social media as a catalyst to insurgency. A Research Paper Presented to the Faculty of the College of Criminal Justice Education Graduate School. Erişim tarihi: 10 Ekim 2021, https://ssrn.com/abstract=3828857. doi:10.2139/ssrn.3828857
  • Besenyő, J. ve Sinkã, G. Ã. (2021). The social media use of African terrorist organizations: A comparative study of Al-Qaeda in the Islamic Maghreb, Al- Shabaab and Boko Haram. Insights into Regional Development, 3(3), 66-78. doi: 10.9770/IRD.2021.3.3(4)
  • Carr, C. T. ve Hayes, R. A. (2015). Social media: Defining, developing, and divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46–65. doi:10.1080/15456870.2015.972282
  • Gill, P. ve Phythian, M. (2018). Intelligence in an insecure world. Cambridge: Polity Press
  • Hansen, D.L., Shneiderman, B., Smith, M.A. ve Himelboim, I. (2020). Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world.
  • Massachusetts: Morgan Kaufmann Publishers Hassan, N. ve Hijazi, R. (2018). Social media intelligence. Hassan, N. ve Hijazi, R. (Ed.), Open source intelligence methods and tools (ss. 203-260). California: Apress.
  • Hossain, M. S. (2015). Social media and terrorism: Threats and challenges to the modern era. South Asian Survey, 22(2), 136-155. doi: 10.1177/0971523117753280
  • Ivan, A. L., Iov, C. A., Lutai, R. C. ve Grad, M. N. (2015). Social media intelligence: Opportunities and limitations. Centre for European Studies Working Papers, 7(2a), 505-510.
  • Jenkins, B. (2011). Is Al-Qaeda internet strategy working? California: RAND Corporation.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Knox, E. G. (2014). The slippery slope of material support prosecutions: Social media support to terrorists. Hastings Law Journal, 66(1), 295-330.
  • Obar, J.A. ve Wildman, S. (2015). Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue. Telecommunications Policy, 39(9), 745-750.
  • Omand, D., Bartlett, J. ve Miller, C. (2012). #Intelligence. London: Demos Yayınları.
  • Omand, D., Miller, C. ve Bartlett, J. (2014). Towards the discipline of social media intelligence. Hobbs, C., Moran, M. ve Salisbury, D. (Ed.), Open source intelligence in the twenty-first century: New approaches and opportunities (ss.24-43). New York City: Springer Publishing
  • Osborne-Gowey, J. (2014). What is social media. Fisheries, 39(2), 55-55. doi:10.1080/03632415.2014.876883
  • Scott, D. M. (2010). The new rules of marketing and PR: How to use social media, blogs, news releases, online video, and viral marketing to reach buyers directly. New York: John Wiley & Sons
  • Sever, G. N. ve Buzlu, M. Ö. (2015). Turizm fakülteleri bünyesindeki rekreasyon programları için müfredat kapsamı önerisi: Bilimetrik bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 381-396.
  • Taylor, A. (2014). How Western foreign fighters are being recruited online to join Kurds against Islamic State. Erişim tarihi: 08 Ekim 2021, https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/11/24/ho w- western-foreign-fighters-are-being-recruited-online-to-joinkurds-against-islamic-state/.
  • We Are Social. (2021). Digital 2021 July global statshot report. Erişim tarihi: 08 Ekim 2021, https://datareportal.com/reports/digital-2021july-global-statshot
  • Weimann, G. (2014). New terrorism and new media. Washington: Commons Lab of the Woodrow Wilson International Center for Scholars

Social Media Intelligence in Combating Terrorism: Social Network Analysis of the FETO/PDY Terrorist Organization

Yıl 2022, Cilt: 1 Sayı: 1, 60 - 83, 30.06.2022

Öz

Social media is an internet tool of which the individuals interact with each other online. Those are the platforms where people can share their own content or ideas by using the text, photos, audio, video or a mixture of these, and also can discuss and contribute to a topic under discussion. Social media tools have become preferred not only by the ordinary people but also by criminal organizations. In this context, terrorist organizations, which are adapting themselves to new technologies, have also taken t heir place among those who use social media. Terrorist organizations use social media tools to; recruit new members, provide financial support, communicate with its members, provide training to its members, increase the organizations’ situational awareness, collect information to plan terrorist acts, radicalize and make propaganda. As terrorist organizations became more active in social media, states also developed new methods of combatting terrorism and started to collect intelligence by monitorin g terrorist organizations and their supporters’ social media accounts. FETÖ/PDY supporter ’s In this study, Twitter accounts identified by snowball method, the recent posts of these accounts collected; the collected data analyzed by social network and content analysis methods then converted into social media intelligence.

Kaynakça

  • Antonius, N. ve Rich, L. (2013). Discovering collection and analysis techniques for social media to improve public safety. The international technology management review, 3(1): 42-53. doi:10.2991/itmr.2013.3.1.4
  • Aytar, O. ve Soylu, Ş. (2017). Türk bankacılık sektörünün misyon ve vizyon ifadelerine yönelik bir içerik analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3), 117-131.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274
  • Bartlett, J. ve Reynolds, L. (2015). The state of the art 2015: A literature review of social media intelligence capabilities for counterterrorism. London: Demos.
  • Benter, J. ve Cawi, R.D. (2021). The role of social media as a catalyst to insurgency. A Research Paper Presented to the Faculty of the College of Criminal Justice Education Graduate School. Erişim tarihi: 10 Ekim 2021, https://ssrn.com/abstract=3828857. doi:10.2139/ssrn.3828857
  • Besenyő, J. ve Sinkã, G. Ã. (2021). The social media use of African terrorist organizations: A comparative study of Al-Qaeda in the Islamic Maghreb, Al- Shabaab and Boko Haram. Insights into Regional Development, 3(3), 66-78. doi: 10.9770/IRD.2021.3.3(4)
  • Carr, C. T. ve Hayes, R. A. (2015). Social media: Defining, developing, and divining. Atlantic Journal of Communication, 23(1), 46–65. doi:10.1080/15456870.2015.972282
  • Gill, P. ve Phythian, M. (2018). Intelligence in an insecure world. Cambridge: Polity Press
  • Hansen, D.L., Shneiderman, B., Smith, M.A. ve Himelboim, I. (2020). Analyzing social media networks with NodeXL: Insights from a connected world.
  • Massachusetts: Morgan Kaufmann Publishers Hassan, N. ve Hijazi, R. (2018). Social media intelligence. Hassan, N. ve Hijazi, R. (Ed.), Open source intelligence methods and tools (ss. 203-260). California: Apress.
  • Hossain, M. S. (2015). Social media and terrorism: Threats and challenges to the modern era. South Asian Survey, 22(2), 136-155. doi: 10.1177/0971523117753280
  • Ivan, A. L., Iov, C. A., Lutai, R. C. ve Grad, M. N. (2015). Social media intelligence: Opportunities and limitations. Centre for European Studies Working Papers, 7(2a), 505-510.
  • Jenkins, B. (2011). Is Al-Qaeda internet strategy working? California: RAND Corporation.
  • Kaplan, A. M. ve Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
  • Knox, E. G. (2014). The slippery slope of material support prosecutions: Social media support to terrorists. Hastings Law Journal, 66(1), 295-330.
  • Obar, J.A. ve Wildman, S. (2015). Social media definition and the governance challenge: An introduction to the special issue. Telecommunications Policy, 39(9), 745-750.
  • Omand, D., Bartlett, J. ve Miller, C. (2012). #Intelligence. London: Demos Yayınları.
  • Omand, D., Miller, C. ve Bartlett, J. (2014). Towards the discipline of social media intelligence. Hobbs, C., Moran, M. ve Salisbury, D. (Ed.), Open source intelligence in the twenty-first century: New approaches and opportunities (ss.24-43). New York City: Springer Publishing
  • Osborne-Gowey, J. (2014). What is social media. Fisheries, 39(2), 55-55. doi:10.1080/03632415.2014.876883
  • Scott, D. M. (2010). The new rules of marketing and PR: How to use social media, blogs, news releases, online video, and viral marketing to reach buyers directly. New York: John Wiley & Sons
  • Sever, G. N. ve Buzlu, M. Ö. (2015). Turizm fakülteleri bünyesindeki rekreasyon programları için müfredat kapsamı önerisi: Bilimetrik bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(2), 381-396.
  • Taylor, A. (2014). How Western foreign fighters are being recruited online to join Kurds against Islamic State. Erişim tarihi: 08 Ekim 2021, https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2014/11/24/ho w- western-foreign-fighters-are-being-recruited-online-to-joinkurds-against-islamic-state/.
  • We Are Social. (2021). Digital 2021 July global statshot report. Erişim tarihi: 08 Ekim 2021, https://datareportal.com/reports/digital-2021july-global-statshot
  • Weimann, G. (2014). New terrorism and new media. Washington: Commons Lab of the Woodrow Wilson International Center for Scholars
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Erol Başaran Bural 0000-0002-3355-2018

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bural, E. B. (2022). Terörizmle Mücadelede Sosyal Medya İstihbaratı: FETÖ/PDY Terör Örgütü Sosyal Ağ Analizi Örneği. İstihbarat Çalışmaları Ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 60-83.