ÜRÜN PAZARLAMADA AMBALAJLARIN YERİ VE TÜKETİCİ TERCİHİNDE ETKİSİ
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 2, 211 - 229, 29.05.2023
Ramazan Karagöl
,
Mehmet Şıran Gökdemir
Öz
Pazarlama ve reklam endüstrisinde markalar varlığını sürdürebilmek için sıkı bir mücadele içerisindedir. Tüketicilerin kendilerini tercih etmelerini sağlamak adına yenilikçi çalışmalar yürütürler. Bunlardan biri de tüketicilerin satın alma sırasında ilk temas kurdukları ambalajlarda yaratıcı ve estetik uygulamalar kullanmalarıdır. Buradan hareketle bu çalışmada, ürün pazarlamada ambalajların yerini ifade etmek ve tüketici tercihi üzerindeki etkisini derinlemesine incelenmek amaçlanmaktadır. Bu amaçla nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu çeşitli yaş ve meslek gruplarına dâhil olan sekiz tüketici oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında çalışma grubuna beş sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Toplanan verilerin analizinde betimsel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan görüşmelerin analizi ile katılımcıların büyük çoğunluğu için ambalajların ürünü satın alma aşamasında etkili olduğu sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Altunışık, R., Özdemir, Ş., Torlak, Ö. (2016). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi.
İstanbul: Beta.
- Aygün, E. (2007). Ambalajın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki
Etkisi: Gıda Maddeleri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme
Anabilim Dalı.
- Bayazıt, N. (2008). Tasarımı Anlamak. İstanbul: İdeal Kültür.
- Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost.
- Becer, E. (2017). Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost.
- Bener, Ö. (1995). Ambalajlı Gıda Maddeleri ve Tüketici Açısından Önemi,
Standart, 35, 115-117.
- Çakıcı, L. (1973). İşletmelerde Ambalaj Sorunları ve Ambalaj Alanındaki
Gelişmeler. Ankara: A.Ü Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
- Çeken, B. , Ersan, M. & Tuğrul, D. (2018). Farklı Hedef Kitlelere Göre
Tasarlanan Su Şişesi Ambalajlarının Grafik Tasarım Açısından İncelenmesi.
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (57), 74-83.
- Değirmenci, Y. (2019). Gıda Ambalajlarının Tüketici Satın Alma Davranışına
Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erkınay, B. (1996), Gıda Ürünlerinde Ambalajın Tüketici Algılaması
Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul
Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Ertan, G. & Sansarcı, E. (2020). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul:
Alternatif Yayıncılık.
- Gülbay, M. (2005), Ambalajda Tüketici Davranışlarını Etkileyen Estetik
Öğelerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: Ko228
caeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- http://blog.yalova.edu.tr/oyairmaksahin/wp-content/uploads/sites/
27/2015/03/Ambalaj-1.pdf (Erişim tarihi: 15.12.2022
- İlisulu, İ. T. (2022). Görsel İletişim Tasarımında Ambalaj Tasarımının Yeri,
Görsel İletişimi Tasarlamak, Ed. Ömer Durmaz ve Murat Ertürk, İstanbul:
Yem Yayın, s. 35-55.
- Karagözoğlu, M. Özyonar, F. Yılmaz, A. Atmaca, E. (2009). Katı Atıkların
Yeniden Kazanımı ve Önemi. Türkiye’de Katı Atık Yönetimi Sempozyumu.
15-17 Haziran, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, s.1-8.
- Kestane, S. (2015). Antik Çağda Pazarlama ve Pazarlama Karması Elemanlarına
Yönelik Değerlendirmeler, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 4 (1),187-205.
- Klimchuk, Marianne R. & Krasovec, Sandra A. (2006). Packaging Design.
USA: John Wiley&SonsInc.
- Lame, W. C. Hair, F. J., Mcdaniel, C. (2013). Lamb / Hair / Mcdaniel Marketing.
USA: South-Western Cengage Learning.
- Merriam, S. (1998). Qualitative Research And Casestudy Applications İn
Education. San Francisco (USA): Jossey-Bass.
- Özden, L (1987). Şans Artırıcı Bir Pazarlama Aracı: Ambalajlama, Yayınlanmamış
Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi.
- Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. California:
SAGE.
- Taşçı, M. A. & Baygül Özpınar, Ş. (2022). Pazarlama İletişimi Stratejilerinde
Ambalaj: Bir Nöropazarlama Araştırması. Uluslararası Anadolu
Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 246-263.
- Tayfur, G. (2008). Reklamcılık. Ankara: Nobel.
Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Uraz, Ç. (1978). Temel Pazarlama Bilgileri, Ankara: Kalite Matbaası.
- Yıldırım, A. Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.
Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yurdagel, Ü. (1982). Plastik Ambalaj Malzemelerinin Gıda Sanayiinde
Kullanımı ve Etkileri, Gıda Dergisi. 3 (11), 25-32.
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 2, 211 - 229, 29.05.2023
Ramazan Karagöl
,
Mehmet Şıran Gökdemir
Kaynakça
- Altunışık, R., Özdemir, Ş., Torlak, Ö. (2016). Pazarlama İlkeleri ve Yönetimi.
İstanbul: Beta.
- Aygün, E. (2007). Ambalajın Tüketici Satın Alma Davranışı Üzerindeki
Etkisi: Gıda Maddeleri Üzerine Bir Araştırma, Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme
Anabilim Dalı.
- Bayazıt, N. (2008). Tasarımı Anlamak. İstanbul: İdeal Kültür.
- Becer, E. (2015). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost.
- Becer, E. (2017). Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost.
- Bener, Ö. (1995). Ambalajlı Gıda Maddeleri ve Tüketici Açısından Önemi,
Standart, 35, 115-117.
- Çakıcı, L. (1973). İşletmelerde Ambalaj Sorunları ve Ambalaj Alanındaki
Gelişmeler. Ankara: A.Ü Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
- Çeken, B. , Ersan, M. & Tuğrul, D. (2018). Farklı Hedef Kitlelere Göre
Tasarlanan Su Şişesi Ambalajlarının Grafik Tasarım Açısından İncelenmesi.
Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (57), 74-83.
- Değirmenci, Y. (2019). Gıda Ambalajlarının Tüketici Satın Alma Davranışına
Etkisi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Bahçeşehir
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Erkınay, B. (1996), Gıda Ürünlerinde Ambalajın Tüketici Algılaması
Üzerindeki Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul
Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Ertan, G. & Sansarcı, E. (2020). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul:
Alternatif Yayıncılık.
- Gülbay, M. (2005), Ambalajda Tüketici Davranışlarını Etkileyen Estetik
Öğelerin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli: Ko228
caeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- http://blog.yalova.edu.tr/oyairmaksahin/wp-content/uploads/sites/
27/2015/03/Ambalaj-1.pdf (Erişim tarihi: 15.12.2022
- İlisulu, İ. T. (2022). Görsel İletişim Tasarımında Ambalaj Tasarımının Yeri,
Görsel İletişimi Tasarlamak, Ed. Ömer Durmaz ve Murat Ertürk, İstanbul:
Yem Yayın, s. 35-55.
- Karagözoğlu, M. Özyonar, F. Yılmaz, A. Atmaca, E. (2009). Katı Atıkların
Yeniden Kazanımı ve Önemi. Türkiye’de Katı Atık Yönetimi Sempozyumu.
15-17 Haziran, Sivas: Cumhuriyet Üniversitesi, s.1-8.
- Kestane, S. (2015). Antik Çağda Pazarlama ve Pazarlama Karması Elemanlarına
Yönelik Değerlendirmeler, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler
Enstitüsü Dergisi, 4 (1),187-205.
- Klimchuk, Marianne R. & Krasovec, Sandra A. (2006). Packaging Design.
USA: John Wiley&SonsInc.
- Lame, W. C. Hair, F. J., Mcdaniel, C. (2013). Lamb / Hair / Mcdaniel Marketing.
USA: South-Western Cengage Learning.
- Merriam, S. (1998). Qualitative Research And Casestudy Applications İn
Education. San Francisco (USA): Jossey-Bass.
- Özden, L (1987). Şans Artırıcı Bir Pazarlama Aracı: Ambalajlama, Yayınlanmamış
Doktora Tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi.
- Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research & Evaluation Methods. California:
SAGE.
- Taşçı, M. A. & Baygül Özpınar, Ş. (2022). Pazarlama İletişimi Stratejilerinde
Ambalaj: Bir Nöropazarlama Araştırması. Uluslararası Anadolu
Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (1), 246-263.
- Tayfur, G. (2008). Reklamcılık. Ankara: Nobel.
Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar, Ankara: Detay Yayıncılık.
- Uraz, Ç. (1978). Temel Pazarlama Bilgileri, Ankara: Kalite Matbaası.
- Yıldırım, A. Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.
Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yurdagel, Ü. (1982). Plastik Ambalaj Malzemelerinin Gıda Sanayiinde
Kullanımı ve Etkileri, Gıda Dergisi. 3 (11), 25-32.