Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Siyasal Propaganda Bağlamında Sosyal Medya ve Kamuoyu

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 3, 1 - 14, 31.12.2023
https://doi.org/10.25272/icps.1327220

Öz

Dijital çağın başat bir unsuru olarak sosyal medya, gündelik yaşamın bir parçası hâline gelmiştir. Bu yaygınlık, kavramın çeşitli disiplinlere ait kavramlarla ilişkili olarak incelenmesine imkân tanımaktadır. Bu çalışmada ise sosyal medya ile ilişkileri bağlamında siyasal propaganda ve kamuoyu kavramları değerlendirilmiştir. Dijitalleşmeyle birlikte büyük değişimler geçiren bu kavramların yeni niteliklerini, sosyal medyanın yapısal niteliklerinden ayrı ele almak mümkün değildir. Siyasal propaganda, klasik medyanın vakit, nakit ve etki açısından sağlayamadığı avantajlardan faydalanarak dijital bir propaganda formuna bürünmüştür. Bu durum, elbette propagandanın odağında bulunan kamuoyunun, dijital platformlarda şekillendirilmesine imkân tanıyan bir zemin yaratmıştır. Böylelikle kamuoyu, dijitalleşmenin getirdiği yeni teknik imkânlar dahilinde manipülasyonu çok daha kolay bir yapıya indirgenmiştir. Başta sosyal medyadaki kullanıcı verilerinin analizi olmak üzere çeşitli yöntemler propaganda politikalarının üretimini ve kamuoyunun yönlendirilmesini kolaylaştırmaktadır. İşbu çalışma kavramların özgül manalarına ve birbirleri arasındaki ilişkiye temel bir imleme yapmak gayesiyle hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Badel, F. ve Lopez Baeza, J. (2021), “Digital public space for a digital society: A review of public spaces in the digital age”, Journal of Architecture, Engineering & Fine Arts, 3, 2, s. 127-137.
  • Baum, M. A. ve Potter P. B. K. (2019), “Media, Public Opinion, and Foreign Policy in the Age of Social Media”, The Journal of Politics, 81, 2, s. 747-756.
  • Bjola, C. (2018), “Propaganda in the digital age”, Global Affairs, 3, 3, s. 189-191.
  • Bowd, K. (2016), “Social media and news media: Building new publics or fragmenting audiences?” M. Griffiths ve K. Barbour (Ed.), Making Publics, Making Places (129-144). South Australia, University of Adelaide Press.
  • Britannica, T. Editors of Encyclopaedia (2022, June 13), “social media”, Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/social-media
  • Brown, J. A. C. (1992), Siyasal Propaganda, Çev. Y. Yazar, İstanbul, Ağaç Yayıncılık.
  • Cerina, R. ve Duch, R. (2020), “Measuring public opinion via digital footprints”, International Journal of Forecasting, 36, 3, s. 987-1002.
  • Claypoole, T. F. (2014), “Privacy and Social Media”, Business Law Today, 1-4.
  • Coiera, E. (2013), “Social Networks, Social Media, and Social Diseases”, British Medical Journal, 346, 7912, s. 22-24.
  • Davison, W. P. (2021, December 14), “public opinion”, Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/public-opinion
  • Domenach, J.-M. (1969), Politika ve Propaganda, Çev. T. Yücel, Ankara, Varlık Yayınevi.
  • Dubois, E., Gruzd, A. ve Jacobson, J. (2018), “Journalists’ Use of Social Media to Infer Public Opinion: The Citizens’ Perspective”, Social Science Computer Review, 20, 10, s. 1-18.
  • Erbschloe, M. (2019), Extremist Propaganda in Social Media: A Threat to Homeland Security, Boca Raton, FL, CRC Press.
  • Farkas, J. ve Neumayer, C. (2018), “Disguised Propaganda from Digital to Social Media”, J. Hunsinger, L. Klastrup ve M. Allen (Ed.), Second International Handbook of Internet Research (1-17), Dordrecht, Springer Publications.
  • Han, B.-C. (2023), Ötekini Kovmak, Çev. M. Özdemir, Ketebe Yayınevi.
  • Işıklı, Ş. ve Önce, Ş. (2020), “Siyasal Zehirlenme, Semptomları ve Sosyal Medya”, AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11, 42, s. 143-169.
  • Koç, R. ve Kılınç, H. (2020), “Sanal kimlik bağlamında sosyal medyanın sunduğu fırsatlar ve tehditler” R. Koç (Ed.), Dijitalleşen Evrenden Değişen Dünyaya (25-40). Eğitim Yayınevi.
  • Lasswell, H. D. (1927), “The Theory of Political Propaganda”, The American Political Science, 21, 3, s. 627-631.
  • Lukmantoro, T., Nugroho, H. ve Budiawan (2019), “Propaganda Model in the Age of Social Media.” KnE Social Sciences / The 10th IGSSCI (International Graduate Students and Scholars’ Conference in Indonesia), s. 419-437.
  • McGregor, S. C. (2019), “Social media as public opinion: How journalists use social media to represent public opinion”, Journalism, 20, 8, s. 1-17.
  • Milburn, M. A. (1998), Sosyal Psikolojik Açıdan Kamuoyu ve Siyaset, Çev. A. Dönmez ve V. Duyan, Ankara, İmge Kitabevi.
  • Neubaum, G. ve Krämer, N. C. (2016), “Monitoring the Opinion of the Crowd: Psychological Mechanisms Underlying Public Opinion Perceptions on Social Media”, Media Psychology, s. 1-30.
  • Noelle-Neumann, E. (1998), Kamuoyu: Suskunluk Sarmalının Keşfi, Çev. M. Özkök, Ankara, Dost Kitabevi. O’Connor, C. ve Weatherall, J. O. (2019), “The Social Media Propaganda Problem Is Worse Than You Think”, Issues in Science and Technology, 36, 1, s. 30-32.
  • Prier, J. (2017), “Commanding the Trend: Social Media as Information Warfare”, Strategic Studies Quarterly, 11, 4, s. 50-85.
  • Qualter, T. (1980), “Propaganda Teorisi ve Propagandanın Gelişimi”, Çev. Ünsal Oskay. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35, s. 255-307.
  • Sample, C., McAlaney, J., Bakdash, J. Z. ve Thackray, H. (2018), “A Cultural Exploration of Social Media Manipulators”, Journal of Information Warfare, 17, 4, s. 56-71.
  • Schroeder, R. (2018), Socal Theory After the Internet: Media, Technology, and Globalization. London: UCL Press. Smith, B. L. (2021, January 24), “propaganda”, Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/propaganda
  • Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Çev. G. Orhon ve B. E. Aksoy, Ankara, Ütopya Yayınevi.
  • Yengin, D. ve Bayrak, T. (2017), “Sosyal medyada dijital kamuoyu”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7, 2, s. 376-386.
  • Yıldız, R. (2020). Sınırsız Yeni Dünyanın Sınırları, İstanbul, İkinci Adam Yayınları.

Social Media and Public Opinion in the Context of Political Propaganda

Yıl 2023, Cilt: 9 Sayı: 3, 1 - 14, 31.12.2023
https://doi.org/10.25272/icps.1327220

Öz

As a pervasive feature of the digital age, social media is now integrated into our daily lives. This widespread availability allows for a comprehensive examination of the concept's connections with various disciplines. This study is an assessment of the concepts of political propaganda and public opinion in relation to their relationship with social media. It is not possible to examine the enhanced features of these notions, which have fundamentally transformed with digitalization, without considering the structural attributes of social media. Political propaganda has adopted digital methods, exploiting the advantages inaccessible to traditional media such as time, money and influence. This situation has, of course, created a platform for public opinion, which is crucial to propaganda, to be shaped on digital platforms. Thus, public opinion has become a simplified construct that is easily influenced through the expanded technical capacities offered by digitalization. Various methods, including the analysis of user data on social media, enable the creation of propaganda strategies and the manipulation of public opinion. The aim of this study is to offer a fundamental guide to the precise definitions of the concepts and their interrelations.

Kaynakça

  • Badel, F. ve Lopez Baeza, J. (2021), “Digital public space for a digital society: A review of public spaces in the digital age”, Journal of Architecture, Engineering & Fine Arts, 3, 2, s. 127-137.
  • Baum, M. A. ve Potter P. B. K. (2019), “Media, Public Opinion, and Foreign Policy in the Age of Social Media”, The Journal of Politics, 81, 2, s. 747-756.
  • Bjola, C. (2018), “Propaganda in the digital age”, Global Affairs, 3, 3, s. 189-191.
  • Bowd, K. (2016), “Social media and news media: Building new publics or fragmenting audiences?” M. Griffiths ve K. Barbour (Ed.), Making Publics, Making Places (129-144). South Australia, University of Adelaide Press.
  • Britannica, T. Editors of Encyclopaedia (2022, June 13), “social media”, Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/social-media
  • Brown, J. A. C. (1992), Siyasal Propaganda, Çev. Y. Yazar, İstanbul, Ağaç Yayıncılık.
  • Cerina, R. ve Duch, R. (2020), “Measuring public opinion via digital footprints”, International Journal of Forecasting, 36, 3, s. 987-1002.
  • Claypoole, T. F. (2014), “Privacy and Social Media”, Business Law Today, 1-4.
  • Coiera, E. (2013), “Social Networks, Social Media, and Social Diseases”, British Medical Journal, 346, 7912, s. 22-24.
  • Davison, W. P. (2021, December 14), “public opinion”, Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/public-opinion
  • Domenach, J.-M. (1969), Politika ve Propaganda, Çev. T. Yücel, Ankara, Varlık Yayınevi.
  • Dubois, E., Gruzd, A. ve Jacobson, J. (2018), “Journalists’ Use of Social Media to Infer Public Opinion: The Citizens’ Perspective”, Social Science Computer Review, 20, 10, s. 1-18.
  • Erbschloe, M. (2019), Extremist Propaganda in Social Media: A Threat to Homeland Security, Boca Raton, FL, CRC Press.
  • Farkas, J. ve Neumayer, C. (2018), “Disguised Propaganda from Digital to Social Media”, J. Hunsinger, L. Klastrup ve M. Allen (Ed.), Second International Handbook of Internet Research (1-17), Dordrecht, Springer Publications.
  • Han, B.-C. (2023), Ötekini Kovmak, Çev. M. Özdemir, Ketebe Yayınevi.
  • Işıklı, Ş. ve Önce, Ş. (2020), “Siyasal Zehirlenme, Semptomları ve Sosyal Medya”, AJIT-e: Bilişim Teknolojileri Online Dergisi, 11, 42, s. 143-169.
  • Koç, R. ve Kılınç, H. (2020), “Sanal kimlik bağlamında sosyal medyanın sunduğu fırsatlar ve tehditler” R. Koç (Ed.), Dijitalleşen Evrenden Değişen Dünyaya (25-40). Eğitim Yayınevi.
  • Lasswell, H. D. (1927), “The Theory of Political Propaganda”, The American Political Science, 21, 3, s. 627-631.
  • Lukmantoro, T., Nugroho, H. ve Budiawan (2019), “Propaganda Model in the Age of Social Media.” KnE Social Sciences / The 10th IGSSCI (International Graduate Students and Scholars’ Conference in Indonesia), s. 419-437.
  • McGregor, S. C. (2019), “Social media as public opinion: How journalists use social media to represent public opinion”, Journalism, 20, 8, s. 1-17.
  • Milburn, M. A. (1998), Sosyal Psikolojik Açıdan Kamuoyu ve Siyaset, Çev. A. Dönmez ve V. Duyan, Ankara, İmge Kitabevi.
  • Neubaum, G. ve Krämer, N. C. (2016), “Monitoring the Opinion of the Crowd: Psychological Mechanisms Underlying Public Opinion Perceptions on Social Media”, Media Psychology, s. 1-30.
  • Noelle-Neumann, E. (1998), Kamuoyu: Suskunluk Sarmalının Keşfi, Çev. M. Özkök, Ankara, Dost Kitabevi. O’Connor, C. ve Weatherall, J. O. (2019), “The Social Media Propaganda Problem Is Worse Than You Think”, Issues in Science and Technology, 36, 1, s. 30-32.
  • Prier, J. (2017), “Commanding the Trend: Social Media as Information Warfare”, Strategic Studies Quarterly, 11, 4, s. 50-85.
  • Qualter, T. (1980), “Propaganda Teorisi ve Propagandanın Gelişimi”, Çev. Ünsal Oskay. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 35, s. 255-307.
  • Sample, C., McAlaney, J., Bakdash, J. Z. ve Thackray, H. (2018), “A Cultural Exploration of Social Media Manipulators”, Journal of Information Warfare, 17, 4, s. 56-71.
  • Schroeder, R. (2018), Socal Theory After the Internet: Media, Technology, and Globalization. London: UCL Press. Smith, B. L. (2021, January 24), “propaganda”, Encyclopedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/propaganda
  • Stevenson, N. (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, Çev. G. Orhon ve B. E. Aksoy, Ankara, Ütopya Yayınevi.
  • Yengin, D. ve Bayrak, T. (2017), “Sosyal medyada dijital kamuoyu”, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 7, 2, s. 376-386.
  • Yıldız, R. (2020). Sınırsız Yeni Dünyanın Sınırları, İstanbul, İkinci Adam Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyaset Bilimi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oğuzcan Acar 0000-0002-5290-8497

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Acar, O. (2023). Siyasal Propaganda Bağlamında Sosyal Medya ve Kamuoyu. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1-14. https://doi.org/10.25272/icps.1327220

Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi ücretsiz bir dergidir. Makalelerin başvuru ve yayınlanma sürecinde yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir.

Dergi internet üzerinden yayınlanmakta olan bir dergidir.

Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi aşağıdaki indeksler tarafından taranmaktadır;

ASOS, Academia Social Science Index

DOAJ, Directory of Open Access Journals

Index Copernicus

ResearchBib 

Citefactor