Objectives: The primary aim of this study is to investigate how perceptions of nepotism among cabin crew members in the aviation industry differ based on their demographic characteristics. Nepotism, as a form of favoritism towards relatives in professional settings, can significantly impact employee morale, organizational culture, and performance. Given the critical and customer-facing role of cabin crew, understanding their perceptions of nepotism and how these perceptions vary across demographic segments provides valuable insights into the organizational dynamics of airline companies in Turkey.
Design/methodology/approach: A survey was conducted with 389 cabin crew members employed by various low-cost airlines operating in Turkey. To measure the participants’ perceptions of nepotism, the study employed a nepotism scale developed by Abdalla (1998), consisting of 17 items and structured around a single dimension. Demographic variables such as age, gender, tenure, educational background, and rank within the company were collected. The data were analyzed using Independent T-tests and ANOVA to identify any significant relationships between demographic characteristics and perceptions of nepotism.
Results: The findings reveal that the overall perception of nepotism among cabin crew members is relatively low. However, significant differences were observed based on certain demographic variables. Specifically, the study found that perceptions of nepotism tend to be lower among employees working in roles that require higher levels of technical expertise, skills, and knowledge. Conversely, employees in less specialized areas or positions were found to have a higher perception of nepotism within their organizations. These results suggest that the type of role and the level of specialization within the airline industry may influence how employees perceive favoritism practices.
Practical implications: The findings offer practical implications for airline management and HR professionals. First, the relatively low perception of nepotism among cabin crew suggests that favoritism may not be a widespread issue, but that pockets of concern remain, particularly in non-technical roles. Organizations should take steps to ensure transparency in their hiring, promotion, and assignment processes across all departments, with particular attention to positions that are more vulnerable to perceptions of favoritism. Implementing clear and merit-based evaluation criteria, as well as increasing communication about the fairness of organizational decisions, can help mitigate any negative perceptions of nepotism.
Originality/value: This study is among the few that specifically examine the perceptions of nepotism within the aviation sector, with a focus on cabin crew members. By using a well-established scale and conducting a large-scale survey across a significant sample, the research provides valuable empirical evidence regarding how demographic factors influence perceptions of favoritism. The study’s focus on the aviation sector, a critical and global industry, enhances its relevance and provides insights that may be applicable to other service-based industries with similarly hierarchical and customer-facing roles.
Tubitak
Amaç: Bu çalışmanın temel amacı, havacılık sektöründe kabin ekiplerinin kayırmacılık (nepotizm) algılarının, çalışanların demografik özelliklerine göre nasıl farklılık gösterdiğini incelemektir. Akraba kayırmacılığı olarak tanımlanan nepotizm, iş ortamında çalışan motivasyonu, örgüt kültürü ve performans üzerinde önemli etkilere sahiptir. Kabin ekibinin kritik ve müşteri odaklı rolü göz önünde bulundurulduğunda, çalışanların kayırmacılık algılarının ve bu algıların demografik gruplara göre nasıl değiştiğinin anlaşılması, Türkiye’deki havayolu şirketlerinin örgütsel dinamiklerine dair önemli bilgiler sunmaktadır.
Tasarım/Yöntem: Çalışma kapsamında Türkiye’deki düşük maliyetli havayolu şirketlerinde görev yapan 389 kabin personeli ile bir anket gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların kayırmacılık algılarını ölçmek için Abdalla (1998) tarafından geliştirilen ve 17 maddeden oluşan, tek boyutlu bir nepotizm ölçeği kullanılmıştır. Katılımcılardan yaş, cinsiyet, çalışma süresi, eğitim durumu ve şirketteki pozisyonları gibi demografik bilgiler toplanmıştır. Demografik değişkenler ile kayırmacılık algıları arasındaki anlamlı ilişkileri belirlemek için Bağımsız T-Testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır.
Sonuçlar: Çalışmanın sonuçları, genel olarak kabin ekiplerinin kayırmacılık algılarının görece düşük olduğunu göstermektedir. Ancak, bazı demografik değişkenler temelinde anlamlı farklılıklar gözlenmiştir. Özellikle, teknik bilgi, beceri ve uzmanlık gerektiren pozisyonlarda çalışanların kayırmacılık algılarının daha düşük olduğu saptanmıştır. Buna karşılık, daha az uzmanlık gerektiren alanlarda çalışanların kayırmacılık algılarının daha yüksek olduğu görülmektedir. Bu sonuçlar, havacılık sektöründe çalışanların görev yaptıkları pozisyon ve uzmanlık düzeylerine göre kayırmacılık algılarının değiştiğini ortaya koymaktadır.
Uygulama Çıkarımları: Çalışmanın bulguları, havayolu yönetimi ve insan kaynakları profesyonelleri için önemli uygulama önerileri sunmaktadır. İlk olarak, kabin ekiplerinin kayırmacılık algılarının nispeten düşük olması, bu sorunun yaygın bir sorun olmadığını göstermekle birlikte, özellikle teknik olmayan pozisyonlarda bu algının var olabileceğini göstermektedir. Organizasyonlar, işe alım, terfi ve görev dağılımı süreçlerinde şeffaflığı artırmalı ve kayırmacılığa karşı duyarlı pozisyonlar için önlemler almalıdır. Açık ve liyakate dayalı değerlendirme kriterlerinin uygulanması ve örgütsel kararların adilliği konusunda iletişimin artırılması, kayırmacılık algısının olumsuz etkilerini azaltabilir.
Özgün Değer: Bu çalışma, özellikle kabin ekipleri bağlamında, havacılık sektöründe kayırmacılık algılarını inceleyen nadir çalışmalardan biridir. Geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış bir ölçek kullanılarak ve geniş bir örneklem üzerinde anket yapılarak, demografik faktörlerin kayırmacılık algıları üzerindeki etkilerine ilişkin değerli ampirik kanıtlar sunulmaktadır. Çalışmanın küresel ve kritik öneme sahip havacılık sektörüne odaklanması, bulguların önemini artırmakta, benzer hiyerarşik ve müşteri odaklı rollere sahip diğer hizmet sektörlerine uygulanabilir öneriler sunmaktadır.
Kayırmacılık Havayolu Havacılık Kabin Hizmetleri Kabin Memuru
Bu çalışmada, araştırma ve yayın etiği kurallarına uyulduğu yazarlar tarafından taahhüt edilmektedir.
Tubitak
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Örgütsel Davranış |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.