Küçük
ölçekli, parçacıl ve plan bütünlüğünü bozan plan değişiklikleri planlama
alanının en önemli sorunlarından biridir. Her ne kadar plan uygulama süreciyle
ilgili olarak plan değişiklikleri istisnai bir araç olarak tanımlansa da; plan
değişiklikleri istisnai bir durum olmaktan çıkmış ve genel bir uygulamaya
dönüşmüştür. Bu tür değişiklikler aracılığı ile planlama kararlarından
etkilenen tüm aktörler planlama faaliyetinin getirdiği sınırlamaların dışında
kalmaya çalışmaktadır.
Plan
değişikliklerinin hayata geçmesinde iki unsurun çok önemli olduğu
vurgulanabilir. Kişisel ve kısmi çıkarları ön plana çıkaran bu tür plan
değişikliklerini talep eden taraflar ile bu talepleri onaylayan ve hayata
geçiren yerel yönetimler sürecin en önemli iki tarafıdır. Üstelik bu plan
değişikliği talepleri toplumun sadece belli bir kesiminden değil tüm
kesimlerden gelmektedir. Diğer bir deyişle plan değişikliği beklentisi tüm
toplumsal katmanlara yayılmıştır. Bununla birlikte belediyeler ise bu süreçte
edilgen bir konum almaktansa sürecin aktif bir parçası ve hatta yöneten aktörü
olma eğilimindedirler.
Görgül
çalışmanın bulguları da küçük ölçekli, parçacıl ve plan bütünlüğünü bozan plan
değişikliklerinin meslek alanında ne kadar yaygınlaştığını ampirik olarak
göstermektedir. Bu tür plan değişikliği taleplerinin sayısının artmasını hem
kolaylaştıran hem de motive eden iki unsur olduğu söylenebilir. Bunlardan
birincisi hukuki anlamda planlama yetkilerinin yerel yönetimlere devredilmesi;
ikincisi ise felsefi anlamda mülkiyet ilişkilerinin içeriğidir.
Bununla
birlikte görgül çalışmanın en önemli sonuçlarından biri ise kentsel mekanın
üretiliş biçiminin örgütlenmesiyle ilişkilidir. Serbest planlama büroları
tarafından yürütülen serbest planlama faaliyetlerinde tekelleşme görülmeye
başlanmıştır. Bu parçacıl planlama faaliyetinin sadece sonuçları anlamında
değil süreç açısından da sermaye birikimine neden olduğu anlamına
gelmektedir.
Plan değişiklikleri plan bütünlüğünün bozulması neo-liberal kent anlayışı planlama yetkisinin devri imar kanunu
Plan amendments small-scale, partial and disruptive to
the integrity of planning are one of the most important problems of planning
field. Although plan amendments are defined as exceptional cases about
implementing plans, they are no longer exceptional cases but become a general
mode of planning. By these kinds of plan amendments, all actors affected by the
regulations brought by planning practice try to be out of arrangements brought
by planning.
It can be easily stated that there are two factors
which are very significant to bring plan amendments into being. Demanding side
of these plan amendments featuring private and partial interests and local governments
approving and carrying out these demands are both main parts of these
amendments. Furthermore, this kind of amendment demands come not only from a
certain section of society but from every segments of society. In other words,
expectations of plan amendment spread to all social layers. Additionally,
municipalities try to become an active part and even to be leading actor of it.
The findings of empirical study show how much these
plan amendments small-scale, partial and disruptive to the integrity of
planning become widespread in planning practices. There are two facilitating
and motivating factors behind the increasing number of plan amendment demands.
These are first of all decentralization of planning authorities to local
governments and in the second place philosophically the content of property
relations.
In addition to that one of the most important
findings of empirical study is related with organization of production of urban
space. It is observed that there is a monopolization process in the market of
private planning offices that provide services both to public and private
agencies. Therefore partial spatial planning practices result in capital
accumulation not only by its outcome in terms of creating urban rents but also
by its process in terms of rising prices due to monopolization of market.
plan amendments deterioration the integrity of the plan neoliberal understandings of the city decentralization of planning authority development law
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 5 Sayı: 13 |