Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ “İLETİŞİM” KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI

Yıl 2022, Sayı: 29, 110 - 133, 30.01.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1021318

Öz

İnsanın düşündüklerini ifade edebilmesinin en etkili yolu onun konuşabilmesidir. İki birim arasında meydana gelen konuşma ise iletişim olarak tanımlanır. İletişim yoluyla duygu ve düşünceler muhataplara aktarılmakla birlikte sosyal ve kültürel hayatın biçimlenmesi de bu yolla gerçekleşir. Düşünceleri açığa vurmanın farlı yollarından biriside metaforlardır. Soyut kavramları anlama ve anlatmada oldukça etkili olan bu ifade aracı belli bir kültürel donanımı gerekli kılar. Bu nedenle eğitimle iletişimin birbirini tamamlayıcı güçlü bir ilişkisi vardır. Bu araştırmanın amacı da öğretmen adaylarının iletişim kavramına ilişkin algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (Fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Kırıkkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi birinci ve dördüncü sınıfa devam eden 499 gönüllü öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri “Bence iletşim .............. gibidir/benzer. Çünkü.........” cümlesinin yer aldığı açık uçlu form aracılığı ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular neticesinde öğretmen adaylarının 231 metafor ürettiği görülmüştür. Üretilen metaforlar 7 farklı kategoride ele alınmıştır. Buna göre öğretmen adaylarının iletişim kavramına ilişkin geliştirdikleri metaforların en çok su, çiçek, nefes almak ve ağaç kavramları üzerinde yoğunlaştığı görülmüştür. Son olarak öğretmen adaylarının iletişime yönelik algılarının da genel manada olumlu olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Ablak, Selman; Aksoy, Bülent (2021). “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Zaman ve Kronolojiyi Algılama Becerisine İlişkin Öğrenci Algılarının İncelenmesi”, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, C.11, S.1, İstanbul, s. 41-73.
  • Acar Güvendir, Meltem; Özer Özkan, Yeşim (2016). “Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, C.47, s. Kütahya, 91-105.
  • AklınızıKeşfedin.com, “Konuşmanın Doğal Bir İlaç Olduğunu Biliyor Muydunuz?”, https://aklinizikesfedin.com/konusmanin-dogal-bir-ilac-oldugunu-biliyor-muydunuz/ (Erişim Tarihi: 24.08.2021).
  • Akyüzlüer, Fatıma (2021). “Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Öğretmenine İlişkin Metaforik Algıları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 53, Denizli, s. 60-86.
  • Altıntaş, Gülşen; Baykan, Öznur; Karaman, Emine; Altıntaş, S. Uğur (2015). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimi, Kaynaştırma Öğretmeni ve Kaynaştırma Öğrencilerine İlişkin Metaforik Algıları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, C.4, S.3, Ankara, s. 273-282.
  • Altıntaş, Sedat; Görgen, İzzet (2021). “Türkiye’de Temel Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirmeye İlişkin Metaforik Algılar”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.22, S.1, Malatya, s. 290-320.
  • Anılan, Burcu. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, C.5, S.2, Ankara, s. 7-27.
  • Arık, Selçuk; Yılmaz, Mehmet (2017). “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları ve Çevre Kirliliğine Yönelik Metaforik Algıları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C.25, S.3, Kastamonu, s. 1147-1164.
  • Arslan, Nahide (2021), “6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Fransızca Öğretimine İlişkin Metaforik Algıları”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Filoloji ve Çevrebilim Dergisi, C.3, S.1, Karaman, s. 46-71.
  • Aydın, Ensar; Sulak, Süleyman (2015). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Değer” Kavramına Yönelik Metafor Algıları”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.4, S.2, Bartın, s. 482-500.
  • Aydın, Meral, İletişimin Psikolojik ve Bilişsel Temelleri, https://www.meralaydin.com.tr/iletisimin-psikolojik-ve-bilissel-temelleri/ (Erişim Tarihi: 08.08.2021).
  • Aydın, Solmaz; Gürbüzoğlu Yalmancı, Sibel (2013). “Öğretmen Adaylarının Biyoloji Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.10, S.21, Hatay, s. 209-223.
  • Ayyıldız, Tebessüm (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi”, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, C.1, S.2, Gaziantep, s. 13-25.
  • Bilgen, Nurettin; Tezcan, Şaban; Karatepe, Akif; Ayas, Cemalettin (2014). “Öğretmen Adaylarının Köy Kavramına Yönelik Düşüncelerinin Metaforlar Yolu ile Analizi: Denizli İli Örneği”, SDU International Journal of Educational Studies, C.1, S.1, Isparta, s. 36-44.
  • Bozkuş Genç, Gülden (2021). “Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Yüksek İşlevli Otizm Spektrum Bozukluğuna İlişkin Metaforik Algıları”, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, C.16, S.31, Bayburt, s.39-62.
  • Bursalıoğlu, Ziya (2010). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Pegem Yayıncılık: Ankara.
  • Büyükalan Filiz, Sevil; Dayan, Gökhan; Dayan, Kübra (2020). “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Kavram Karikatürlerine İlişkin Metaforik Algıları”, Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, C.3, S.2, Kilis, s. 330-345.
  • Büyüköztürk, Şener; Çakmak Kılıç, Ebru; Akgün, E. Özcan; Karadeniz, Şirin; Demirel, Funda (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (22. Baskı), Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • Can, Ayvaz Asena (2021). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Matematik Problemi Çözmeye İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi”, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, C.7, S.1, Uşak, s. 103- 118.
  • Celep, Cevat; Erdoğan, Salih (2002). “Orta Öğretimde Olumlu Öğretmen-Öğrenci İlişkileri”, Eğitim ve Bilim, C.27, S.124, Ankara, s. 13-22.
  • Cesur, Erdinç; Yılmaz, Tuncay (2021). “Banka, Kredi, Sigorta ve Risk Kavramlarına İlişkin Bankacılık ve Sigortacılık Öğrencilerinin Metaforik Algılarının Değerlendirilmesi (Sakarya İli Örneği)”, İşletme Araştırmaları Dergisi, C.13, S.2, Ankara, s. 1712-1736.
  • Cirit, Büşra; Gölünük Başpınar, Sebiha. (2021). Investigation of Secondary School Students’ Metaphorical Perceptions for Physical Education Teachers. Journal of SportSciencesResearches, C.6, S.1, Manisa, s. 106-117.
  • Cüceloğlu, Doğan (1997). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitapevi: İstanbul.
  • Çakaroğlu, Deniz; Ömür, Esra Hafısa (2020). ““Oyun” Kavramına İlişkin Algının Metafor Yoluyla Belirlenmesi”, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.4, S.1, Sinop, s. 155-164.
  • Çekiç, Yasemin; Yüksel, Rüveyda (2021). “Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Hastalık Kavramına İlişkin Metaforları: Kalitatif Bir Çalışma”, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, C.12, S.2, İstanbul, s. 85-92.
  • Çetinkaya, Zeynep (2011). “Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi”, Kastamonu Education Journal, C.19, S.2, Kastamonu, s. 567-576.
  • Çıkrık, Tülay; Büyükalan, Sevil Filiz (2021). İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Dergisi (ASHD), C.19, S.2, Ankara, s. 27-36
  • Çokyaman, Murat; Ünal, Menderes (2021). “Öğrenci ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Dönemindeki Uzaktan Eğitim Algısı: Bir Metafor Analizi”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, C.11, S.18, Ankara, s. 1684-1715.
  • Dağci, Abdullah (2021). “Duaya İlişkin Algılar: Metaforik Bir Araştırma”, Darulfunun İlahiyat, C.32, S.1, İstanbul, s. 179–198.
  • Davutoğlu, Ahmet (2017). Duruş, Gençlerle Yüz Yüze, Küre Yayınları: İstanbul.
  • Dayı, Eylem; Açıkgöz, Gökhan; Elçi, Nur Ayşe (2020). “Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Öğrencilere Yönelik Metaforik Algıları”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, C.21, S.1, Ankara, s. 95-122.
  • Dayı, Eylem; Töret, Zahide (2021). “Özel Eğitim Öğretmeni Adaylarının İş Birliğine İlişkin Metaforik Algıları”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.10, S.2, Manas, s. 863-877.
  • Demirbilek, Nesip (2021). “Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Bölüm Başkanı Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Ekev Akademi Dergisi, C.25, S.86, Erzurum, s. 433-448.
  • Doğan, Mustafa; Nacaroğlu, Oğuzhan; Ablak, Selman (2021). Sivrice “Depremini Yaşamış Ortaokul Öğrencilerinin Depreme İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi: Malatya İli Örneği”, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, S.51, İzmir, s. 384-402.
  • Doğan, Ümit (2021). Bilim Sanat Merkezlerine Devam Eden Özel Yetenekli Öğrencilerin Müdür Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S.39, Diyarbakır, s. 104-116.
  • Doğan, Ümit; Duruğa, Merve (2021). Özel Yetenekli Öğrencilerin Psikolojik Danışmana İlişkin Algılarının İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, C.39, Diyarbakır, s. 92-103.
  • Doğan, Yusuf (2009). “Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Önerileri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C.7, S.1, Ankara, s. 185-204.
  • Dökmen, Üstün (2001). İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık: İstanbul.
  • Dönmez Usta, Necla; Durukan, Gülsüm Ümmü; Hacıoğlu, Yasemin (2016). “Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Öğretmeni Adaylarının “Teknoloji” Algıları”, Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, C.4, S.7, Diyarbakır, s. 24-46.
  • Draaisma, Douwe (2007). Bellek Metaforları: Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi, [Metaphors of memory: A history of ideasaboutthemind] (3. baskı). (G. Koca, Çev.), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Elkatmış, Metin (2015). “Yazılı ve Sözlü Anlatım İle Etkili İletişim Derslerinin Sınıf Öğretmeni Adaylarının İletişim Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”, İlköğretim Online, C.14, S.4, Ankara, 1341-1351.
  • Elkatmış, Metin (2019). “Kelime Bilgisi”, Türkçe Öğretimi, (Ed. Hasan Kavruk ve Hasan Kurnaz), Pegem Yayınları: Ankara.
  • Elkatmış, Metin; Tanık, Mutluhan (2021). “Eğitim Fakültesi Öğrencileri İle Formasyon Eğitimi Alan Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Topluluk Karşısında Konuşma Becerisine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi”, Turkish Studies Education, C.16, S.2, Ankara, s. 763-779.
  • Elkatmış, Metin; Ünal, Emre (2014). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının İletişim Beceri Düzeylerine Yönelik Bir Çalışma”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.16, S.1, Edirne, s. 107-122.
  • Erkut, Erhan (2017). Üniversite Seçerken, Optimist Yayınları: İstanbul.
  • Eroğlu, Aysun (2020). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Hikâyeye Yönelik Metaforik Algıları”, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, S.18, Kırklareli, s. 49-60.
  • Eroğlu, Erhan (2008). Eğitim Ortamında Etkili İletişim ve Boyutları, Etkili İletişim, (Ed. Demiray Uğur), Pegem Akademi: Ankara.
  • Ezer, Feyzullah; Aksüt, Selda (2021). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Köy Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.31, S.2, Elazığ, s. 667-686.
  • Gerçek, Simin; Arık, Kaan (2020). “Dijital Oyunlarda “Şiddet” Unsuruna Oyucuların Yüklediği Anlam: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Metafor Analizi”, Beykoz Akademi Dergisi, C.8, S.2, İstanbul, s. 251-269.
  • Gökaslan Çıldır, Zekiye (2020). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Sanatçı” ve “Sanat Eseri” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Aracılığıyla Belirlenmesi”, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, C.2, S.2, Ankara, s. 90-108.
  • Göral, Murat; Kement, Üzeyir; Bukey, Aziz (2020). “Turizm Akademisyenlerinin “Kongre” Kavramı ile İlgili Kullandıkları Metaforlar Aracılığıyla Kongrelere İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi”, Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, C.1, S.1, Ankara, s. 70-83.
  • Gözler, Alpaslan; Konca, Ahmet Sami (2021). “Öğretmen Adaylarının Ücretli Öğretmenliğe Yönelik Algılarının İncelenmesi”, Ahi Bilge Eğitim Dergisi (ABED), C.2, S.1, Kırşehir, s. 56-67.
  • Güçlü, Nezehat (1998). "Sınıfta Etkili Öğrenci-Öğretmen İletişiminin Kurulması" G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.18, S.2, Ankara, s. 61-64.
  • Güçlü, Nezehat; Güçlü, Mehmet (1996). “Öğretmen Eğitiminde Nitelik Sorunu”, 96: Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve İlerlemeler Sempozyumu, Ankara 30 Eylül-4 Ekim 1996, s. 48-62.
  • Gül, Melike; Gül, Kudret (2021). “Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin “Tatil” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi”, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, C.5, S.2, Ankara, s. 1404-1423.
  • Gültekin, Mehmet; Çöğenli Gündoğan, Aslı (2014). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Hayat Bilgisi Dersine İlişkin Metaforik Algıları”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.43, S.1, Adana, s. 1-18.
  • Gündüz, Çetin Hicran; Aslan, Kızıl Zeynep; Güçlü, Hazal Cansu (2021). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Akıllı Telefonlara Yönelik Algıları: Metafor Analizi ile Bir Değerlendirme”, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, C.8, S.1, Muğla, s. 102-116. DOI: 10.21666/muefd.765165
  • Güneş, Asiye (2020). “Bireylerin Ebeveynlik Olgusuna İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması”, Kadem Kadın Araştırmaları Dergisi, C.6, S.2, İstanbul, s. 289-330. DOI: 10.21798/kadem.2021266732
  • İlter, İlhan (2015). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Birleştirilmiş Sınıf Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Elementary Education Online, C.14, S.4, Ankara, s. 1450-1468.
  • İmer Çetin, Nagihan; Timur, Serkan; Pehlivan, Huriye (2021). “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde “Virüs” Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), C.12, S.43, Antalya, s. 47-59.
  • Kalyoncu, Raif (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Sanat Eğitimi Dersi” Kavramına İlişkin Metaforları”, E-Journal Of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences, C.8, S.1, Mersin, s. 90-102.
  • Kamacı, Yavuz; Yüzer, Ezgi; Akbaş, Burak (2020). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Sınıf Öğretmenlerinin Köy Enstitüleri Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, V. Uluslar arası Rating Akademy Kongresi, Mayıs 2020, s.105-155.
  • Karademir, Abdulhamit; Demirel, Beyza (2020). “48-69 Aylık Çocukların Çizimlerinde “Öğretmen”: Bir Metafor Çalışması”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.30, S.2, Elazığ, s. 189-201.
  • Kaya, Metin; Koca, İrfan (2020). “Okul Müdürü Kavramına İlişkin Metafor Araştırmalarının İncelenmesi: Bir Meta–Sentez Çalışması”, Alanyazın Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi, C.1, S.3, İstanbul, s. 23-38.
  • Kemal, Mağrifet (2003). Buddhist Türk Çevresi Eserlerinde Metafor, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
  • Kılınç, Yusuf (2013). “Coğrafya Lisans Öğrencilerinin Hava Durumu Kavramını Algılamaları: Fenomenografik Bir Çalışma”, Marmara Coğrafya Dergisi, S.27, İstanbul, s. 401-415.
  • Kızılar, Esra (2020). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi, C.8, S.21, Ankara, s. 230-240.
  • Koç Akran, Sevda; Acıdemir, Merve; Uludağ, Şevval (2018). “Üniversite Öğrencilerinin İletişim Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, C.5, S.2, Kars, s. 69-82.
  • Kurtdede Fidan, Nuray; Özaydın, Ayşe (2019). “Ebeveynlerin Çocuk Haklarına İlişkin Metaforik Algıları”, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, C.9, S.2, Nevşehir, s. 361-378.
  • Levine, Phoebe. M. (2005). “Metaphorsand Images of Classrooms”, Kappa delta Pi Record, C.41, S.4, 172-175.
  • Memiş Beslini, Olcay (2021). İşgücü Piyasaları Bağlamında Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Üniversite Öğrencilerinin Metaforik Görüşleri. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.8, S.1, Aydın, s. 144-157.
  • Muallimoğlu, Nejat (2005). Bütün Yönleri ile Hitabet, Avcı Ofset Matbaacılık: İstanbul.
  • Mutluer, Celal (2015). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Hoşgörü” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Tarih Okulu Dergisi, C.8, S.22, Malatya, s. 575-595.
  • Onur Sezer, Gönül; Bağçeli Kahraman, Pınar (2021). “Temel Eğitim Öğretmen Adaylarının Dramaya İlişkin Metaforları”, Millî Eğitim, C.50, S.230, Ankara, s. 509-533.
  • Osmay, Nüvit (2017). İnsan Mühendisliği: Hayat Karşısında İnsanın Kendisi ve Çevresi, Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Özbey Gökçe, Fidan; Çakmakçı, Yüsra. (2021). The metaphoricalperceptions of teachercandidatesregardingtheconcept of "thegiftedchild". Sakarya UniversityJournal of EducationFaculty, C.21, S1, Sakarya, s. 13-35.
  • Pınar, Mehmet Ali; Akgül Dönel, Güldem (2021). “Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilgisi Laboratuarına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S.39, Diyarbakır, s. 14-23.
  • Pilav, Salim; Elkatmış, Metin (2013), “Öğretmen Adaylarının Türkçe Kavramına İlişkin Metaforları”, Turkish Studies, C.8, S.4, Ankara, s. 1207-1220.
  • Sarı, İhsan; Şahin Dorukhan (2021). “Sporcunun Ailesi Kene Gibi Zararlı mı Kale Gibi Güvenli mi? Antrenörlerin Sporcuların Ailesine Yönelik Metaforik Algıları”, Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, C.13, S.1, Ankara, s. 110-123.
  • Saylık, Ahmet; Saylık, Numan (2021). “Akademisyenlerin ve Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin “Türkiye’de Üniversite”ye İlişkin Geliştirdikleri Metaforlar”, EKEV Akademi Dergisi, C.25, S.86, Erzurum, s. 69-90.
  • Saylık, Ahmet; Saylık, Numan; Sağlam, Abdülkadir (2021). “Eğitimcilerin Gözünden Türk Eğitim Sistemi: Bir Metafor Çalışması”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, C.18, S.1, Van, s. 522-546. DOI:10.33711/yyuefd.919424
  • Sezer, E. (2003). Dilde ve edebiyatta yol metaforu [Road metaphor in languageandliterature]. Kitaplık Dergisi, S.65, İstanbul, s. 88-92.
  • Sidekli, Sabri; Pekdemir, Esadiye; Yorulmaz, Alper (2021). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin “Üçgen, Kare ve Dikdörtgen” Kavramlarına İlişkin Metaforları”, Anadolu Journal of EducationalSciences International, C.11, S.1, Ankara, s. 116- 134. DOI: 10.18039/ajesi.826567
  • Singh, Kathryn. (2010). Metaphor as a Tool in Educational Leadership Classrooms, Management in Education, C.24, S.3, s. 127–131.
  • Şahin, Baki (2013). “Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve “Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.9, S1, Mersin, s. 313-321.
  • Şekerci, Hanifi (2021). “Yapılandırmacı Yaklaşım Kavramına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşlerinin Metaforlar Aracılığı ile İncelenmesi”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, C.18, S.1, Van, s. 766-795.
  • Şen H. Şenay; Erişen, Yavuz (2002). “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.22, S.1, Ankara, s. 99-116.
  • Taş, Oğuzhan (2017). İletişim, Medya ve Kültür: Anahtar Kavramlar, Ütopya: Ankara.
  • Tekvar, Sırma Oya (2006). Dergi Reklamlarında Toplumsal Cinsiyet Göstergeleri: Fhm ve Cosmopolitan Reklamlarının Karşılaştırmalı Göstergebilimsel Çözümlemesi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Tezer Hasan, Hatice; Asan, Engin; Çapar, Dilek (2020). “İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Barış Kavramına İlişkin Algıları”, The Journal of International Education Science, C.23, S.7, Hindistan, s. 1-13.
  • Tiryaki, Esra; Demir, Ayşegül (2016). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Becerisine Yönelik Metaforik Algıları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.13, S.33, Hatay, s. 18-27.
  • Türk Dil Kurumu (TDK), Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 01.05. 2021).
  • Uygun, Tuğba; Gökkurt, Burçin; Usta, Neslihan (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Matematik Problemine İlişkin Algılarının Metafor Yoluyla Analiz Edilmesi”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.5, S.2, Bartın, s. 536–556.
  • Uysal, Hüseyin; Özdemir, Çiğdem (2021). ““TASARIM” Kavramına Yönelik Moda ve Grafik Tasarım Öğrencilerinin Metaforik Algılarının Belirlenmesi”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, C.7, S.1, Malatya, s. 170-181.
  • Üztemur, Servet; Dinç, Erkan (2020). “Medya Okuryazarlığı Bağlamında Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Algıları: Bir Metafor Çalışması”, The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, C.6, S.1, Malatya, s. 92-103.
  • Varışoğlu, Behice; Kaşaveklioğlu, Goncagül (2019). “Atanamayan Öğretmen Kavramına Yönelik Metaforlar”, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, C.14, S.2, Gaziantep, s. 473-490.
  • Yalçınkaya, Elvan (2013). “Tarih Kavramına Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ürettikleri Metaforların İncelenmesi”, ZeitschriftfürdieWelt der Türken Journal of World of Turks, C.5, S.3, Ankara, s. 95-112.
  • Yalın, Halil İbrahim (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Yılar, Murat Bayram; Tağrikulu, Pınar (2021). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.25, S.1, Erzurum, s. 71-97.
  • Yıldırım Saçılık, Melahat; Çevik Samet; Özkan, Çiğdem (2016). “Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin "Turizm" Olgusuna İlişkin Metaforik Algıları”, Akademik Bakış Dergisi, S.53, Ankara, s. 84-103.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları: Ankara.
  • Yıldız, Süleyman Murat (2008). “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bir Öğretim Elemanında Bulunması Gereken Niteliklere Yönelik Algılamalarının Değerlendirilmesi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.11, S.19, Balıkesir, s. 1-7.
  • Yılmaz, M. Abdullah (2010). Dil Zekası İletişim Sihirbazlığı, Akis Kitap: İstanbul.
  • Zeren, Merve. Görkem (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Gözü ile Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgu Bilim Araştırması”, Doğu Coğrafya Dergisi, C.20, S.33, Erzurum, s. 189-208.

Metaphorical Perceptions of Pre-Service Teacher Regarding The Concept of “Communication”

Yıl 2022, Sayı: 29, 110 - 133, 30.01.2022
https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1021318

Öz

The most effective way for people to express their thoughts is to be able to speak. Conversation between two units is defined as communication. While feelings and thoughts are conveyed to the interlocutors through communication, the shaping of social and cultural life also takes place in this way. Metaphors are one of the different ways of expressing thoughts. This medium of expression, which is very effective in understanding and explaining abstract concepts, requires a certain cultural equipment. Therefore, there is a strong and complementary relationship between education and communication. The purpose of this research is to determine the perceptions of pre-service teachers regarding the concept of communication through metaphors. Phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used in the research. The study group of the research consists of 499 volunteer pre-service teachers attending the first and fourth grades of Kırıkkale University Faculty of Education. The data of the research “I think communication is like/similar to ............... Because .........” was collected through an open-ended form. Content analysis technique was used in the analysis of the data. As a result of the findings obtained in the research, it was seen that the pre-service teachers produced 231 metaphors. The metaphors produced were handled in 7 different categories. Accordingly, it was seen that the metaphors developed by the pre-service teachers regarding the concept of communication mostly focused on the concepts of water, flower, breathing and tree. Finally, it was determined that teacher candidates' perceptions of communication were generally positive.

Kaynakça

  • Ablak, Selman; Aksoy, Bülent (2021). “Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Zaman ve Kronolojiyi Algılama Becerisine İlişkin Öğrenci Algılarının İncelenmesi”, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, C.11, S.1, İstanbul, s. 41-73.
  • Acar Güvendir, Meltem; Özer Özkan, Yeşim (2016). “Öğretmen Adaylarının Ölçme ve Değerlendirme Dersine Yönelik Algılarının Metaforlar Yoluyla Belirlenmesi”, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal bilimler Dergisi, C.47, s. Kütahya, 91-105.
  • AklınızıKeşfedin.com, “Konuşmanın Doğal Bir İlaç Olduğunu Biliyor Muydunuz?”, https://aklinizikesfedin.com/konusmanin-dogal-bir-ilac-oldugunu-biliyor-muydunuz/ (Erişim Tarihi: 24.08.2021).
  • Akyüzlüer, Fatıma (2021). “Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Öğretmenine İlişkin Metaforik Algıları”, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S. 53, Denizli, s. 60-86.
  • Altıntaş, Gülşen; Baykan, Öznur; Karaman, Emine; Altıntaş, S. Uğur (2015). “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Eğitimi, Kaynaştırma Öğretmeni ve Kaynaştırma Öğrencilerine İlişkin Metaforik Algıları”, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, C.4, S.3, Ankara, s. 273-282.
  • Altıntaş, Sedat; Görgen, İzzet (2021). “Türkiye’de Temel Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirmeye İlişkin Metaforik Algılar”, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.22, S.1, Malatya, s. 290-320.
  • Anılan, Burcu. (2017). Fen bilimleri öğretmen adaylarının kimya kavramına ilişkinin metaforik algıları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, C.5, S.2, Ankara, s. 7-27.
  • Arık, Selçuk; Yılmaz, Mehmet (2017). “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Tutumları ve Çevre Kirliliğine Yönelik Metaforik Algıları”, Kastamonu Eğitim Dergisi, C.25, S.3, Kastamonu, s. 1147-1164.
  • Arslan, Nahide (2021), “6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinin Fransızca Öğretimine İlişkin Metaforik Algıları”, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Filoloji ve Çevrebilim Dergisi, C.3, S.1, Karaman, s. 46-71.
  • Aydın, Ensar; Sulak, Süleyman (2015). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Değer” Kavramına Yönelik Metafor Algıları”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.4, S.2, Bartın, s. 482-500.
  • Aydın, Meral, İletişimin Psikolojik ve Bilişsel Temelleri, https://www.meralaydin.com.tr/iletisimin-psikolojik-ve-bilissel-temelleri/ (Erişim Tarihi: 08.08.2021).
  • Aydın, Solmaz; Gürbüzoğlu Yalmancı, Sibel (2013). “Öğretmen Adaylarının Biyoloji Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.10, S.21, Hatay, s. 209-223.
  • Ayyıldız, Tebessüm (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Dans Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının Analizi”, Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, C.1, S.2, Gaziantep, s. 13-25.
  • Bilgen, Nurettin; Tezcan, Şaban; Karatepe, Akif; Ayas, Cemalettin (2014). “Öğretmen Adaylarının Köy Kavramına Yönelik Düşüncelerinin Metaforlar Yolu ile Analizi: Denizli İli Örneği”, SDU International Journal of Educational Studies, C.1, S.1, Isparta, s. 36-44.
  • Bozkuş Genç, Gülden (2021). “Özel Eğitim Öğretmenliği Bölümü Öğretmen Adaylarının Yüksek İşlevli Otizm Spektrum Bozukluğuna İlişkin Metaforik Algıları”, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, C.16, S.31, Bayburt, s.39-62.
  • Bursalıoğlu, Ziya (2010). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Pegem Yayıncılık: Ankara.
  • Büyükalan Filiz, Sevil; Dayan, Gökhan; Dayan, Kübra (2020). “İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Kavram Karikatürlerine İlişkin Metaforik Algıları”, Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, C.3, S.2, Kilis, s. 330-345.
  • Büyüköztürk, Şener; Çakmak Kılıç, Ebru; Akgün, E. Özcan; Karadeniz, Şirin; Demirel, Funda (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (22. Baskı), Pegem A Yayıncılık: Ankara.
  • Can, Ayvaz Asena (2021). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Matematik Problemi Çözmeye İlişkin Algılarının Metaforlar Yoluyla Analizi”, Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, C.7, S.1, Uşak, s. 103- 118.
  • Celep, Cevat; Erdoğan, Salih (2002). “Orta Öğretimde Olumlu Öğretmen-Öğrenci İlişkileri”, Eğitim ve Bilim, C.27, S.124, Ankara, s. 13-22.
  • Cesur, Erdinç; Yılmaz, Tuncay (2021). “Banka, Kredi, Sigorta ve Risk Kavramlarına İlişkin Bankacılık ve Sigortacılık Öğrencilerinin Metaforik Algılarının Değerlendirilmesi (Sakarya İli Örneği)”, İşletme Araştırmaları Dergisi, C.13, S.2, Ankara, s. 1712-1736.
  • Cirit, Büşra; Gölünük Başpınar, Sebiha. (2021). Investigation of Secondary School Students’ Metaphorical Perceptions for Physical Education Teachers. Journal of SportSciencesResearches, C.6, S.1, Manisa, s. 106-117.
  • Cüceloğlu, Doğan (1997). Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitapevi: İstanbul.
  • Çakaroğlu, Deniz; Ömür, Esra Hafısa (2020). ““Oyun” Kavramına İlişkin Algının Metafor Yoluyla Belirlenmesi”, Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.4, S.1, Sinop, s. 155-164.
  • Çekiç, Yasemin; Yüksel, Rüveyda (2021). “Hemşirelik Öğrencilerinin Ruhsal Hastalık Kavramına İlişkin Metaforları: Kalitatif Bir Çalışma”, Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, C.12, S.2, İstanbul, s. 85-92.
  • Çetinkaya, Zeynep (2011). “Türkçe Öğretmen Adaylarının İletişim Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi”, Kastamonu Education Journal, C.19, S.2, Kastamonu, s. 567-576.
  • Çıkrık, Tülay; Büyükalan, Sevil Filiz (2021). İlk ve Acil Yardım Programında Öğrenim Gören 1. ve 2. Sınıf Öğrencilerin Ölüm Algılarının Metafor Analizi ile İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Dergisi (ASHD), C.19, S.2, Ankara, s. 27-36
  • Çokyaman, Murat; Ünal, Menderes (2021). “Öğrenci ve Öğretmenlerin Covid-19 Salgını Dönemindeki Uzaktan Eğitim Algısı: Bir Metafor Analizi”, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, C.11, S.18, Ankara, s. 1684-1715.
  • Dağci, Abdullah (2021). “Duaya İlişkin Algılar: Metaforik Bir Araştırma”, Darulfunun İlahiyat, C.32, S.1, İstanbul, s. 179–198.
  • Davutoğlu, Ahmet (2017). Duruş, Gençlerle Yüz Yüze, Küre Yayınları: İstanbul.
  • Dayı, Eylem; Açıkgöz, Gökhan; Elçi, Nur Ayşe (2020). “Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Öğrencilere Yönelik Metaforik Algıları”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, C.21, S.1, Ankara, s. 95-122.
  • Dayı, Eylem; Töret, Zahide (2021). “Özel Eğitim Öğretmeni Adaylarının İş Birliğine İlişkin Metaforik Algıları”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, C.10, S.2, Manas, s. 863-877.
  • Demirbilek, Nesip (2021). “Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin Bölüm Başkanı Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Ekev Akademi Dergisi, C.25, S.86, Erzurum, s. 433-448.
  • Doğan, Mustafa; Nacaroğlu, Oğuzhan; Ablak, Selman (2021). Sivrice “Depremini Yaşamış Ortaokul Öğrencilerinin Depreme İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi: Malatya İli Örneği”, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, S.51, İzmir, s. 384-402.
  • Doğan, Ümit (2021). Bilim Sanat Merkezlerine Devam Eden Özel Yetenekli Öğrencilerin Müdür Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S.39, Diyarbakır, s. 104-116.
  • Doğan, Ümit; Duruğa, Merve (2021). Özel Yetenekli Öğrencilerin Psikolojik Danışmana İlişkin Algılarının İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, C.39, Diyarbakır, s. 92-103.
  • Doğan, Yusuf (2009). “Konuşma Becerisinin Geliştirilmesine Yönelik Etkinlik Önerileri”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, C.7, S.1, Ankara, s. 185-204.
  • Dökmen, Üstün (2001). İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yayıncılık: İstanbul.
  • Dönmez Usta, Necla; Durukan, Gülsüm Ümmü; Hacıoğlu, Yasemin (2016). “Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Öğretmeni Adaylarının “Teknoloji” Algıları”, Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi, C.4, S.7, Diyarbakır, s. 24-46.
  • Draaisma, Douwe (2007). Bellek Metaforları: Zihinle İlgili Fikirlerin Tarihi, [Metaphors of memory: A history of ideasaboutthemind] (3. baskı). (G. Koca, Çev.), Metis Yayınları: İstanbul.
  • Elkatmış, Metin (2015). “Yazılı ve Sözlü Anlatım İle Etkili İletişim Derslerinin Sınıf Öğretmeni Adaylarının İletişim Becerilerine Etkisinin İncelenmesi”, İlköğretim Online, C.14, S.4, Ankara, 1341-1351.
  • Elkatmış, Metin (2019). “Kelime Bilgisi”, Türkçe Öğretimi, (Ed. Hasan Kavruk ve Hasan Kurnaz), Pegem Yayınları: Ankara.
  • Elkatmış, Metin; Tanık, Mutluhan (2021). “Eğitim Fakültesi Öğrencileri İle Formasyon Eğitimi Alan Fen Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Topluluk Karşısında Konuşma Becerisine Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi”, Turkish Studies Education, C.16, S.2, Ankara, s. 763-779.
  • Elkatmış, Metin; Ünal, Emre (2014). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının İletişim Beceri Düzeylerine Yönelik Bir Çalışma”, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.16, S.1, Edirne, s. 107-122.
  • Erkut, Erhan (2017). Üniversite Seçerken, Optimist Yayınları: İstanbul.
  • Eroğlu, Aysun (2020). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dijital Hikâyeye Yönelik Metaforik Algıları”, RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, S.18, Kırklareli, s. 49-60.
  • Eroğlu, Erhan (2008). Eğitim Ortamında Etkili İletişim ve Boyutları, Etkili İletişim, (Ed. Demiray Uğur), Pegem Akademi: Ankara.
  • Ezer, Feyzullah; Aksüt, Selda (2021). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küresel Köy Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.31, S.2, Elazığ, s. 667-686.
  • Gerçek, Simin; Arık, Kaan (2020). “Dijital Oyunlarda “Şiddet” Unsuruna Oyucuların Yüklediği Anlam: Üniversite Öğrencilerine Yönelik Bir Metafor Analizi”, Beykoz Akademi Dergisi, C.8, S.2, İstanbul, s. 251-269.
  • Gökaslan Çıldır, Zekiye (2020). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Sanatçı” ve “Sanat Eseri” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Aracılığıyla Belirlenmesi”, Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, C.2, S.2, Ankara, s. 90-108.
  • Göral, Murat; Kement, Üzeyir; Bukey, Aziz (2020). “Turizm Akademisyenlerinin “Kongre” Kavramı ile İlgili Kullandıkları Metaforlar Aracılığıyla Kongrelere İlişkin Algılarının Değerlendirilmesi”, Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, C.1, S.1, Ankara, s. 70-83.
  • Gözler, Alpaslan; Konca, Ahmet Sami (2021). “Öğretmen Adaylarının Ücretli Öğretmenliğe Yönelik Algılarının İncelenmesi”, Ahi Bilge Eğitim Dergisi (ABED), C.2, S.1, Kırşehir, s. 56-67.
  • Güçlü, Nezehat (1998). "Sınıfta Etkili Öğrenci-Öğretmen İletişiminin Kurulması" G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.18, S.2, Ankara, s. 61-64.
  • Güçlü, Nezehat; Güçlü, Mehmet (1996). “Öğretmen Eğitiminde Nitelik Sorunu”, 96: Modern Öğretmen Yetiştirmede Gelişme ve İlerlemeler Sempozyumu, Ankara 30 Eylül-4 Ekim 1996, s. 48-62.
  • Gül, Melike; Gül, Kudret (2021). “Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin “Tatil” Kavramına İlişkin Algılarının Metaforlar Yardımıyla Analizi”, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, C.5, S.2, Ankara, s. 1404-1423.
  • Gültekin, Mehmet; Çöğenli Gündoğan, Aslı (2014). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Hayat Bilgisi Dersine İlişkin Metaforik Algıları”, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.43, S.1, Adana, s. 1-18.
  • Gündüz, Çetin Hicran; Aslan, Kızıl Zeynep; Güçlü, Hazal Cansu (2021). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Akıllı Telefonlara Yönelik Algıları: Metafor Analizi ile Bir Değerlendirme”, MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, C.8, S.1, Muğla, s. 102-116. DOI: 10.21666/muefd.765165
  • Güneş, Asiye (2020). “Bireylerin Ebeveynlik Olgusuna İlişkin Algıları: Bir Metafor Çalışması”, Kadem Kadın Araştırmaları Dergisi, C.6, S.2, İstanbul, s. 289-330. DOI: 10.21798/kadem.2021266732
  • İlter, İlhan (2015). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Birleştirilmiş Sınıf Kavramına İlişkin Metaforik Algıları”, Elementary Education Online, C.14, S.4, Ankara, s. 1450-1468.
  • İmer Çetin, Nagihan; Timur, Serkan; Pehlivan, Huriye (2021). “Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Covid-19 Pandemi Sürecinde “Virüs” Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, International Journal of Eurasia Social Sciences (IJOESS), C.12, S.43, Antalya, s. 47-59.
  • Kalyoncu, Raif (2012). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Sanat Eğitimi Dersi” Kavramına İlişkin Metaforları”, E-Journal Of New World Sciences Academy NWSA-Education Sciences, C.8, S.1, Mersin, s. 90-102.
  • Kamacı, Yavuz; Yüzer, Ezgi; Akbaş, Burak (2020). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının ve Sınıf Öğretmenlerinin Köy Enstitüleri Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, V. Uluslar arası Rating Akademy Kongresi, Mayıs 2020, s.105-155.
  • Karademir, Abdulhamit; Demirel, Beyza (2020). “48-69 Aylık Çocukların Çizimlerinde “Öğretmen”: Bir Metafor Çalışması”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, C.30, S.2, Elazığ, s. 189-201.
  • Kaya, Metin; Koca, İrfan (2020). “Okul Müdürü Kavramına İlişkin Metafor Araştırmalarının İncelenmesi: Bir Meta–Sentez Çalışması”, Alanyazın Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi, C.1, S.3, İstanbul, s. 23-38.
  • Kemal, Mağrifet (2003). Buddhist Türk Çevresi Eserlerinde Metafor, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara.
  • Kılınç, Yusuf (2013). “Coğrafya Lisans Öğrencilerinin Hava Durumu Kavramını Algılamaları: Fenomenografik Bir Çalışma”, Marmara Coğrafya Dergisi, S.27, İstanbul, s. 401-415.
  • Kızılar, Esra (2020). “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Sorunlarına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, Avrasya Uluslararası Araştırma Dergisi, C.8, S.21, Ankara, s. 230-240.
  • Koç Akran, Sevda; Acıdemir, Merve; Uludağ, Şevval (2018). “Üniversite Öğrencilerinin İletişim Kavramına Yönelik Metaforik Algıları”, E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, C.5, S.2, Kars, s. 69-82.
  • Kurtdede Fidan, Nuray; Özaydın, Ayşe (2019). “Ebeveynlerin Çocuk Haklarına İlişkin Metaforik Algıları”, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, C.9, S.2, Nevşehir, s. 361-378.
  • Levine, Phoebe. M. (2005). “Metaphorsand Images of Classrooms”, Kappa delta Pi Record, C.41, S.4, 172-175.
  • Memiş Beslini, Olcay (2021). İşgücü Piyasaları Bağlamında Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Üniversite Öğrencilerinin Metaforik Görüşleri. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.8, S.1, Aydın, s. 144-157.
  • Muallimoğlu, Nejat (2005). Bütün Yönleri ile Hitabet, Avcı Ofset Matbaacılık: İstanbul.
  • Mutluer, Celal (2015). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının “Hoşgörü” Kavramına İlişkin Metaforik Algıları. Tarih Okulu Dergisi, C.8, S.22, Malatya, s. 575-595.
  • Onur Sezer, Gönül; Bağçeli Kahraman, Pınar (2021). “Temel Eğitim Öğretmen Adaylarının Dramaya İlişkin Metaforları”, Millî Eğitim, C.50, S.230, Ankara, s. 509-533.
  • Osmay, Nüvit (2017). İnsan Mühendisliği: Hayat Karşısında İnsanın Kendisi ve Çevresi, Alfa Yayınları: İstanbul.
  • Özbey Gökçe, Fidan; Çakmakçı, Yüsra. (2021). The metaphoricalperceptions of teachercandidatesregardingtheconcept of "thegiftedchild". Sakarya UniversityJournal of EducationFaculty, C.21, S1, Sakarya, s. 13-35.
  • Pınar, Mehmet Ali; Akgül Dönel, Güldem (2021). “Ortaokul Öğrencilerinin Fen Bilgisi Laboratuarına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi”, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S.39, Diyarbakır, s. 14-23.
  • Pilav, Salim; Elkatmış, Metin (2013), “Öğretmen Adaylarının Türkçe Kavramına İlişkin Metaforları”, Turkish Studies, C.8, S.4, Ankara, s. 1207-1220.
  • Sarı, İhsan; Şahin Dorukhan (2021). “Sporcunun Ailesi Kene Gibi Zararlı mı Kale Gibi Güvenli mi? Antrenörlerin Sporcuların Ailesine Yönelik Metaforik Algıları”, Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, C.13, S.1, Ankara, s. 110-123.
  • Saylık, Ahmet; Saylık, Numan (2021). “Akademisyenlerin ve Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin “Türkiye’de Üniversite”ye İlişkin Geliştirdikleri Metaforlar”, EKEV Akademi Dergisi, C.25, S.86, Erzurum, s. 69-90.
  • Saylık, Ahmet; Saylık, Numan; Sağlam, Abdülkadir (2021). “Eğitimcilerin Gözünden Türk Eğitim Sistemi: Bir Metafor Çalışması”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, C.18, S.1, Van, s. 522-546. DOI:10.33711/yyuefd.919424
  • Sezer, E. (2003). Dilde ve edebiyatta yol metaforu [Road metaphor in languageandliterature]. Kitaplık Dergisi, S.65, İstanbul, s. 88-92.
  • Sidekli, Sabri; Pekdemir, Esadiye; Yorulmaz, Alper (2021). “İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin “Üçgen, Kare ve Dikdörtgen” Kavramlarına İlişkin Metaforları”, Anadolu Journal of EducationalSciences International, C.11, S.1, Ankara, s. 116- 134. DOI: 10.18039/ajesi.826567
  • Singh, Kathryn. (2010). Metaphor as a Tool in Educational Leadership Classrooms, Management in Education, C.24, S.3, s. 127–131.
  • Şahin, Baki (2013). “Öğretmen Adaylarının “Matematik Öğretmeni”, “Matematik” ve “Matematik Dersi” Kavramlarına İlişkin Sahip Oldukları Metaforik Algılar”, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.9, S1, Mersin, s. 313-321.
  • Şekerci, Hanifi (2021). “Yapılandırmacı Yaklaşım Kavramına İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşlerinin Metaforlar Aracılığı ile İncelenmesi”, YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, C.18, S.1, Van, s. 766-795.
  • Şen H. Şenay; Erişen, Yavuz (2002). “Öğretmen Yetiştiren Kurumlarda Öğretim Elemanlarının Etkili Öğretmenlik Özellikleri”, G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.22, S.1, Ankara, s. 99-116.
  • Taş, Oğuzhan (2017). İletişim, Medya ve Kültür: Anahtar Kavramlar, Ütopya: Ankara.
  • Tekvar, Sırma Oya (2006). Dergi Reklamlarında Toplumsal Cinsiyet Göstergeleri: Fhm ve Cosmopolitan Reklamlarının Karşılaştırmalı Göstergebilimsel Çözümlemesi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Tezer Hasan, Hatice; Asan, Engin; Çapar, Dilek (2020). “İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Barış Kavramına İlişkin Algıları”, The Journal of International Education Science, C.23, S.7, Hindistan, s. 1-13.
  • Tiryaki, Esra; Demir, Ayşegül (2016). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Yazma Becerisine Yönelik Metaforik Algıları”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.13, S.33, Hatay, s. 18-27.
  • Türk Dil Kurumu (TDK), Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 01.05. 2021).
  • Uygun, Tuğba; Gökkurt, Burçin; Usta, Neslihan (2016). “Üniversite Öğrencilerinin Matematik Problemine İlişkin Algılarının Metafor Yoluyla Analiz Edilmesi”, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, C.5, S.2, Bartın, s. 536–556.
  • Uysal, Hüseyin; Özdemir, Çiğdem (2021). ““TASARIM” Kavramına Yönelik Moda ve Grafik Tasarım Öğrencilerinin Metaforik Algılarının Belirlenmesi”, İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, C.7, S.1, Malatya, s. 170-181.
  • Üztemur, Servet; Dinç, Erkan (2020). “Medya Okuryazarlığı Bağlamında Ortaokul Öğrencilerinin Sosyal Medya Algıları: Bir Metafor Çalışması”, The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, C.6, S.1, Malatya, s. 92-103.
  • Varışoğlu, Behice; Kaşaveklioğlu, Goncagül (2019). “Atanamayan Öğretmen Kavramına Yönelik Metaforlar”, Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, C.14, S.2, Gaziantep, s. 473-490.
  • Yalçınkaya, Elvan (2013). “Tarih Kavramına Yönelik Sınıf Öğretmeni Adaylarının Ürettikleri Metaforların İncelenmesi”, ZeitschriftfürdieWelt der Türken Journal of World of Turks, C.5, S.3, Ankara, s. 95-112.
  • Yalın, Halil İbrahim (2003). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • Yılar, Murat Bayram; Tağrikulu, Pınar (2021). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İletişim Kavramına Yönelik Metaforik Algılarının İncelenmesi”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.25, S.1, Erzurum, s. 71-97.
  • Yıldırım Saçılık, Melahat; Çevik Samet; Özkan, Çiğdem (2016). “Turizm ve Otel İşletmeciliği Bölümü Önlisans Öğrencilerinin "Turizm" Olgusuna İlişkin Metaforik Algıları”, Akademik Bakış Dergisi, S.53, Ankara, s. 84-103.
  • Yıldırım, Ali; Şimşek, Hasan (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları: Ankara.
  • Yıldız, Süleyman Murat (2008). “Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Öğrencilerinin Bir Öğretim Elemanında Bulunması Gereken Niteliklere Yönelik Algılamalarının Değerlendirilmesi”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C.11, S.19, Balıkesir, s. 1-7.
  • Yılmaz, M. Abdullah (2010). Dil Zekası İletişim Sihirbazlığı, Akis Kitap: İstanbul.
  • Zeren, Merve. Görkem (2015). “Üniversite Öğrencilerinin Gözü ile Coğrafya Eğitimcisi: Bir Olgu Bilim Araştırması”, Doğu Coğrafya Dergisi, C.20, S.33, Erzurum, s. 189-208.
Toplam 104 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Metin Elkatmış 0000-0002-6132-8865

Mutluhan Tanık 0000-0002-6566-5236

Yayımlanma Tarihi 30 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Elkatmış, M., & Tanık, M. (2022). ÖĞRETMEN ADAYLARININ “İLETİŞİM” KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(29), 110-133. https://doi.org/10.54600/igdirsosbilder.1021318