Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “KURAKLIK” KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Sayı: 38, 58 - 68, 09.07.2018
https://doi.org/10.32003/iggei.440900

Öz

Bu
çalışma, Coğrafya 4. Sınıf öğrencilerinin “kuraklık” anahtar kavramıyla ilgili bilişsel
yapılarını tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmada n
itel araştırma yaklaşımlarından durum çalışması
kullanılmıştır. Çalışmanın verileri; Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet
Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Coğrafya Eğitimi Anabilim Dalı 4. Sınıf’ta öğrenim
gören 32 öğrenciden
kelime
ilişkilendirme testi kullanılarak temin edilmiştir. Sağlanan veriler içerik
analizine göre değerlendirilmiştir. Bulgular toplam 6 kategoriye ayrılmıştır. Her
kategorideki cevap kelimelerin frekans değerleri ve yüzdeleri hesaplanarak
tablo halinde ortaya konulmuştur. Bu kategorilerde 2 ve üzerinde frekansa sahip
olan cevap kelimeler tabloda gösterilmiştir. Çalışmada cevap kelimelerin
sınıflandırılmasında;
kuraklığın
olası etkileri”
isimli kategori baskın olarak ön plana çıkmıştır. Diğer
kategoriler sırasıyla “kuraklığın insana
etkileri”
,“kuraklığın nedenleri”, “kuraklığı tanımlama”, “kurak bölgeler” ve “kuraklıkla ilişkili canlılar” şeklindedir. Çalışmada bütün
kategorilerde yer alan “cevap kelimelerin” çoğunlukla akademik bilgi gerektiren
kelimeler olduğu düşünüldüğü zaman öğrencilerin önemli ölçüde kuraklıkla ilgili
kavramları doğru yapılandırdıkları ve kelime düzeyinde kavram yanılgılarının
fazla olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca KİT’in (Kelime İlişkilendirme Testi) öğrencilerin; doğru ders
kaynaklarına ulaşmasında, yanlış kavramı/bilgiyi düzeltmesinde ve önceden doğru
öğrendikleri kavrama/bilgiye yoğunlaşmalarında kullanılabilecek çok pratik bir
yöntem olduğu da görülmüştür.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. & Gençtürk, E. (2011). Coğrafya eğitiminde hava basıncı kavramıyla ilgili yanılgıların giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory&Practice), 11(4), 2207-2222.
  • Atasoy, B. (2004). Fen Öğrenimi ve Öğretimi. 2. Baskı, Ankara: Asil Yayınevi.
  • Bahar, M. & Özatlı, N. S. (2003). Kelime iletişim testi yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 27- 64.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Başıbüyük, A., Doğar, Ç., Gürses, A. & Yazıcı, H. (2004). Yüksek öğrenim öğrencilerinin hava ve iklim olaylarını anlama seviyeleri ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 162, 255-270.
  • Geçit, Y. & Gençer, G. (2010). Meslek lisesi 10. sınıf öğrencilerinin coğrafya öğretim programındaki bazı kavramları algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 108-113.
  • Görmez, K. (1997). Çevre Sorunları ve Türkiye. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Güneş, H. & Gözüm, İ. C. (2013). İlköğretimde işlenen ekoloji konusunun 10. sınıf öğrencilerin ekosistem ekolojisi konusundaki hazır bulunuşluk düzeyleri üzerindeki etkisinin saptanmasında kelime ilişkilendirmenin kullanılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 252-264.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Thousand Oaks. 2nd Edition. California: Sage.
  • Özatlı, N. S. & Bahar, M. (2010). Öğrencilerin boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 9-26.
  • Polat, G. (2013). 9. Sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme test tekniği ile tespiti. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 7(1), 97-120.
  • Semenderoğlu, F. & Aydın, H. (2014). Öğrencilerin biyoteknoloji ve genetik mühendisliği konularını kavramsal anlamalarına yapılandırmacı yaklaşımın etkisi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 751-773.
  • Şahin, C. (2006). Türkiye Fiziki Coğrafyası, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Şahin, C. (2010). Genel Coğrafya. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
  • Turoğlu, H. (2006). Orta öğretim coğrafya müfredatında yapılandırmacı öğrenme. Türk Coğrafya Dergisi, 47, 115-130.
  • Türkeş, M. (2012). Türkiye’de gözlenen ve öngörülen iklim değişikliği, kuraklık ve çölleşme. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 4(2), 1-32.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

THE DETERMINATION OF THE COGNITIVE STRUCTURES OF YEAR 4 GEOGRAPHY STUDENTS IN RELATION TO THE CONCEPT OF 'DROUGHT'

Yıl 2018, Sayı: 38, 58 - 68, 09.07.2018
https://doi.org/10.32003/iggei.440900

Öz

This study was conducted with the aim of
determining the cognitive structures of Year 4 students related to the key
concept of “drought”. The case study approach, from among the approaches to
qualitative studies, was used in the study. The data for the study was obtained
by using the word association test on 32 students studying in Year 4, in the
Department of Geography Teaching, at the Ahmet Keleşoğlu Faculty of Teaching of
Necmettin Erbakan University. The data, which was obtained, was assessed
according to content analysis. The findings were separated into a total of 6
categories. The frequency values and percentages of the response words in each
category were calculated and presented in the form of a table. The response
words with a frequency of 2 or higher were shown in the table, in these
categories. While the words which were repeated only once were not included in
the table, these responses were evaluated within the text in the relevant
category. In the classification of the response words in the study, the
category entitled “the probable impacts of drought”, came to the
forefront as the dominant category. The other categories, in order of
prominence, were, “the effects of drought on humanity”, “the causes of
drought”, “the definition of drought”, “arid regions”
and “living
creatures associated with drought”. 
When
it is considered that the “response words” in all of the categories in the
study were mostly words which required academic knowledge, the conclusion was
reached that the students had structured the concepts related to drought
correctly, to a significant extent, and that the level of false notions in
respect of the words was not high. It was also seen that the WAT (Word
Association Test)
was a very practical method.

Kaynakça

  • Akbaş, Y. & Gençtürk, E. (2011). Coğrafya eğitiminde hava basıncı kavramıyla ilgili yanılgıların giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkinliği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences: Theory&Practice), 11(4), 2207-2222.
  • Atasoy, B. (2004). Fen Öğrenimi ve Öğretimi. 2. Baskı, Ankara: Asil Yayınevi.
  • Bahar, M. & Özatlı, N. S. (2003). Kelime iletişim testi yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 75-85.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 27- 64.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H. & Sutcliffe, R.G. (1999). Investigation of students’ cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33, 134-141.
  • Başıbüyük, A., Doğar, Ç., Gürses, A. & Yazıcı, H. (2004). Yüksek öğrenim öğrencilerinin hava ve iklim olaylarını anlama seviyeleri ve kavram yanılgıları. Milli Eğitim Dergisi, 162, 255-270.
  • Geçit, Y. & Gençer, G. (2010). Meslek lisesi 10. sınıf öğrencilerinin coğrafya öğretim programındaki bazı kavramları algılama düzeyleri ve kavram yanılgıları. International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 108-113.
  • Görmez, K. (1997). Çevre Sorunları ve Türkiye. Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Güneş, H. & Gözüm, İ. C. (2013). İlköğretimde işlenen ekoloji konusunun 10. sınıf öğrencilerin ekosistem ekolojisi konusundaki hazır bulunuşluk düzeyleri üzerindeki etkisinin saptanmasında kelime ilişkilendirmenin kullanılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 252-264.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, Thousand Oaks. 2nd Edition. California: Sage.
  • Özatlı, N. S. & Bahar, M. (2010). Öğrencilerin boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 9-26.
  • Polat, G. (2013). 9. Sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme test tekniği ile tespiti. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 7(1), 97-120.
  • Semenderoğlu, F. & Aydın, H. (2014). Öğrencilerin biyoteknoloji ve genetik mühendisliği konularını kavramsal anlamalarına yapılandırmacı yaklaşımın etkisi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(8), 751-773.
  • Şahin, C. (2006). Türkiye Fiziki Coğrafyası, Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Şahin, C. (2010). Genel Coğrafya. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Turan, İ. (2002). Lise coğrafya derslerinde kavram ve terim öğretimi ile ilgili sorunlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 67-84.
  • Turoğlu, H. (2006). Orta öğretim coğrafya müfredatında yapılandırmacı öğrenme. Türk Coğrafya Dergisi, 47, 115-130.
  • Türkeş, M. (2012). Türkiye’de gözlenen ve öngörülen iklim değişikliği, kuraklık ve çölleşme. Ankara Üniversitesi Çevrebilimleri Dergisi, 4(2), 1-32.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beşeri Coğrafya
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Ayhan Akış

Baştürk Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 9 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Akış, A., & Kaya, B. (2018). COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “KURAKLIK” KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ. Lnternational Journal of Geography and Geography Education(38), 58-68. https://doi.org/10.32003/iggei.440900
AMA Akış A, Kaya B. COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “KURAKLIK” KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ. IGGE. Temmuz 2018;(38):58-68. doi:10.32003/iggei.440900
Chicago Akış, Ayhan, ve Baştürk Kaya. “COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ‘KURAKLIK’ KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 38 (Temmuz 2018): 58-68. https://doi.org/10.32003/iggei.440900.
EndNote Akış A, Kaya B (01 Temmuz 2018) COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “KURAKLIK” KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ. lnternational Journal of Geography and Geography Education 38 58–68.
IEEE A. Akış ve B. Kaya, “COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ‘KURAKLIK’ KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ”, IGGE, sy. 38, ss. 58–68, Temmuz 2018, doi: 10.32003/iggei.440900.
ISNAD Akış, Ayhan - Kaya, Baştürk. “COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ‘KURAKLIK’ KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ”. lnternational Journal of Geography and Geography Education 38 (Temmuz 2018), 58-68. https://doi.org/10.32003/iggei.440900.
JAMA Akış A, Kaya B. COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “KURAKLIK” KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ. IGGE. 2018;:58–68.
MLA Akış, Ayhan ve Baştürk Kaya. “COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN ‘KURAKLIK’ KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ”. Lnternational Journal of Geography and Geography Education, sy. 38, 2018, ss. 58-68, doi:10.32003/iggei.440900.
Vancouver Akış A, Kaya B. COĞRAFYA 4. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN “KURAKLIK” KAVRAMIYLA İLGİLİ BİLİŞSEL YAPILARININ BELİRLENMESİ. IGGE. 2018(38):58-6.