The present study aims to investigate the spatial reasoning levels of junior high school students and the impact of various variables on spatial reasoning. The study was designed with survey methodology. The study participants included 486 junior high students in Aydın province, Turkey, during the 2021-2022 academic year. The study data were collected with the "Spatial Reasoning Test. While analyzing the data, percentage, frequency, independent groups-test, one-way analysis of variance, effect size and correlation tests were used. Data analysis revealed that the spatial reasoning levels of the junior high school students were moderate. Furthermore, it was observed that there was no difference between the spatial reasoning scores of the students based on the gender variable, while there were differences based on age, grade, maternal education level, paternal education level, mother's occupation, and father's occupation variables. It was also observed that there was a moderate, positive and significant correlation between the spatial reasoning test components.
Spatial reasoning spatial visualization mental rotation spatial orientation junior high school
Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin mekânsal akıl yürütme becerisi düzeylerini ve mekânsal akıl yürütme becerileri üzerindeki çeşitli değişkenlerin etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada tarama araştırması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2021-2022 eğitim öğretim yılında Aydın il sınırları içerisinde ortaokulda okumakta olan 486 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verileri Mekânsal Akıl Yürütme Testi ile toplanmıştır. Veriler analiz edilirken yüzde, frekans, bağımsız gruplar-testi, tek yönlü varyans analizi, etki büyüklüğü ve korelasyon testleri kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda, ortaokul öğrencilerinin mekânsal akıl yürütme becerilerinin orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin mekânsal akıl yürütme becerileri puanları üzerinde cinsiyet değişkeninin bir farklılık yaratmadığı gözlenirken; yaş, sınıf, anne eğitim düzeyi, baba eğitim düzeyi, anne mesleği, baba mesleği değişkenlerinin farklılık yarattığı saptanmıştır. Ayrıca mekânsal akıl yürütme testi bileşenleri arasında orta, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu gözlenmiştir.
Mekânsal akıl yürütme mekânsal görselleştirme zihinsel döndürme mekânsal oryantasyon ortaokul öğrencileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beşeri Coğrafya |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 47 |