Amaç: Gençlerin zamanlarının önemli bir bölümünü sanal ortamlarda geçirmesiyle birlikte siber zorbalık konusundaki çalışmalar artmaktadır ancak zorbalığın bir boyutu olan siber dedikodu araştırmalara konu olmamıştır. Bu amaçla mevcut araştırmada, gençlerin siber dedikoduya verilen tepkilere yönelik değerlendirmeleri incelenmiştir.
Yöntem: Çalışmada 10-16 yaşlarındaki 148 katılımcı yer almıştır. Katılımcılara beşi özel sohbet, beşi topluluk içinde gerçekleşen sohbet olmak üzere 10 kısa hikâye okunmuş; ardından siber dedikodu yapan kişiye verilen tepkilerin uygunluğu ve etkililiğine ilişkin sorular yöneltilmiştir.
Bulgular: Analizler sonucunda hem özel hem de topluluk içinde gerçekleşen sohbet ortamında yapılan siber dedikoduya verilen olumlu müdahale tepkisinin ahlaki açıdan en uygun ve en etkili tepki olduğu bulunmuştur. Buna karşın, hem özel hem de topluluk içinde gerçekleşen sohbet ortamında yapılan siber dedikoduyu “destekleme” tepkisinin katılımcılar tarafından en az uygun görülen ve en az etkili yöntem olduğu sonucuna da ulaşılmıştır.
Sonuçlar: Her ne kadar örneklemin genellenebilirliği noktasında sınırlılıklar barındırsa da bu araştırma ile siber dedikoduya yönelik Türkiye’deki ilk uygulamalar gerçekleştirilmiş ve literatürdeki bulgular doğrultusunda yorumlanmıştır.
Ahlaki Değerlendirme Dedikodu Siber Dedikodu Siber Zorbalık Zorbalık
Araştırmanın etik izinleri Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Etik Kurulundan alınmıştır (sayı: 2023/057). Katılımcıların ebeveynlerine çalışma hakkında bilgi verilerek onamları alınmıştır.
Yok
Veri toplama aşamasında yardımlarını esirgemeyen Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü öğrencileri Melek Erdoğan, Ahsen Kızılyer, Nursena Çakır ve Fatma Çıracı'ya teşekkürlerimle.
Aim: As youth spend a significant part of their time in virtual environments, research on cyberbullying are increasing, however, cyber gossip has not been the subject of research. For this purpose, in the current research, youth’s evaluations of the responses to cyber gossip were examined.
Method: A total of 148 participants between the ages of 10-16 included in the study. Ten vignettes were told to the participants, five of them were private chat and five of them were public chat. Then, questions were asked about the reasonability and effectiveness of the responses given to the protagonist who made cyber gossip.
Results: As a result of the analysis, it was found that the positive intervention response to cyber gossip in both private and public chat environments was the most morally appropriate and effective. On the other hand, it was also concluded that the supporting response to cyber gossip, both in private and in public chat environments, was the least appropriate and least effective method by the participants.
Conclusion: Although the sample's generalizability is limited, this study represents the first application of cyber gossip in Turkey and is analyzed in accordance with the findings from existing literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal Gelişim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 10 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Kabul Tarihi | 27 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1 |
![]() İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. |
---|