Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ ADAYLARININ UZAKTAN EĞİTİMDE ÖĞRETİM SÜRECİ, ÖLÇME DEĞERLENDİRME UYGULAMALARI VE KAYNAKLARA ULAŞIM İMKÂNLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2023, Cilt: 1 Sayı: 2, 98 - 121, 29.10.2023

Öz

Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının uzaktan eğitim ile gerçekleştirilen öğretim süreci, ölçme değerlendirme uygulamaları ve dersin kaynaklarına ulaşabilme deneyimlerine yönelik görüşlerinin incelendiği bu çalışmada, uzaktan eğitim sürecinde öğretmen adaylarının kaynak kullanımı, öğretim süreci ve ölçme değerlendirmeye yönelik görüşlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Durum çalışması bir ya da daha fazla olayın, ortamın, programın, sosyal grubun ya da diğer birbirine bağlı sistemlerin derinlemesine incelendiği yöntemdir. Araştırmada, uzaktan eğitim süreci, ölçme değerlendirme uygulamaları ve kaynak ve materyallere ulaşmaya yönelik hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formları ile toplanan veriler MAXQDA 2022 programıyla analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının uzaktan eğitim süreci hakkındaki değerlendirmeleri incelendiğinde uzaktan eğitimin öğrencilerin öğrenimlerine ailelerinin yanında, ev ortamında devam edebilmeleri ve ders kayıtlarına ulaşabilmeleri yönünden avantajlı buldukları, uzaktan eğitimin ekonomik açıdan öğrenenler için daha az masraflı olmasının yanında sağlık problemlerini önleme, ulaşım problemlerini azaltma, zamandan tasarruf sağlama, daha rahat bir öğrenme ortamı oluşturma, öğrenen açısından erişim kolaylığı sağlama gibi açılardan avantaj sağladığı; uzaktan eğitim sürecinde gerçekleştirilen ölçme ve değerlendirme uygulamalarının güvenirliği konusunda öğretmen adaylarının endişelerinin olduğu ve sürecin yetersiz olduğu ifade edilmiştir. Buna karşın sayıca az olmakla birlikte bazı öğretmen adayları sınav esnasında kameraların açık olması, sorular arasında geçiş sağlayamama ve sınav ile ilgili geribildirim alabilme gibi uygulamaların sınavın güvenirliğini artırdığını dile getirmiş ve uzaktan eğitim sürecinde dersle ilgili kaynak ve materyaller ile bu kaynaklara ulaşabilme durumuna yönelik sonuçlar ise derslerde en çok yer verilen materyallerin sunum, PDF belgeleri, makaleler ve kitaplar olduğu sonuçlarına bu araştırma ile ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aboagye, E., Yawson, J. A., ve Appiah, K. N. (2020). COVID-19 and e-learning: the challenges of students in tertiary ınstitutions. Social Education Research, 2(1), 1–8. https://doi.org/10.37256/ser.212021422
  • Akçuru, S. (2023). Covid-19 sürecinde yükseköğretimde uzaktan eğitim: Eğitimcilerin deneyimleri üzerine fenomenolojik bir araştırma (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Bączek, M., Zagańczyk-Bączek, M., Szpringer, M., Jaroszyński, A. & Wożakowska-Kapłon, B. (2021). Students’ perception of online learning during the COVID-19 pandemic: a survey study of Polish medical students. Medicine, 100(7). https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-41178/v1
  • Berber, Ş. , Akca, M. & Tepe Küçükoğlu, M. (2022). Yükseköğretime Covid-19 Bulaşınca: Salgın Sürecinde Öğrenci ve Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim Faaliyetlerine İlişkin Deneyimleri Üzerine Bir Değerlendirme . Yükseköğretim Dergisi , 12 (1) , 102-121 . DOI: 10.2399/yod.21.816132
  • Bolliger, D. U. & Martindale, T. (2004). Key factors for determining student satisfaction in online courses. International Journal on E-Learning, 3(1), 61-67. https://www.learntechlib.org/primary/p/2226/
  • Casacchia, M., Cifone, M., Giusti, L., Fabiani, L., Gatto, R., Lancia, L., & Roncone, R. (2021). Distance education during COVID 19: an Italian survey on the university teachers’ perspectives and their emotional conditions. BMC Medical Education, 21(1), 1-17. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02780-y
  • Chiu, T.K.F. (2022) Applying the self-determination theory (SDT) to explain student engagement in online learning during the COVID-19 pandemic. Journal of Research on Technology in Education, 54(1), 14-S30. https://doi.org/10.1080/15391523.2021.1891998.
  • Corbin, J. & Strauss, A. (2015). Basics of qualitative research: Techiques and procedures for developing grounded theory (4th ed.). SAGE Publications.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları: nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi. H. Ekşi (Çev. Ed.). EDAM Yayınları.
  • Holmes, N. (2014). Student perceptions of their learning and engagement in response to the use of a continuous e-assessment in an undergraduate module. Assessment and Evaluation in Higher Education, 40(1), 1-14. https://doi.org/10.1080/02602938.2014.881978
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitimi: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), s. 181-192. https://doi.org/10.2399/yod.20.730688
  • Keis, O., Grab, C., Schneider, A. & Öchsner, W. (2017). Online or face-to-face instruction? A qualitative study on the electrocardiogram course at the University of Ulm to examine why students choose a particular format. BMC Medical Education, 17(1), 194-201. https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-017-1053-6
  • Mcmillan, J. H. (2000). Educational Research: Fundamentals for the Consumer. New York.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (2019). Genişletilmiş bir kaynak kitap: nitel veri analizi (3. Baskı). S. Akbba Altun & A. Ersoy (Çev. Ed.). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Mukhtar, K., Javed, K., Arooj, M. & Sethi, A. (2020). Advantages, limitations and recommendations for online learning during COVID-19 pandemic era. Pakistan Journal of Medical Sciences,36(COVID19-4), 27-31. https://doi.org/10.12669/pjms.36.COVID19-S4.2785.
  • Özmen, H. & Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde Araştırma Yöntemleri. Pegem A.
  • Özgöl, M., Sarıkaya, İ. & Öztürk, M. (2017). Örgün eğitimde uzaktan eğitim uygulamalarına ilişkin öğrenci ve öğretim elemanı değerlendirmeleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(2), 294-304. https://doi.org/10.5961/jhes.2017.208
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. Pegem A.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. ve Zvacek, S. (2009). Teaching and Learning at a Distance: Foundations of Distance Education. Upper Saddle River.
  • Tekedere, H., Şahin, S. & Göker, H. (2022). Covid-19 sürecinde yükseköğretimde çevrim içi uzaktan eğitim öğrenci deneyimlerinin incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(1), 123-166. https://doi.org/10.17152/gefad.871254
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Ülger, K. (2021). Uzaktan eğitim modelinde karşılaşılan sorunlar-fırsatlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 393-412.
  • Yıldırım, A., & Simsek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seckin Yayınevi Yayınları.
  • Yin, R.K. (2014). Case study methods: design and methods. Sage Pbc.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Murat Ergün

Fatih Veyis 0000-0002-4874-7643

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2023
Kabul Tarihi 24 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ergün, M., & Veyis, F. (2023). TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ÖĞRETMENİ ADAYLARININ UZAKTAN EĞİTİMDE ÖĞRETİM SÜRECİ, ÖLÇME DEĞERLENDİRME UYGULAMALARI VE KAYNAKLARA ULAŞIM İMKÂNLARI HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. İnsan Hakları Eğitim Ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 1(2), 98-121.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

30832