19. yy, batının bilim ve teknikte ilerlemesine karşılık, Osmanlı
Devleti’nin siyasî, askerî ve malî sıkıntılardan dolayı yıprandığı bir
dönemdir. Bu sorunların arkasında; ırk, din ve mezhep kökenli iç isyanlar, paşa
ve vali hainlikleri, tedbirsiz ve gereksiz harcamalar ve birkaç cephede savaşma
gibi faktörler yer almaktadır. Zor durumda kalan devlet, içinde bulunduğu bu
buhran ve kriz ortamından kurtulmak için tüm alanlarda modernleşmek ve yenileşmek
zorunda kalmıştır.
Böylesine sıkıntılı bir dönemde yaşayan Ahmed Hamdi Şirvânî, ilmî
faaliyetlerinin yanı sıra önemli idarî görevler üstlenmiş ve çalışmaları ile de
döneme damga vurmuş bir âlim, bir devlet adamıdır. Tanzimat’tan sonra
Galatasaray Sultânîsi bünyesinde açılan Hukuk mektebinde fıkıh usulü hocalığı
yapmıştır. Hocalığı döneminde edindiği tecrübelerin meyvesi olan Türkçe Muhtasar
Usûl-i Fıkıh isimli eseri, 18. yüzyıldaki akademik yazım dili ve eğitim
sistemine örnek teşkil eden önemli bir çalışmadır. Bu makalede Ahmed Hamdi’nin Türkçe
Muhtasar Usûl-i Fıkıh isimli eserini değerlendirmeye çalışacağız.
19th century is the one in which the Ottoman
Empire was worn politically, economically and strategically while the west was
progressing in science and technology.
There have been several factors behind these
ordeals such as internal revolts originating from ethnic, race and religious
sect; pasha and governor betrayals; imprudent and unnecessary expenditures
and the wars in various battlefronts.
The State in difficult condition had
to have been modernized and reformed in almost all fields just to get rid of
this crisis and troublsome within which she had found herself.
Having lived in such a downturn, Ahmet Hamdi
Şirvani has been both an important âlim leaving his mark on the era and
statesman undertaking significant administrative duties as well as his
scholarly services. He took in charge of teaching ''usul al-fıqh'' in law
faculty within Galatasaray Sultani after Tanzimat Era. His aforementioned study Türkçe Muhtasar Usûl-i Fıkıh, which was the outcome of his experiences during his
teaching, was a fundamental study exemplifying the writing language and
educational system in 18th century. We are going to try to demonstrate the
style of Ahmed Hamdi Şirvani in the study mentioned above.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 1 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.