Some of the ḥukms applied during the Madīna period are mentioned in the Meccan āyāt. This
situation caused some problems about what these Meccan āyāt meant. These
problems were first mentioned in the tafsīr books. To solve this problem,
mufassirs expressed the taqaddum-taʾakhkhur issue. These explanations, which were first mentioned in tafsīr books,
were then examined under an independent title in ʿulūm al-Qurʾān books.
The first tafsīr book on the subject of taqaddum-taʾakhkhur issue belongs to al-Bag̲h̲avī, and the first ʿulūm al-Qurʾān book
belongs to al-Zarkashī. Taqaddum-taʾakhkhur issue has been examined in al-Suyūṭī’s al-Itqān
in a broader way and it has been argued as an independent title in the many of ʿulūm al-Qurʾān books.
In the title of taqaddum-taʾakhkhur, issues related to ḥukms have been expressed. However, news-related āyāt are also
discussed in this title. The taqaddum-taʾakhkhur in the news-related āyāt
is the realization of the related event. However, it is open to discuss
news-related āyāt under a title of taqaddum-taʾakhkhur. In this respect,
there are some points where taqaddum-taʾakhkhur issue has been
criticized. Mention of an event following the Hijra in Meccan āyāt has been
understood as evidence of Muhammad’s prophecy. Mentioning of the ḥukm/worship
implemented in Madīna in the Meccan āyāt aims to create a mental
infrastructure.
Medîne döneminde uygulama alanı ve imkânı bulan bazı
ibadetlerin Mekkî döneme ait sureler içerisinde zikredilmesi ile meydana gelen
bir işkâlin hallini amaçlayan tekaddüm-teahhur mevzuuna dair ilk değininin
tefsirlerde yer aldığı görülmektedir. Müfessirlerin, Medîne döneminde
gerçekleşen bir olayın veya uygulanmaya başlanan bir ibadetin Mekkî sûrelerde
değinilmiş olmasına dair getirdikleri izahat, daha sonra ulûmu’l-Kur’ân
eserlerinde müstakil bir başlık altında incelenecek bu konunun ilk kaynağını
teşkil etmektedir. İlk olarak Zerkeşî’nin başlıklandırdığı bu meselenin Suyûtî
ile açımlandığı ve asrımıza kadar telif edilen birçok ulûmu’l-Kur’ân eserinde
ele alındığı görülmektedir. Takdim-tehir başlığında hükm/ibadete müteallik
meseleler dile getirilmekle birlikte haberî muhtevası olan ayetlerin de bu
başlığın konusu yapıldığı görülmektedir. Haberî ayetlerdeki takdim-tehir,
ilgili olayın tahakkuku; hükümle alakalı (inşâî) ayetlerin takdim-tehiri ise
amele dökülmesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Medîne döneminde gerçekleşecek
bir olayın Mekke döneminde zikredilmesi, Kur’ân’ın icazı ve Hz. Peygamber’in
nübüvvetinin bir ispatı olarak değerlendirilmiştir. Medine’de uygulanan bir
ibadetin Mekkî surelerdeki değinisi ise söz konusu ibadetin yolunu yapmak,
gönülleri ona ısındırmak olarak değerlendirilmiştir. Ancak haberî bir ayetin,
hükmün takdimi-tehirine dair bir başlık altında ele alınmasının tartışmaya açık
olduğu gibi, Medine döneminde müesseseleşmiş bir ibadetin Mekke döneminde
uygulanmamış olduğu teslim edilmiş bir hakikat olmadığından Kur’ân vahyinde
nüzûlün takaddümü yahut hükmün teahhuru meselesinin tenkide uğradığı noktalar
bulunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 2 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.