Tâbiîn dönemi Kûfe mektebinin önde gelen isimlerinden biri kabul edilen Abîde es-Selmânî (öl. 72/691) fıkıh ilmindeki birikimi yanında hadis rivâyetinde de oldukça önemli bir konuma sahiptir. Özellikle İbn Mes‘ûd (öl. 32/652) ve Hz. Ali (öl. 40/661) ile uzun süre beraber olmuş, Hz. Ali ile birlikte savaşlara katılmış, Kûfe’de kadılık yapmış, Hz. Ali ve Hz. Ömer’le (öl. 23/644) fikir alışverişinde bulunmuştur. Aralarında Hz. Ömer, Hz. Ali, Abdullah b. Mes‘ûd ve Abdullah b. Zübeyr’in (öl. 73/692) bulunduğu bir grup ashaptan hadis almış, kendisinden de İbn Sîrîn (öl. 110/729), Âmir eş-Şa‘bî (öl. 104/722), Ebû İshâk es-Sebî‘î (öl. 127/745), İbrahim en-Nehaî (öl. 96/714), Abdullah b. Seleme el-Murâdî (öl. ?), Saîd b. Ebû Hind (öl. 105/724) gibi meşhur muhaddisler hadis nakletmiştir. Abîde es-Selmânî, tâbiînin önde gelen isimlerinden biri olmasına rağmen hakkındaki çalışmalar oldukça sınırlıdır. Fakihliği ile ilgili bazı çalışmalar bulunsa da hadisçiliğiyle ilgili herhangi bir çalışma bulunmamaktadır. Araştırmamız, ismi en sahih isnadlar arasında zikredilen Abîde es-Selmânî’nin hadisçilik yönü ve hadis tarihi bakımından önemi hakkında tespitlerde bulunmayı amaçlamaktadır. Çalışma yapılırken konuyla ilgili hadis, tarih ve tabakât gibi temel kaynaklar taranıp elde edilen veriler karşılaştırmalı olarak tahlil edilerek çeşitli sonuçlar çıkarılmıştır.
῾Abīda al-Salmānī (d.72/691), who is accepted as one of the prominent names of the school of Kufa in the era of the Successors, has an important status in narration of ḥadīth, besides his build-up in islamic law. Most particularly he accompanied with Ibn Mas ͑ūd (d. 32/652) and His Holiness ῾Alī (d. 40/661) for along time and engaged with war with His Holiness ῾Alī and executed functions of Qāḍī in Kufa and exchanged views with His Holiness ῾Alī and His Holiness ῾Umar (d. 23/644). He took ḥadīth from a group of the Companions including, His Holiness ῾Umar, His Holiness ῾Alī, ῾Abdallāh b. Mas ͑ūd, ῾Abdallāh b. Zubayr (d. 73/692). Famous ḥadīth scholars such as Ibn Sīrīn (d. 110/729), ῾Āmir al- Sh῾abī (d. 104/722), abu Isḥāq al- Sabī᾽ī (d. 127/745), Ibrāhīm al- Nakha᾽ī (öl. 96/714), ῾Abdallāh b. Salama al- Murādī (d. ?), Sa῾īd b. abu Hind (d. 105/724) transmitted hadiths from him. Although ῾Abīda al-Salmānī is one of the prominent names of the Successors, there are limited studies about him.Yet there are some researches related to ῾Abīda’s canonist side, there aren’t any work related tosss his ḥadīthologist side. Our study aims to determine ῾Abīda al-Salmānī’s ḥadīthology and his importance in ḥadīth history, whose name mentioned among the most authentic chain of narration. During the study, basic resources, such as ḥadīth, history, ṭabaqāt, were scanned and acquired data were analyzed comparatively and were drawn various results.
Keywords: Ḥadīth, Islamic Law, Ra᾽y, ῾Abīda al-Salmānī, Narration.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 14 Ocak 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ocak 2022 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.