Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlahiyat Fakültesi Öğrencileri ve Mezunlarının Felsefe Grubu Derslerine Yönelik Algısı Üzerine Nicel Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 751 - 782, 14.07.2022

Öz

İnsan varlık alanına çıktığı andan itibaren, din ve eğitim onun için vazgeçilmez olgulardır. Her ikisi de insanı geliştirme ve olgunlaştırma yetisine sahiptir. Bu noktada din eğitimi sadece insanın inanma ihtiyacını karşılanmakla yetinmez; dini değerlerini özümsemiş, farklı değer sahibi insanlarla bir arada yaşama kültürüne sahip, karşılaştığı yeni problemlere çözüm üretebilen, düşünce dünyası zengin bireylerin yetiştirilmesini de hedeflemektedir. Bu hedeflere ulaşabilmek için; merak etme, araştırma, soru sorma, sorgulama, doğrunun peşinden gitme ve derinlikli düşünme olarak da ifade edilen felsefeye ve felsefi bakışa sahip olmak önemlidir. Bunun kazandırılmasında ilahiyat fakülteleri önmeli bir işlevi yerine getirmektedir.
Ülkemizde yüksek din öğretiminin yapıldığı ilahiyat fakülteleri; hem örgün hemde yaygın din eğitim-öğretimi için alanında uzman bireylerin yetiştirildiği en önemli kurumlardır. Toplumun ihtiyaç duyduğu, “yüksek dîniyyât mütehassısları” yetiştirmek gayesi ile açılan bu kurumlarım müfredat programlarında, felsefe dersleri varlığını daima sürdürmüştür.
Bu makalede; ilahiyat fakültesi öğrencileri ve mezunlarının felsefe grubu derslere yönelik tutumları ve bakış açıları, uygulanan anket yardımı ile tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada, öncelikle araştırmanın konusu, önemi, amacı, araştırmanın yöntemi, hipotezleri ile evren ve örneklem grubu hakkında bilgi verilmiş, daha önce yapılmış benzer çalışmalara temas edilmiştir. Araştırmaya katılanların demografik özellikleri ile anketten elde edilen bulgular tablo şeklinde gösterilmiştir. Son olarak, araştırmanın başında kurulan hipotezler değerlendirilmiş, elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aydın, Muhammet Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi, 2016.
  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları, 2004.
  • Çadırcı, Musa - Süslü, Azmi. Ankara Üniversitesi Gelişim Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, Yayın No.82, 1982.
  • Çuhadar, Cengiz. “Kastamonu-Manas-Oş İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Felsefe Dersine Yönelik Tutumları, Din-Felsefe İlişkisine Yönelik Değerlendirilmesi”, Dini Araştırmalar 22 /55 (15-06-2019), 121-158.
  • Erdem, Hüsameddin. Din-Felsefe Münasebeti. Konya: Hü-er Yayınları, 2004.
  • Ev, Halit. Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumları ve Öğretmen Yetiştirme, İzmir: Tibyan Yayıncılık, 2003.
  • Ev, Halit. “Yüksek Öğretimde Din Eğitimi”, Din Eğitimi, haz. Mustafa Köylü-Nurullah Altaş. İstanbul: Ensar Yayınları, 2017.
  • Gümrükçüoğlu, Süleyman. Din Eğitiminin Sosyal Medya Kullanımına Etkisi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2020.
  • İlahiyat Fakültesi Albümü. “Bugünkü İlahiyat Fakültesi”. Ankara: T.T.K. Basımevi, 1961.
  • İstanbul Darülfünun Talimatnamesi (21 Nisan 1924) için bkz, Düstur, III. Tertip, C. V, 1098-1107.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
  • Kızılabdullah, Yıldız. “Kavramsal Çerçeve: Eğitim, Öğretim ve Din”. Din Eğitimi El Kitabı. haz. Recai Doğan-Remziye Ege. Ankara: Grafiker Yayınları, 2017.
  • Öner, Necati. Felsefe Yolunda Düşünceler. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1995.
  • Parmaksızoğlu, İsmet. Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1966.
  • Ankara Üniversitesi Kuruluş Kadroları Hakkındaki 5239 Sayılı Kanuna Ek Kanun, (Kanun No. 5424) Resmi Gazete 7229, (10 Haziran 1949), Erişim 1 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/7229.pdf
  • Ankara Üniversitesi İlâhiyet Fakültesi Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Resmi Gazete 14203 (02 Haziran 1972), Erişim 3 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14203.pdf
  • Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Resmi Gazete 16102 (3 Kasım 1977), Erişim 5 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/16102.pdf
  • Şişman, Mehmet. Eğitime Giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
  • Toktaş, Fatih - Acuner H. Yusuf . "İlahiyat Fakültelerinde Felsefe Dersleri Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği". Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17 / 17 (Eylül 2004), 159-176.
  • Toktaş, Fatih vd. "Felsefe’li İlahiyat vs. Felsefe’siz İslami İlimler: Türkiye Geneli Öğrenci Anketi". Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / 43 (Haziran 2016), 143-181.
  • Yüksek İslam Enstitüleri Müfredat Programları, Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi (19.02.1979), Sayı. 2021, Erişim 3 Şubat 2022. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/43-1979.
  • Yüksek İslâm Enstitüsü Yönetmeliği, Resmi Gazete 14077 (19 Ocak 1972), Erişim 3 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14077.pdf

A Quantitative Research On The Perception Of The Faculty Of Theology Students And Graduates Towards Philosophy Courses

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 751 - 782, 14.07.2022

Öz

From the moment man enters the field of being, religion and education are indispensable phenomena for him. Both have the ability to develop and mature people. At this point, religious education is not only meeting the need to believe; it is also aimed to educate individuals who have assimilated religious values, have a culture of coexistence with people of different faiths and opinions, can produce solutions to new problems they face, and rich in the world of thought. In order to achieve these goals; It is important to have a philosophical and philosophical view, which is also expressed as curiosity, research, questioning, going after the truth and thinking in depth. In order to gain this, the faculties of theology perform a preconditioned function.
Theological faculties where higher religious education is carried out in our country; They are the most important institutions in which specialist individuals are trained for both formal and widespread religious education. These institutions, which were opened with the aim of raising "high religious followers" that society needs, have always maintained philosophy courses in curriculum programs.
In this article; The attitudes and perspectives of the students and graduates of the faculty of theology towards the philosophy group courses were tried to be determined with the help of the applied questionnaire. In the research, first of all, information was given about the subject, importance, purpose, method, hypotheses, universe and the sample group of the research and similar studies that had been done before were touched upon. The demographic characteristics of the participants and the findings obtained from the questionnaire are shown in the form of a table. Finally, the hypotheses set up at the beginning of the research were evaluated, and suggestions were made in line with the results obtained.

Kaynakça

  • Aydın, Muhammet Şevki. Cumhuriyet Döneminde Din Eğitimi Öğretmeni Yetiştirme ve İstihdamı. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi, 2016.
  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Dem Yayınları, 2004.
  • Çadırcı, Musa - Süslü, Azmi. Ankara Üniversitesi Gelişim Tarihi. Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, Yayın No.82, 1982.
  • Çuhadar, Cengiz. “Kastamonu-Manas-Oş İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Felsefe Dersine Yönelik Tutumları, Din-Felsefe İlişkisine Yönelik Değerlendirilmesi”, Dini Araştırmalar 22 /55 (15-06-2019), 121-158.
  • Erdem, Hüsameddin. Din-Felsefe Münasebeti. Konya: Hü-er Yayınları, 2004.
  • Ev, Halit. Türkiye’de Yüksek Din Öğretimi Kurumları ve Öğretmen Yetiştirme, İzmir: Tibyan Yayıncılık, 2003.
  • Ev, Halit. “Yüksek Öğretimde Din Eğitimi”, Din Eğitimi, haz. Mustafa Köylü-Nurullah Altaş. İstanbul: Ensar Yayınları, 2017.
  • Gümrükçüoğlu, Süleyman. Din Eğitiminin Sosyal Medya Kullanımına Etkisi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2020.
  • İlahiyat Fakültesi Albümü. “Bugünkü İlahiyat Fakültesi”. Ankara: T.T.K. Basımevi, 1961.
  • İstanbul Darülfünun Talimatnamesi (21 Nisan 1924) için bkz, Düstur, III. Tertip, C. V, 1098-1107.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2020.
  • Kızılabdullah, Yıldız. “Kavramsal Çerçeve: Eğitim, Öğretim ve Din”. Din Eğitimi El Kitabı. haz. Recai Doğan-Remziye Ege. Ankara: Grafiker Yayınları, 2017.
  • Öner, Necati. Felsefe Yolunda Düşünceler. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, 1995.
  • Parmaksızoğlu, İsmet. Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1966.
  • Ankara Üniversitesi Kuruluş Kadroları Hakkındaki 5239 Sayılı Kanuna Ek Kanun, (Kanun No. 5424) Resmi Gazete 7229, (10 Haziran 1949), Erişim 1 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/7229.pdf
  • Ankara Üniversitesi İlâhiyet Fakültesi Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Resmi Gazete 14203 (02 Haziran 1972), Erişim 3 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14203.pdf
  • Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Öğretim ve Sınav Yönetmeliği, Resmi Gazete 16102 (3 Kasım 1977), Erişim 5 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/16102.pdf
  • Şişman, Mehmet. Eğitime Giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2020.
  • Toktaş, Fatih - Acuner H. Yusuf . "İlahiyat Fakültelerinde Felsefe Dersleri Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Örneği". Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17 / 17 (Eylül 2004), 159-176.
  • Toktaş, Fatih vd. "Felsefe’li İlahiyat vs. Felsefe’siz İslami İlimler: Türkiye Geneli Öğrenci Anketi". Dokuz Eylül Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi / 43 (Haziran 2016), 143-181.
  • Yüksek İslam Enstitüleri Müfredat Programları, Milli Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi (19.02.1979), Sayı. 2021, Erişim 3 Şubat 2022. http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/43-1979.
  • Yüksek İslâm Enstitüsü Yönetmeliği, Resmi Gazete 14077 (19 Ocak 1972), Erişim 3 Şubat 2022. https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14077.pdf
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Süleyman Gümrükçüoğlu 0000-0001-5875-767X

Abdulbaki Aksu 0000-0002-6975-3348

Erken Görünüm Tarihi 14 Temmuz 2022
Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Gümrükçüoğlu, Süleyman - Aksu, Abdulbaki. “İlahiyat Fakültesi Öğrencileri Ve Mezunlarının Felsefe Grubu Derslerine Yönelik Algısı Üzerine Nicel Bir Araştırma”. İhya Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi 8/2 (Temmuz 2022), 751-782.

A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index  gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.


             

1200px-Cc_by-nc_icon.svg.png