The Qabz (possession) of the subject of the sale contract occupies an important place in the contracts of hiba, ariat, wadiah, qarz, rahn, sarf and interest-involved goods exchanges in Islamic Law. It is required for the mutual validity of the procedures that in the place of contract, for the interest-involved goods exchange the amounts must be possessed in actuality or, by default with discharge and possession in actuality for the sarf contracts in actuality to avoid any credit interests. It is obligatory that in salam contracts the price is paid to the seller and in mudharaba, muzara’a and musaqah participations, the capital is to be transferred to the party that will manage it. Qabz or delivery is consired as a tying clause by the majority of Islamic scholars for hiba and rahn contracts. Disposals where qabz affects the transitions of the ownership are accepted as hiba and qarz and as ariat by Hanafis and Malikis. Malikis generally find unilateral will sufficient as the tying clause. Besides, Hanafis have the opinion that qabz brings ownership in fasid contracts under certain circumstances. In this article, the above mentioned disposals are introduced and views on the effects of qabz to those are studied
İslam hukukunda akit konusunun kabzı hibe, âriyet, vedîa, karz ve rehin akitleri ile sarf ve aralarında faiz gerçekleşen malların mübadelesinde önemli bir konumda bulunmaktadır.Karşılıklı bedellerin, akit meclisinde ribevî malların mübadelesinde hakikaten veya tahliye ile hükmen, sarfta ise hakikaten kabzedilmiş olması veresiye faizinden kaçınmak için gereklidir. Selem akdinde bedelin satıcıya; mudârebe, müzâraa ve müsâkât ortaklıklarında ise sermayenin bunu çalıştıracak olan tarafa teslimi de bu işlemlerin geçerliliği için şarttır.Kabz veya teslim İslam hukukçularının çoğunluğu tarafından hibe, rehin akitleri için bağlayıcılık şartı olarak görülmüştür. Kabzın mülkiyetin intikaline etki ettiği tasarrufular ise hibe, karz ile Hanefî ve Mâlikîlere göre âriyet olarak kabul edilmiştir. Malikiler ise genel olarak tek taraflı iradeyi bağlayıcılık şartı için yeterli görmektedirler. Ayrıca Hanefîler bazı şartlarla fasit akitte kabzın mülkiyet kazandırdığı görüşündedir.Bu çalışmada yukarıdaki tasarruflar tanıtılıp, kabzın bunlara etkileri ile ilgili görüşler incelenmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ağustos 2015 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 2 |
A Uluslararası İslam Araştırmaları Dergisi, 2017'den bu yana TR DİZİN ULAKBİM tarafından taranmaya başlamıştır. Ayrıca, Citefactor, Rootindex, DRJI index, ResearchBib, Sobiad İndex, Scientific Indexing Services, İdealonline ve Eurasian Scientific Journal Index gibi ulusal ve uluslararası indexler tarafından da taranmaktadır. İsam ve Base Bielefeld Academic Search tarafından taranmaktadır.