EMMY ÖDÜLLÜ DİZİLERDE ALKOL VE SİGARA ÜRÜN YERLEŞTİRME UYGULAMALARININ İÇERİK ANALİZİ YÖNTEMİ İLE İNCELENMESİ
Yıl 2018,
Cilt: 20 Sayı: 3, 67 - 84, 27.07.2018
Eyyup Yaraş
,
Raife Meltem Yetkin Özbük
,
Pelin Çorlu
Öz
Günümüzde alkol
ve sigara ürün yerleştirme uygulamaları ile oldukça sık karşılaşılmaktadır. Bu
çalışmada Emmy ödüllü dizilerde alkol ve sigara ürün yerleştirmelerinin nasıl gerçekleştirildiği
incelenmiştir. Bu amaçla belirlenen 10 adet Emmy Ödüllü ve IMDB puanı yüksek
diziden, 3’er bölüm rastgele olarak seçilmiş ve toplamda 30 bölüm dizi içerik
analizi yöntemi ile incelenerek araştırma sorularına yanıt aranmıştır. Analiz
sonuçlarına göre Emmy ödüllü dizilerde alkol ürün yerleştirmeleri sigara ürün
yerleştirmelerine göre daha sık olarak görülmektedir ve ürün yerleştirmeler
genellikle görsel bir biçimde yapılmaktadır. Sahne sayısı ile paralel bir
şekilde alkol ürün yerleştirmelerinin süresi sigara ürün yerleştirmelerine göre
daha uzundur. Ayrıca, alkol veya sigara ürün yerleştirmelerinin yer aldığı
sahnelerdeki oyuncuların çoğunlukla erkek olduğu belirlenmiştir. Dizilerde
alkol ve sigara ürün yerleştirme uygulamalarını inceleyen bir araştırmanın
literatürde yer almaması sebebiyle bu çalışmanın literatüre ve sonraki
çalışmalara katkıda bulunması beklenilmektedir.
Kaynakça
- Argan, M., Nurtanış Velioğlu, M. ve Tokay Argan, M. (2007). "Marka yerlestirme stratejilerinin hatırlama üzerine etkisi: ‘GORA’ filmi üzerine araştırma". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(19), 159-178.Auty, S. ve Lewis, C. (2004). "Exploring Children’s Choice: The Reminder Effect of Product Placement". Psychology & Marketing, 21(9), 697-713.Aydın, D. ve Orta, N. (2009). "Sinemanın reklam aracı olarak kullanımı "Türk filmlerinde marka yerleştirme uygulamaları"". İletişim Fakültesi Dergisi, 1(36), 7-23.Bozkurt, S. (2008). "Ürün Yerleştirme Stratejilerinin Marka Hatırlama Üzerine Etkisini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma". Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.Charlesworth, A.ve Glantz, S. (2005). "Smoking in the Movies Increases Adolescent Smoking: A Review". Pediatrics, 116(6), 1516-1528.Clow, K. ve Baack, D. (2012). Integrated Advertising, Promotion, and Marketing Communications. Essex: Pearson Education.Cornwall, T. (2008). "State of Art and Science in Sponsorship-Linked Marketing". Journal of Advertising, 37(3), 41-55.Cowley, E. ve Barron, C. (2008). "When product placement goes wrong: The effects of program liking and placement prominence". Journal of Advertising, 37(1), 89-98.Çakır, V. ve Kınıt, E. (2014). "Televizyon dizilerind ürün yerleştirme ve sponsorluğunun sonuçları". Global Media Journal: TR Edition, 5(9), 19-47.De Gregorio, F. ve Sung, Y. (2010). "Understanding Attitudes Toward and Behaviors in Response to Product Placement". Journal of Advertising, 39(1), 83-96.Downe‐Wamboldt, B. (1992). "Content analysis: method, applications, and issues". Health Care for Women International, 13(3), 313-321.Gibson, B. ve Maurer, J. (2000). "Cigarette Smoking in the Movies: The Influence of Product Placement on Attitudes Toward Smoking and Smokers". Journal of Applied Social Psychology, 30(7), 1457-1473.Görgülü, G. (30.06.2017). Pazarlama 3.0. 18.08.2017 tarihinde Fi dizisi ve müşteriye “Hayır” deme sanatı: http://www.pazarlama30.com/fi-dizisi-musteriye-hayir-deme-sanati/ adresinden alındıGupta, P. B. ve Gould, S. J. (1997). "Consumers' perceptions of the ethics and acceptability of product placements in movies: Product category and individual differences". Journal of Current Issues & Research in Advertising, 19(1), 37-50.Gupta, P. B. ve Lord, K. R. (1998). "Product placement in movies: The effect of prominence and mode on audience recall". Journal of Current Issues & Research in Advertising, 20(1), 47-59.Homer, P. M. (2009). "Product Placements: The impact of placement type and repetition on attitude". Journal of Advertising, 38(3), 21-32.Kamiloğlu, F. (23.12.2015). The Brandage. 20.08.2017 tarihinde Markaların ürün yerleştirme ile imtihanı: http://thebrandage.com/markalarin-urun-yerlestirme-ile-imtihani/ adresinden alındıKerlinger, F. N. (1986). Foundations of Behavioral Research Library of Congress Cataloging in. New York: Publication Data.La Ferle, C. ve Edwards, S. M. (2006). "Product Placement: How Brands Appear on Television". Journal of Advertising, 35(4), 65-86.Law, S. ve Braun, K. (2000). "I’ll have what she’s having: Gauging the impact of product placements on viewers". Psychology & Marketing, 17(12), 1059-1075.Lee, M. ve Faber, R. (2007). "Effects of product placement in On-line games on brand memory: A perspective of the limited-capacity model of attention". Journal of Advertising, 36(4), 75-90.Lehu, J. M. ve Bressoud, E. (2008). "Effectiveness of brand placement: New insights about viewers". Journal of Business Research, 61(10), 1083-1090.Mackay, T., Ewing, M., Newton, F. ve Windish, L. (2009). "The effect of product placement in computer games on brand attitude and recall". International Journal of Advertising, 28(3), 423-438.MediaCat. (02.02.2012). MediaCat. 22.08.2017 tarihinde 2011 Ürün Yerleştirme Raporu: https://www.slideshare.net/MediaComInsights/2011-urun-yerletirme-raporu adresinden alındıMediaCat. (12.02.2013). MediaCat. 22.08. 2017 tarihinde 2013 Ocak ayı ürün yerleştirme raporu: http://www.mediacatonline.com/2013-ocak-ayi-urun-yerlestirme-raporu/ adresinden alındıNewell, J., Salmon, C. ve Chang, S. (2006). "The hidden history of product placement". Journal of Broadcasting & Electronic Media, 50(4), 575-594.Öztürk, S. ve Okumuş, A. (2014). "Pazarlama iletişim aracı olarak ürün yerleştirme: Kavramsal bir çerçeve". İsletme İktisadi Enstitüsü Yönetim Dergisi, 76, 96-119.Radikal. (25.03.2012). Radikal. 22.08.2017 tarihinde Yalan Dünya işi abartınca...: 2017 adresinden alındıRussell, C. (1998). "Toward a framework of product placement: theoretical propositions". Advances in Consumer Research, 25, 357-362.Russell, C. (2002). "Investigating the effectiveness of product placements in television shows: The role of modality and plot connection congruence on brand memory and attitude". Journal of Consumer Research, 29(3), 306-318.Russell, C. A., Stern, B. B. ve Stern, B. B. (2006). "Consumers, characters, and products: A balance model of sitcom product placement effects". Journal of Advertising, 35(1), 7-21.Russell, C. ve Belch, M. (2005). "A managerial investigation into the product placement industry". Journal of Advertising Research, 45(1), 73-91.Sargent, J. D., Dalton, M. A., Ahrens, M. B. ve Heatherton, T. F. (2001). "Brand appearances in contemporary cinema films and contribution to global marketing of cigarettes". The Lancet, 357(9249), 29-32.Smit, E., Reijmersdal, E. V. ve Neijens, P. (2009). "Today’s practice of brand placement and the industry behind it". International Journal of Advertising, 28(5), 761-782.Tığlı, M. (2004). Bir Aktör Olarak Markalar (1 b.). İstanbul: Türkmen Yayınevi.Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı. (15.02.2011). Radyo ve Televizyon Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanun. 21.08.2017 tarihinde https://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k6112.html adresinden alındıTüzün Ateşalp, S. ve Taşdemir, B. (2014). "Ürün yerleştirme ve editoryal içerik ile ilgili artan kaygılar: Türkiye’de televizyon draması sektörü örneği". Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 51-78.Van Reijmersdal, E. A., Neijens, P. C. ve Smit, E. G. (2007). "Effects of television brand placement on brand image". Psychology & Marketing, 24(5), 403-420.Van Reijmersdal, E., Smit, E. ve Neijens, P. (2010). "How media factors affect audience responses to brand placement". International Journal of Advertising, 29(2), 279-301.