Çalışmanın amacı Hatay ilinde ikamet eden mültecilerin gıda harcamalarını etkileyen faktörlerin, gıda alt ürün grupları için Working-Leser modeli kullanılarak analiz edilmesidir. Bu amaçla Mart-Mayıs 2022 döneminde 133 hanehalkı ile yüzyüze yapılan anketlerden elde edilen veriler kullanılmıştır. Çalışma sonucunda hanehalkları arasında toplam harcamalar içinde gıda ve alkolsüz içeceklere ayrılan payın %47,17 ile Türkiye ortalamasının (%22,78) çok üzerinde olduğu; gıda harcamaları içinde de un ve unlu mamullere ayrılan payın (%26,51) Türkiye ortalamasının (%17,8) üzerinde olduğu belirlenmiştir. Bu bağlamda gıda alt ürün grupları için geliştirilen ekonometrik model tahmini sonucunda toplam gıda harcaması ile hane reisinin eğitim düzeyi arttıkça ve hanehalkı büyüklüğü azaldıkça un ve unlu mamullere yapılan harcamanın payının azalacağı tespit edilmiştir. Meyve ve sebze ile et ve benzeri ürünler için ise toplam harcama arttıkça yapılan harcamanın payının artacağı bulunmuştur. Keza bu iki gıda alt ürün grubu için esneklikler sırasıyla 1,55 ve 1,45; bunun dışındaki tüm alt gruplar için ise esneklikler 1’den küçük bulunmuştur.
The aim of the study is to determine the factors influencing the food expenditures under sub-categories of the refugees residing in the province of Hatay by using the Working-Leser model. For this purpose, survey data collected through face-to-face interviews with 133 households during the period of March-May 2022 is utilized. The study reveals that among the examined households, the share of food and non-alcoholic beverages in total expenses is significantly higher (47.17%) compared to the Turkish average (22.78%). Additionally, the proportion of expenditures allocated to flour and bakery products within the food category (26.51%) is found to exceed the Turkish average (17.8%). Accordingly, the econometric model developed for food sub-indicates that the share of expenditure on flour and bakery products decreases as the total food expenditure increases, the education level of the household head rises and the household size decreases. On the other hand, for fruits and vegetables, as well as meat and similar products, it is found that the share of expenditure increases as the total expenditure rises. The elasticities for these two food sub-categories are calculated as 1.55 and 1.45, respectively, while for all other sub-groups, the elasticities are found to be less than 1.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İktisat Teorisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 18 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 2 |