Eğitim ve sağlık, beşeri sermayeyi oluşturan iki temel unsurdur. Her iki unsurun, beşeri sermaye üzerinde etkisinin olmasının yanı sıra birbirleri üzerinde de pozitif etki yaratma güçleri vardır. Sağlık; eğitime katılım, devamlılık, eğitimi tamamlama açısından eğitime katkı sağlar. Eğitim ise; bireylerin sağlıklarını koruma ve geliştirmeleri konusundaki bilinç düzeyini artırma gücüne sahiptir. Çalışmada, sağlığın eğitim üzerinde yaratacağı pozitif etki, Türkiye için ARDL Sınır Testi Yaklaşımı aracılığıyla incelenmiştir. Veri kısıtı nedeniyle, 1975-2014 dönemine ait veriler kullanılmıştır. Çalışmada sağlık göstergeleri olarak; bin kişiye düşen doktor sayısı, kişi başına düşen cari sağlık harcaması, doğumda yaşam beklentisi, onbeş yaş üstü kişi başına alkol tüketimi kullanılırken eğitim göstergesi olarak ise genel okullaşma oranı tercih edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, kısa dönemde kişi başına düşen cari sağlık harcaması ile okullaşma oranı arasında negatif ilişki tespit edilmiştir. Uzun dönemde ise modelde yer alan sağlık değişkenlerinin tamamının okullaşma oranı üzerinde negatif etkiye sahip oldukları belirlenmiştir
Health and education are two of the fundamental factors of human capital. Besides, there are positive effect on human capital, they might create positive influence on each others. Health might provide some educational contributions such as; attendance, absenteeism and graduate. On the other side, education also lead to individual to be more consicient to sustain and to improve their health. In context, this paper invesitgates health’s positive effect on education by using ARDL Bound Test Approach in Turkey. According to data availability, annual data is used for the period of 19752014. In the analysis, health data that used are number of doctors per thousand, current health expenditure per person, life expectancy on birth and alcohol consumption per capita over fifteen years are used whereas general schooling rate is preferred for education indicators.According to the results of the analysis, there is a negative relationship between the current health expenditure per capita in the short term and the schooling rate.In the long term, it was determined that there was a negative relationship between all of the health variables that used in model and the schooling rate
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 4 |
Bu Web Sitesi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.