The concept of political communication, which is formed by the combination of the disciplines of politics and communication, became an integral part of the world of politics immediately after the Second World War in the USA and was first observed in Turkey in the 1980s as it became more open to the outside world. Particularly in relation to election periods, which are indispensable components of the democratic process, people have discussed the effects of political communication on voters’ preferences. During these periods of political campaign and propaganda, voters’ political opinions and preferences affected by and aims to promote sustainability of these effects. The aim of this work is to understand the concept of political communication and the historical development of this concept around the world and in Turkey. Firstly, in this context, the concept of politics and communications are defined and afterwards, the different perspectives of this concept will be discussed. The study ends with different examples from around the world and Turkey.
Politics communication political communication political propaganda
Siyaset ve iletişim disiplinlerinin birleşiminden ortaya
çıkan siyasal iletişim kavramı, dünyada ikinci dünya savaşı sonrasında,
Türkiye’de ise 1980’li yıllarda dışa açılmayla birlikte önem kazanmaya
başlamış, giderek siyaset dünyasının ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir.
Özellikle demokrasinin vazgeçilmez unsuru olan seçim dönemlerinde kendisinden
ağırlıkla söz ettiren ve seçmenin oy tercihlerinde belirleyici olmak adına
kampanya ve propagandalarla desteklenen siyasal iletişim, seçmenin siyasal
kanaat ve tercihlerine etkili olmayı ve bunun sürdürülebilirliğini amaçlamaktadır.
Bu çalışmanın amacı da, siyasal iletişim kavramlarını ve unsurlarını ele alarak
bu kavramın dünyada ve Türkiye’de
tarihsel gelişimini incelemektir. Bu kapsamda öncelikle siyaset ve
iletişim kavramlarının tanımı yapılmakta, sonrasında siyasal iletişim olgusuna
yönelik farklı bakış açılarına yer verilmektedir. Çalışma, dünyadan ve
Türkiye’den verilen örneklerle sona ermektedir.
siyaset iletişim siyasal iletişim siyasal kampanya siyasal propaganda
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1 |