In this study, aerodynamic structures of the heavy vehicle consisting of truck and trailer was investigated with computational fluid mechanics method. The force measurement were performed on the model car and aerodynamic drag coefficient (CD) were determined numerically in 4 different speeds on the Fluent® program. Numerical analysis of flow were made on the 59 000 - 844 000 Reynolds number. The effect of trailer additional to truck was determined to aerodynamic drag coefficient. The friction and pressure induced distributions were determined of total aerodynamic resistance. The images of flow structure were obtained around the truck trailer. The zones that was forming aerodynamic resistance were determined.
Aerodynamic drag coefficient (CD) Fluent® turbulent flow truck and trailer
Bu
çalışmada, kamyon ve treyler oluşan ağır aracın aerodinamik
yapısı hesaplamalı akışkanlar mekaniği yöntemi ile
araştırılmıştır. Kuvvet ölçüm model araba yapıldı ve
aerodinamik sürtünme katsayısı (CD) Fluent® programı 4 farklı
hızlarda sayısal belirlendi. 844 000 Reynolds sayısı - akışının
Sayısal analiz 59 000 yapılmıştır. Kamyon ek römork etkisi
aerodinamik sürükleme katsayısı tespit edildi. Sürtünme ve
basınç kaynaklı dağılımları toplam aerodinamik direnç
belirlenmiştir. Akış yapısının görüntüleri kamyon römork
etrafında elde edilmiştir. Aerodinamik direnç oluşturan edildi
bölgeleri tespit edilmiştir.
Aerodinamik sürtünme katsayısı (CD) Fluent® türbülanslı akış kamyon ve treyler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 |