Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Investigation into Secondary School Students’ Opinions about the Utilization of Information Technology

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 11 - 22, 25.07.2018

Öz

The purpose
of this study is to examine the level of secondary school students’ utilization
of information technology in terms of various variables. In order to describe
an existing situation in the study as it was, screening model was used, and
among the methods included in this model general screening model was employed.
The study group of the study comprised a total of 250 secondary school students
attending different schools in the city centre of Niğde in the academic year of
2017-2018. The study group was determined through non-random (purposeful)
convenience sampling method. “The Utilization of Information and Communication
Technologies Scale” developed by Özmusul (2011) was used as data collection
tool in the study. The Cronbach’s Alpha reliability coefficient for the scale
was found to be .91. Since the data showed normal distribution, the parametric
tests, independent samples t-test and one-way analysis of variance (ANOVA),
were used. As a result of the study, it was concluded that the level of
students’ information technology use was high. In the analysis done for the
independent variables, it was determined that while the level of the students’
utilization of information technology did not differ significantly based on
their gender and class levels, it did according to the availability of a
computer and internet connection. However, based on the frequency of the
internet use, a difference was revealed between the students who frequently
used the internet and those who rarely used it, in favour of the ones who used
the internet frequently. 

Kaynakça

  • Barkan, M., & Eroğlu, E. (2004). Uzaktan ögretimde kalite:".. Sayısal büyüklükler doyuma ulaştı.. Ya şimdi?..". TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (4), 148-151. Barut, L. (2015). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları ile bilgisayar öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sütüçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş. Canbaz, N. (2010). Yetişkin eğitimi kurslarına devam eden kadın kursiyerlerin teknoloji okuryazarlığı eğitim ihtiyacını belirleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale. Çetin, O., Çalışkan, E., & Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 11 (2), 273-291. Çiçek, R. (2006). Eğitim fakültesi 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli eğitime ilişkin yeterliliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa. Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Korucu, A. T., Usta, E., & Toraman, L. (2016). Ortaokul öğrencilerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Bartin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (3), 690-717. Özmusul, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeylerinin İncelenmesi (Kilis İli Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep. Özmusul, M. (2011). Bilişim teknolojilerinden yararlanma ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4 (1), 1-17. Timur, B., Yılmaz, Ş., & İşseven, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sistemini kullanmalarına yönelik görüşleri. Asian Journal of Instruction, 5 (1), 44-54. Tsai, C.-C., Lin, S. S., & Tsai, M.-J. (2001). Developing an Internet attitude scale for high school students. Computers & Education, 37 (1), 41-51.

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 2, 11 - 22, 25.07.2018

Öz

Bu
araştırmanın amacı ortaokul düzeyinde eğitimlerine devam etmekte olan
öğrencilerin bilişim teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmada var olan bir durumu olduğu
şekli ile betimlemek amacı ile tarama modeli, bu modelde yer alan
yaklaşımlardan da genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Niğde İl merkezinde yer alan farklı
okullarda öğrenim gören toplam 250 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma
grubu olasılık dışı (amaçlı) olarak uygun durum örneklemesi ile belirlenmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak, Özmusul (2011) tarafından geliştirilen
“Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Ölçeği” kullanılmıştır. İlgili ölçek için
elde edilen Cronbach’s Alpha güvenirlik katsayısı .91 olarak bulunmuştur.
Verilerin normal dağılım göstermesinden dolayı karşılaştırmalarda parametrik
testlerden olan bağımsız gruplarda t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda, öğrencilerin bilişim teknolojilerinden
yararlanma düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bağımsız
değişkenlere yönelik yapılan çözümlemelerde, öğrencilerin bilişim
teknolojilerinden yararlanma düzeylerinin cinsiyetlerine ve sınıf seviyelerine
bağlı olarak farklılık göstermediği, bilgisayara ve internet bağlantısına sahip
olma durumlarına göre ise farklılaştığı belirlenmiştir. Bununla birlikte,
öğrencilerin internet kullanım sıklıklarına göre interneti çok sık kullanan
öğrenciler ile nadiren kullanan öğrenciler arasında, interneti çok sık kullanan
öğrenciler lehine farklılaşma olduğu tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Barkan, M., & Eroğlu, E. (2004). Uzaktan ögretimde kalite:".. Sayısal büyüklükler doyuma ulaştı.. Ya şimdi?..". TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (4), 148-151. Barut, L. (2015). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına yönelik tutumları ile bilgisayar öz yeterlik algıları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sütüçü İmam Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kahramanmaraş. Canbaz, N. (2010). Yetişkin eğitimi kurslarına devam eden kadın kursiyerlerin teknoloji okuryazarlığı eğitim ihtiyacını belirleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çanakkale. Çetin, O., Çalışkan, E., & Menzi, N. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterlilikleri ile teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 11 (2), 273-291. Çiçek, R. (2006). Eğitim fakültesi 4. sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli eğitime ilişkin yeterliliklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa. Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.Erkuş, A. (2009). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci (2. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.Korucu, A. T., Usta, E., & Toraman, L. (2016). Ortaokul öğrencilerinin etkileşimli tahta kullanımına yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Bartin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (3), 690-717. Özmusul, M. (2008). İlköğretim İkinci Kademe Öğrencilerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Yararlanma Düzeylerinin İncelenmesi (Kilis İli Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep. Özmusul, M. (2011). Bilişim teknolojilerinden yararlanma ölçeğinin geliştirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 4 (1), 1-17. Timur, B., Yılmaz, Ş., & İşseven, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin eğitim bilişim ağı (EBA) sistemini kullanmalarına yönelik görüşleri. Asian Journal of Instruction, 5 (1), 44-54. Tsai, C.-C., Lin, S. S., & Tsai, M.-J. (2001). Developing an Internet attitude scale for high school students. Computers & Education, 37 (1), 41-51.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makale
Yazarlar

Oğuz Çetin

Elvan Yalçınkaya

Vedat Aktepe

Murat Temur

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2018
Kabul Tarihi 23 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çetin, O., Yalçınkaya, E., Aktepe, V., Temur, M. (2018). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİNDEN YARARLANMAYA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. International Journal of Active Learning, 3(2), 11-22.
----------